יום שישי, 7 באוגוסט 2020

עדיין רווקה, כוס התה שלה, הגל העולה, זוהר צפוני ורעב - חדשים על מדף הספרים





עדיין רווקה מאת נדין מרימי


האם גם בימינו אנו נמדדת מהותה של אישה על-פי היותה אשת איש? ואם כן, אז מה כאן ראוי להיבחן שוב: האשה, או החברה שאומרת לה שרק על פי זה היא נמדדת?

כולנו שמענו את המונח "רווקה זקנה" ורבים בחברה מייחסים אותו לסוג של סחורה לא טובה שלא לומר פגומה שלא צלחה את מבחן הזוגיות שהוביל אותה לחופה. לכל רווקה מעל גיל 30 יש את היסטוריית  שברונות הלב שלה. האהבות, התקוות והאכזבות ממערכות יחסים שלא צלחו, ויתרה מכך לא כולן לחוצות חתונה וילדים. 

בימים אלו רואה אור הספר "עדיין רווקה" המביא את סיפורה של מיכל התל אביבית, צעירה שנמצאת רגע לפני יום הולדתה השלושים והיא עדיין רווקה. הבעיה היא שבישראל חוקק חוק חדש, ולפיו כל רווק שמגיע לגיל 30 מחויב להיכנס למוסד סגור לטיפול ברווקות.
מיכל תחגוג יום הולדת 30 בעוד 90 ימים, בדיוק ביום שבו חוק הרווקות ייכנס לתוקפו. היא והחברות הטובות ביותר שלה מגבשות תוכנית פעולה שתעזור לה למצוא אהבה ותמנע את כניסתה למוסד הסגור. מיכל יוצאת לסדרה ארוכה ומתסכלת של דייטים מצחיקים, עצובים ולא הגיוניים כדי להיכנס לגיל 30 בזוגיות.
לאורך כל הסיפור משתפת הצעירה, מנקודת מבטה שלה, את החוויות שהיא חווה, כרווקה צעירה ותל אביבית טיפוסית: היא מספרת על הדייטים שיצאה אליהם, על הבחורים ששכבה איתם, על אלו שרצתה ולא רצו אותה, על אחרים שרוצו אותה והיא לא רצתה – ועל ההתמודדות עם הסביבה שתמיד שואלת, או לכל הפחות לא מבינה, מדוע היא עדיין רווקה בגיל 'מופלג' שכזה.


"בעודי יושבת על המיטה ומחליקה ימינה ושמאלה כמו רקדנית סלסה, תהיתי למה אין פרס למחליקה המהירה ביותר. למה לא מכניסים קטגוריה נוספת של ריקוד אומנותי לאולימפיאדה? שאלתי את עצמי. מישהו צריך לדבר עם שר התרבות והספורט על זה. צריך לייסד תחרות ארצית שתהפוך למשהו עולמי. אין לי ספק שאזכה במקום הראשון. "תודה להוריי שהביאוני עד הלום, תודה לשתיל הנענע שלי שהחזיק מעמד חמישה ימים לפני שמת והוכיח לכולם שיש רווקות שלא מצליחות להחזיק שתיל נענע בחיים, אז תפסיקו להציע להן לאמץ חתול, ותוד..." (מתוך הספר)

"עדיין רווקה" הוא ספרה הראשון של נדין מרימי. היא בת 32, בלוגרית, כותבת רשת, משפטנית וקופירייטרית במשרד פרסום. ספר משעשע המשאיר את הקורא בנקודות מחשבה מהותיות באשר לתפיסה הרווחת בקרבינו כיום לגבי הרווקה שחצתה את גיל 30. שווה קריאה!!! 

"עדיין רווקה"מאת נדין מרימי. הוצאת "ספרי ניב", 172 עמודים. מחיר לצרכן 74 ש"ח, להשיג בחנויות הספרים הדיגיטליות ברשת או באתר ההוצאה.



זוהר צפוני - סיפורה של זריחה מאת עוז גוטרמן


הַדְלִיקָה נָא נֵר לָבָן
בְּאֹהֶל לִבִּי הַשָּׁחֹר
מִצָּפוֹן וְעַד תֵּימָן
יִזְרַח הָאוֹר

רומן עתידני מרתק בשם "זוהר צפוני - סיפורה של זריחה" מאת עוז גוטרמן, הוא ספר חדש הנוגע בעתיד שהוא אולי העתיד של כולנו – ואולי קרוב מכפי שהיינו רוצים ובו נפגשים שני סיפורים שישנו מקצה לקצה את החיים במזרח התיכון.

אור, לוחם ביחידת עילית אחרונה מסוגה, נלחם בקרב של חייו על השטח שפעם נקרא מדינת ישראל. הוא התאמן כל חייו, וכעת הוא מוכן למות למען החלום האחרון שעדיין נשאר. רחלי, גיבורה בלתי נשכחת ולוחמת מסוג אחר לגמרי, נקלעת למרדף עוצר נשימה שעתיד לשנות את העולם כפי שאנחנו מכירים אותו. והכול מתחיל ביום שליו במיוחד, בקיבוץ בצפון הארץ.

שתי העלילות, המתרחשות בתקופות שונות בעתיד, מתממשות בתוואי עורקיה ורגביה של ארץ ישראל ונפגשות בסיום מצמרר.
בעקבות שנים של חקר העתיד, ד"ר עוז גוטרמן, העוסק בעתידנות ובעולם המחר, טווה את עלילתו של הספר המרתק שאי-אפשר להניח מהיד: עלילה עשירה ורצופת הרפתקאות, כאב ואהבה. סיפור שהוא אולי דמיוני ואולי פשוט עדיין לא הספיק לקרות.
ד"ר עוז גוטרמן הוא פסיכולוג, מרצה בכיר באוניברסיטת בר-אילן. ראש החטיבה למשאבי אנוש באקדמית גליל מערבי, מייסד קבוצת לדעת, מגיש תוכנית הרדיו ופודקאסט העתידנות "מר מחר" ומנהל קהילת "מר מחר" – הקהילה הגדולה בישראל לחדשנות וצמיחה. נשוי באושר ואב לחמישה.

אודה ולא אבוש, קשה לי עם תכנים עתידניים בסרטים וכמותם גם בספרים. משהו גורם לי בהם להיות חסרת שקט בקריאה ולנסות לדמיין את כל מה שהמילים מרמזות. בספר זוהר צפוני לעומת זאת הצרחתי ליצור בתוכי את המיזוג בין העלילות ולהישאר מרותקת לאורך הספר כולו.

"זוהר צפוני-סיפורה של זריחה" מאת עוז גוטרמן. הוצאת "ספרי ניב", 224 עמודים. מחיר לצרכן 98 ש"ח, להשיג בחנויות הספרים ברחבי הארץ או בחנויות הספרים הדיגיטליות ברשת או באתר ההוצאה  







הגל העולה מאת נועם דוכס




"תמיד אמרו לי שהטיול הגדול הוא הזדמנות לחוות דברים שקורים פעם בחיים. אני די בטוח שהתכוונו לקפיצת בנג'י, צניחה חופשית או טיפוס על הר געש; פחות סביר שהכוונה הייתה לזריקת גופה לתוך פח זבל ברוסאריו. להפתעתי הרבה, המקרה הזה היה רק אות הפתיחה לשרשרת אירועים מטורללת והזויה שהובילה אותי ואת חבריי למקומות שלא דמיינו שקיימים במציאות. רחוק מכל מה שהכרתי בחיי, בצד השני של העולם, נקלעתי למרדף מסוכן ומורט עצבים עם ארגוני פשע אכזריים ואנשי צללים מסתוריים, שהפכו את הטיול שלי לדרום אמריקה למסע הישרדות שמטרתו אחת ויחידה – לחזור הביתה בחתיכה אחת. דווקא שם, בתוך כאוס מוחלט, מצאתי את אהבת חיי, גיליתי תובנות חדשות על אומץ וחברות, על אפרסמונים והלם קרב, על ה"עז על הצוק" וה"שור הזועם", על בחורות, גביע הטוטו והקשר ביניהם. על רוב הדברים שקרו לי במקום הזה לא אוכל לדבר לעולם, וזה בסדר, גם ככה אני לא חושב שמישהו יאמין לי שהם אכן קרו."

(מתוך הספר)

דומה כי הספר הנדון הוא סיפור למי שמחפש את עצמו, למי שמצא את עצמו ולמי שאיבד את עצמו, על גן עדן באמצע הגיהינוםספר חדש "הגל העולה" הוא רומן מרתק, מתוחכם ומשעשע, המביא בשילוב הומור מבריק ומתח עוצר נשימה את סיפורה הבלתי נתפס של חבורת מטיילים ישראלים הכלואה בארגנטינה הבוערת בעקבות ניסיון הפיכה שיצא משליטה הכולל מפגש בלתי נמנע עם כוחות אפלים וסודות מדינה שאסור בשום אופן לחשוף.

  נועם דוכס, מגיע מהצפון, הלב בדרום ויושב במרכז. החבר'ה שלו קוראים לו "מר מגזים", כתב ספר כדי להוכיח שהם טועים, קרא אותו וגילה שהם צודקים. מהנדס במציאות, כוכב כדורגל בדמיון. נשוי לירדן ומתגורר בתל-אביב. הגל העולה הוא ספרו הראשון.

"הגל העולה" מאת נועם דוכס. הוצאת "ספרי ניב", 374 עמודים. מחיר לצרכן 77 ש"ח, להשיג בחנויות הספרים הדיגיטליות ברשת או באתר ההוצאה 





כוס התה שלה מאת אורנה אוריין


סמדר, קיבוצניקית בת 61, נשואה ואם לשלושה, יוצאת במסגרת הפוסט-דוקטורט שלה למסע רוחני-מחקרי בפאתי הג'ונגל בצפון פרו. היא תרה אחר טקסי איואסקה שמאניים שזוכים היום לעדנה ומשמשים מקור משיכה לאנשים שמחפשים ריפוי למצבי סבל, דיכאון, מחלה או התמכרויות. סמדר מתגוררת בבקתת השמאן, בלילה משתתפת בטקסי איואסקה וביום מבלה עם משפחתו ועם המקומיים. היא נחשפת לבני שבט השיפיבו שעזבו את הג'ונגל בשל אסונות טבע או חיפוש אחר עבודה וחינוך אחר לילדיהם. היא לומדת על אמונותיהם ועל התפיסות המיוחסות לתופעת עין הרע שגורמת, למחלות ולמוות. היא מתארת את יחסיה עם משפחת השמאן שעימה גרה: כשרק הגיעה נתקלה בחשד ובריחוק מצד הנשים ועם הזמן מחוות הצחוק, הקירבה והאכפתיות חסרות המילים קבלו יותר ויותר מקום. לצד חוויות חיים מסעירות ואותנטיות, מובאים בספר קטעי עיון קצרים ומאירי עיניים על אודות תרבות השאמניזם, תחום נסתר ומרתק, והשילוב בין השניים נותן לספר עוצמה רבה.


כוס התה שלה ספרה *האוטו-אתנוגרפי החדשני של ד"ר אורנה אוריין משלב סיפור אישי חשוף עם קטעי מחקר על תרבות האיואסקה. השזירה של החוויה האישית מאוד של אורנה אוריין האישה-אימא-קיבוצניקית עם החוויה של אורנה אוריין החוקרת, שלומדת את ההיבטים המדעיים, הופכת את הטקסט למסמך מרתק וייחודי, כותבת ד"ר קציעה אלון.

*ולצורך ההבנה המלאה בפרוש מלוני- אֶתְנוֹגְרַפְיָה היא תיאור איכותי של תופעות בחברה האנושית, על⁻סמך עבודת שדה. אתנוגרפיה היא שיטת מחקר הוליסטית המחזיקה בדעה כי מרכיביה של מערכת, בהכרח אינם יכולים ..

ד"ר אורנה אוריין מתגוררת בקיבוץ ברור-חיל שבעוטף עזה ופועלת במרחב האומנות החזותית, כאומנית בין-תחומית וגם כחוקרת. מרצה במכללת סמינר הקיבוצים ומנחה קבוצות בשילוב אומנויות לאוכלוסיות שונות. סיימה פוסט־דוקטורט באוניברסיטת בן־גוריון בנושא שמאניזם. פרסמה שלושה ספרים: "דם גופך", שמבוסס על מחקר הדוקטורט שלה ועוסק באומנות הבזות הנשית (רסלינג, 2013), ושני ספרי ילדים: "הבובה טטי" (לביא פ. אנטרפרייז, 2014) ו"רם והבופלו הגדול" (צמרת, 2018).

ד"ר אורנה אוריין: הספר מיועד לאנשים שמחפשים, שכמהים לחוויות, לתחושות ולמרחבים אחרים. לאנשים רוחניים שמחפשים דרכים נוספות להתחבר ליקום ולטבע. לנשים שמבקשות להגשים חלומות משלהן ולחוות את עצמן במלואן, גם כשהן אינן צעירות בגילן".


ד"ר סמדר הרפז-סעד כותבת: "קראתי את הספר שלך בשקיקה. רוצה לשתף אותך בכמה מהמקומות שבהם נגעת בי. קודם כל אהבתי מאוד את השילוב בין ידע שמסקרן אותי לבין החוויה האישית שלך. ריתק אותי שאת אישה בעלת משפחה שמצאה גם את הדרך להיות נאמנה למה שמושך ומסקרן אותה. נוסף לכך היכולת שלך לנוע בעולם ולהצליח לצמצם את הפחדים ולא לתת להם לעצור אותך. לנסוע לבד? למקום כל-כך רחוק? בלי חבל הצלה? בלי מלווה? ולהרגיש מספיק בתשוקה כדי לא לוותר למרות הפחדים שעלו ועולים אצל הרבה נשים. זה מעורר השראה בעיניי".

"כוס התה שלה" מאת אורנה אוריין. הוצאת "פרדס", 155 עמודים. מחיר לצרכן 79 ש"ח, להשיג בחנויות הספרים המקוונות או באתר ההוצאה או בחנויות הספרים ברחבי הארץ או באתר הסופרת





רעב מאת טובה זהר



רומן אוטוביוגרפי חדש בשם "רעב" חושף תחנות משמעותיות בתוואי חייה של הסופרת טובה זוהר, בת לניצולי שואה. ספר המגולל זיכרונות והבזקים מלידה ועד בגרות מאוחרת. נקודת הזינוק היא ההווה, חזרה לאירועים מן העבר ושוב עד שדפי הספר נחתמים באירועים מן ההווה.
בסגנון כתיבה ישיר, קולח ומעניין במיוחד, מביאה הסופרת זווית ראייה סובייקטיבית ללא משוא פנים ומסיכות. זהו ספר חובה לכל הקוראים המבקשים להיחשף לאמיתות גם כשהן פחות נוחות.


"המראה הבא שנחשף לעיני, מבעבע, מפעפע ובועט בי כבר עשרים וארבע שנים... בקדמת ביתה של דידי נקבע מטבח מאולתר - שולחן עץ ישן ושני כיסאות לא תואמים, מחשבים להישבר. מקרר לא נראה שם, במרכז בלט כיור וברז חלוד ומטפטף. המים פרצו מאיזה פיר בתחתית הכיור, יוצרים שלולית עכורה על הרצפה הישנה. נערה קצוצת שיער צהוב-דהוי, לבושה מכנסונים קצרצרים, ירכיה שזופות, פראית למראה רכנה וניגבה במטלית זעירה את מקווה המים אולם אלה נערמו שוב באחת, כאילו לא עשתה דבר. זו סילבנה... אך היא לא נשאה אליי מבט... היא המשיכה בשלה, כלוחמת בקרב אבוד".. 
(מתוך הספר)

טובה זהר, נולדה וגדלה בתל-אביב. עוסקת שנים בהוראה ובחינוך בני נוער, ובהנחיית קבוצות לכתיבה יוצרת. "רעב" הוא ספרה השני. ספרה הראשון "מקומות ריקים" שיצא השנה הוא ספר נפלא הכולל שישה סיפורים קצרים הכתובים מנקודת מבט של אישה. אירועים וסצנות שונים ומגוונים בנושאם, המתארים תמונה אישית ומקורית של "האני-המספרת", המטביעה את חותמה וקולה הנשי על הסיפורים המעוררים סקרנות ותהייה, עד לסופם המפתיע: הקובץ כולל את חוויותיה כבת לניצולי שואה וכמו כן סיפורים עתידיים שצמחו מתוך המציאות הארצישראלית העכשווית. לעתים קולה של המספרת משמש שופר אזהרה נוקב , ובסיפורים אחרים בולטת הנימה הסרקסטית. סיפור נוסף משתף את הקורא בהתרגשותה הגואה ובמאווייה האימהיים.

"רעב" מאת טובה זהר. הוצאת "ספרי ניב", 271 עמודים. מחיר לצרכן 100 ש"ח, להשיג בחנויות הספרים הדיגיטליות ברשת או באתר ההוצאה 
















ריקי ברוך 




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה