יום חמישי, 6 באוגוסט 2020

"לבנות גן חברתי"-מדריך מעשי לגננת החברתית, ספר חדש מאת ד"ר עדה בקר




פגשתי אותם כשעלו לחטיבה בה חינכתי לאורך 25 שנה. הם היו בעלי דימוי עצמי נמוך, דחויים ומשוועים להיות מקובלים בחברת הילדים. מה בעצם גרם לאותם בני עשרה שלא הצליחו לפתח בילדותם כישורי חברות לאורך השנים מאז למדו בגן הילדים, חצו את בית הספר היסודי ועלו לחטיבה? 
אנו נולדים עם יכולות חברתיות אך הן בעיקר נרכשות בשנות חיינו הראשונות כך שכל הורה וכל גננת יכולים לסייע לילד לרכוש מיומנויות חברתיות באופן שישפיע על רמות ההצלחה שלו בכל תחומי החיים.

הם מגיעים לגן הילדים ממגוון בתים, בעודם רכים, בעלי יכולות שונות ורצונות אחרים. משימת הגננת לבנות מהם קהילה עובדת, משחקת, לומדת מתפתחת ונהנית גם יחד. "הגן הוא הדגם הראשון בחייו של ילד" ולכן גם מהווה "זירה טבעית לפיתוח יכולותיו החברתיות" כותבת ד"ר עדה בקר בפתיח לספרה החדש "לבנות גן חברותי" הרואה אור בימים אלו. מחקרים רבים, מדגישה ד"ר בקר בספר, מוכיחים כי כישורים חברתיים מפותחים הם מרכיב הכרחי בהצלחתו של היחיד ובלעדיהם לא יממש יכולותיו. ובמילים פשוטות חברתי היום-מצליחן מחר. 







דומה כי לא כל גננת מבינה או רואה את חשיבותו הרבה של הגן החברתי. לגן חברתי מדייקת בקר בספר נדרשים חזון-תוכנית עבודה, כלים-מיומנויות רגשיות וחברתיות ומעליהם ידע חינוכי וחברתי שלושה הדברים באמצעותם תהפוך הגננת את הגן,  לחברתי . 
לאורך הספר המוגש באופן קריא, מפורט ומשלב שאלונים מטלות ותרגולים בדרך ליצירת הגן החברותי מציעה הכותבת את "מודל הילד החברתי" אליו חוברים ההורים, הגננת והעמיתים שיהפכו בסופו של דבר את הפעוט לילד חברותי. עוד מוזכרים בהרחבה חשיבותה של השפה החברתית בגן, הלשון התקינה, השפה המדויקת, ההקפדה על התנסחות בדרך החיוב. יתרונות העבודה בקבוצות קטנות, יצירת סביבה המעודדת משחק והטכניקות של הצטרפות למשחק. את הפרקים הבאים מקדישה ד"ר בקר לקידום האמפתיה בגן תוך מתן דוגמאות להתנהגויות פרו-חברתיות, חברות ופתרון קונפליקטים, איך להתמודד עם תוקפנות ולעזור לילדים תוקפניים. את חצר המשחקים רואה בקר כזירה חברתית, ואת הספרים והקריאה מביאה כפוטנציאל להרחיב את נפש הילד, להעמיק את החשיבה ולהעשיר את הדמיון. 
בפרק העוסק בסולם החברתי בגן מפנה בקר זרקור אל הילדים הדומיננטיים, הילדים המתקשים חברתית, הילדים הדחויים, התוקפניים והבודדים. באחרית הספר לא פוסחת הכותבת על חשיבותו הרבה של שיתוף הפעולה עם ההורים ותרומתם הרבה להצלחת הגן החברותי. לספר מצורפים נספחים לשימוש הגננת החברתית.

מטרת המדריך "לבנות גן חברתי" היא לאפשר לגננת ליישם באופן מיידי את כל המרכיבים של הגן החברתי כפי שאנו מכירים אותם מהידע של העשור האחרון. היום אנחנו יודעים שהיכולות החברתיות של ילדים קטנים נרכשות תחילה בבית, לצד ההורים והאחאים. יכולות חברתיות אלה הולכות ומשתכללות אצל הילדים באופן בו הגננת מקנה להם אותן, תומכת בהם והופכת אותם לקהילה. במדריך תמצאו מאות הצעות כיצד לבנות את הגן החברתי ולהגשים את החלום שלך לממש אותו.
קראתי את הספר בשקיקה והגדלתי להבין עד כמה קשרים וכישורים חברתיים מספקים לילד ולבוגר ביטחון ושייכות המעצימים את הדימוי העצמי. כשסיימתי העברתי אותו באהבה גדולה לבכורתי המגדלת במסירות אין קץ את תומס נכדי בן השנה וחמישה חודשים, הלומד כישורים חברתיים גם בטרם דרכה רגלו בגן הילדים. מי ייתן ונזכה שיתחנך בגן בו תבנה הגננת גן חברתי בהתאם למדריך המעשי הנוכחי מאת ד"ר עדה בקר.
אני מליצה על הספר לכל ההורים ולכל הגננות, לאנשי החינוך ואנשי הספר כי כולנו רוצים לחיות בסביבה שהיחידים בה הם חברותיים ומצליחים.


"לבנות גן חברתי"-מדריך מעשי לגננת החברתית, כתבה ד"ר עדה בקר, הוצאת ג'ינג'ר. 
המחיר: 40 ש"ח . לרכישה ישירה היכנסו מכאן
















ריקי ברוך

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה