יום חמישי, 20 באוגוסט 2020

חדשים על המדף: "ושמח את אשתו"- עיון במילת מפתח של פרשת השבוע בזווית הזוגיות וגעגוע-ספר שירים נוגע.




 37 שנות נישואין, תא משפחתי צומח, ילדים שהפכו להורים בזכות עצמם ונכד נפלא אחד, מְכַנְּסִים אֶת מַרְבִּית חַיַּי תַּחַת הַכּוֹתֶרֶת בְּ"זוּגִיּוּת". לאורך כל השנים ובאורח טבעי חווה הערכת הזוגית מעברים, ציוני דרך משמעותיים וגם משברים. הייתי בכולם ועדיין לא אחליף אותה באחרת. 


ושמח את אשתו-עיון במילת מפתח של פרשת השבוע בזווית הזוגיות, מאת מתן גולד




כִּי-יִקַּח אִישׁ, אִשָּׁה חֲדָשָׁה--לֹא יֵצֵא בַּצָּבָא, 
וְלֹא-יַעֲבֹר עָלָיו לְכָל-דָּבָר:  
נָקִי יִהְיֶה לְבֵיתוֹ, שָׁנָה אֶחָת, 
וְשִׂמַּח, אֶת-אִשְׁתּוֹ אֲשֶׁר-לָקָח. (דברים כ"ד ה')

שתי נקודות עולות מהפסוק המובא במבוא לספר. מחד השמחה שהיא אחת מאבני היסוד במערכת היחסים בין איש לאשתו, ומאידך כפל אמירה באשר ל"לקיחת" הגבר את האישה, מה שמוכיח לנו כי התורה, בניגוד לכותב, פחות רלוונטית לעידן המתקדם של ימינו מה שיוצא איפוא כי האישה היא רכוש הבעל. 

״התורה מבהירה לנו שהבאר היא יסוד ליצירת מערכת יחסים עמוקה בין בני זוג. להבדיל מנהר או מקור מים אחר, הבאר היא מעשה ידי אדם. כלומר, המפתח נמצא בידיים שלנו. עלינו לעשות את ההשתדלות שלנו ולעבוד על הזוגיות באופן יום-יומי ותמיד לשמור ברקע את התמונה הגדולה של הערכים המשותפים בהם אנו מאמינים, המהווים את הבסיס לקשר בינינו." (ויצא- באר: מפתח לקשר עמוק). 

מהי ״תורת״ הזוגיות? הספר "וְשִׂמַּח אֶת אִשְתּוֹ עיון במילת מפתח של פרשת השבוע בזווית הזוגיות" בא ללמד אותנו את ערכי היסוד בחיי הזוגיות שלנו מתוך עיון במילות המפתח של פרשת השבוע. באמצעות לימוד משותף של המסרים החשובים בספר, כל זוג יוכל לחזק את הקשר הזוגי ולהגדיל את השמחה אצלו בבית. ספר חובה על המדף של כל זוג ומתנה נפלאה למסיבות אירוסין, שבע ברכות, שבת חתן, חינה ונישואין עבור הזוג המאושר.

המחבר, מתן גולד, בעל תואר שני בניהול עמותות מהאוניברסיטה העברית, גר בירושלים עם אשתו ושלושת ילדיהם. הוכשר כמדריך חתנים מוסמך מטעם ׳מרכז עדן׳ ו׳ארץ חמדה׳, מכון גבוה ללימודי יהדות בירושלים, בשנת 2016. מאז, הדריך עשרות חתנים דתיים ושאינם דתיים בתחומי זוגיות, יחסי אישות וטהרת המשפחה במסגרת תכנית ״טובים השניים״ של ארגון ׳צהר׳ וכן באופן עצמאי. כמו כן, הדריך מספר זוגות יחד עם אשתו אשר הוסמכה כיועצת הלכה ומדריכת כלות מטעם מדרשת ׳נשמת׳.

מתן גולד: "לא אחת עולה השאלה, מדוע לא מקדישים דמי משאבים, זמן ושעות לימוד לנושא הזוגיות – כיצד לנהל אותה, לשמר אותה ולהפיק ממנה את המיטב. אין לכך שיעורים בבית הספר או בכל מקום אחר שבשגרה, וקיים מחסור גדול בכל הקשור ללימוד "תורת" הזוגיות. למעשה, אפשר להפיק תובנות בתחום הזוגיות מתוך המקורות שלנו, כדי להבין מהם אבני היסוד הבונות את הזוגיות ואת חיי הנישואין בכלל. מן המקורות אפשר להאיר את דרכם של זוגות רבים בישראל. בניית 'בית נאמן בישראל' איננה אירוע חד-פעמי אלא דרך עוצמתית הדורשת מאמץ, חשיבה ונכונות לחשוב שונה. לכן אנו נדרשים להכין את עצמנו בהתאם, כזוג, לקראת התהליך הרוחני האדיר הזה". "תקוותי היא, שחלק מהרעיונות שבספר זה יוכלו לסייע לזוגות לחזק את הקשר ביניהם ולזכות לקיים זוגיות של שמחה ודבקות".


"וְשִׂמַּח אֶת אִשְתּוֹ עיון במילת מפתח של פרשת השבוע בזווית הזוגיות" מאת מתן גולד. הוצאת "ספרי ניב", 293 עמודים. מחיר לצרכן 98 ש"ח, להשיג בחנויות הספרים הדיגיטליות ברשת או באתר ההוצאה  


ספר שירים חדש:
געגוע מאת אריק סוכר



מלאכים הולכים איתי לישון.
בעיניי הפקוחות
צולל אני
אל מעמקי הרגש,
דג שירים
שנוצרו מתוך געגוע
שזור בכוחות הטבע
ברובד גווניו
המקיף את כולנו



יש בי משהו מאוד שורשי שלאורך שנים אינו מרפה והאמת היא שהפך להיות חלק משמעותי ממני. אני תמיד מתגעגעת. תמיד רואה את מה שהיה וצופה אל מה שיהיה. געגוע הוא מצב אישי. איש לא יכל להיכנס לגעגוע שיש לנו בנפש פנימה למעט השירים. שירים הם הכלי היחיד שיכל לאסוף געגועים למקום חדש ולעורר דרכם אמפתיה.


ספר שירים חדש ומלא בגעגועים רואה אור בימים אלו- הספר "געגוע" מאת אריק סוכר. בכתיבה אמיצה ומלאת השראה, מבאר אוצרות הטבע האמתיים, מטיב המשורר לפרוש געגוע אישי, שהופך עם הקריאה לגעגוע שלנו.




ציפור כחולה
את הציפור הכחולה
שעפה בליבי,
נשמה כחולה
עם שתי עיניים גדולות,
שחררתי לחופשי
אל גלים של עצבות.
מנפנפת היא
בכנפיים עדינות
ומזמרת שיר ישן,
סיפור כחול ועצוב,
חופשייה מכל כלוב
נעה בקצב הגרוב.

אריק מסתכל על העבר כמו על בריכת מים צלולים. הגעגוע לדבריו הוא חוט התפירה המחבר את המרקם האנושי והאישי של כל אחד ואחת עם כל מה שסובב אותנו בעבר, בהווה ובעתיד.
אריק סוכר, תושב אילת, נשוי ואב לשלוש בנות. מזה שנים, מטפל בבעלי חיים, וכיום פקח ברשות הטבע והגנים בשמורת חי-בר יוטבתה. זהו ספר ביכוריו.

געגוע
געגוע חבוי בתעתוע
המוח תפוס על תמונה
מסרב להרפות
תקוע בלופ
אדיש לכאב המטפטף
חי בצלו
מרגיש כאבו.
געגוע
מעלה אבק ישן ומהוה,
צבעיו דוהים
זיכרונותיו מעוותים
זזים ברוח הקלילה
לצלילי שיר ישן
שעולה מפטיפון שבור
כאשר המחט עולה
במעלה השיר.


הספר מוקדש לאלו שגעגוע בליבם, כזה שתמיד שם וכזה שמופיע ונעלם.

"געגוע" מאת אריק סוכר. הוצאת "ספרי ניב", 165 עמודים. מחיר לצרכן 64 ש"ח, 
להשיג בחנויות הספרים הדיגיטליות ברשת או באתר ההוצאה 
















ריקי ברוך


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה