יום שבת, 22 באוגוסט 2020

הקובייה, חלונות לתודעה, שיח הפיטנגו, סולולריש, וסיפורים מחייהם של גרושים וגרושות. חדשים בהמלצה על מדף הספרים




רבים בחברה החיים בנינו כבר חצו את תהליך הגירושין יוצאו לחיים חדשים עם תקווה גדולה שהפעם יהיה נכון יותר, טוב יותר כואב פחות ואולי גם יפתח דלת לזוגיות חדשה ולא בהכרח מובילה בסופו של דבר לנישואין וילדים. נשים וגברים בעשור החמישי, השישי והשביעי לחייהם לא מוותרים על הרצון לאהבה. בימים אלו רואה אור ספר חדש "סיפורים מחייהם של גרושים וגרושות" המביא את סיפוריהם של 31 גברים ונשים שהתגרשו ויצאו מלאי תקווה לדרך חדשה. גיבורי הסיפורים הם בעיקר גרושים בגילאי 40-70 שמחפשים שותף לחיים לא כדי להקים איתו משפחה ולהביא ילדים לעולם, אלא כדי לחיות ולבלות יחד אחרי שהילדים בגרו ולפעמים כבר עפו מהקן והקימו משפחות משלהם. 


סיפורים מחייהם של גרושים וגרושות





אמצעי החיפוש של בני-זוג עברו תהפוכות עם השנים. ראשיתם בימים בהם גברים ונשים פנויים ופנויות מצאו זה את זה דרך מודעות ומדורי חיפוש בעיתון, משרדי שידוכים או בעזרת חברים, המשכם במפגשים באירועי פנויים ופנויות, ובשני העשורים האחרונים - באתרי היכרויות ובאפליקציות.

כך או כך, בסופו של דבר נפגשים גבר ואישה שמגששים את דרכם אל ה"ביחד" אחרי שכל אחד מהם כבר הספיק להתפתח ולהתעצב. בדרך כלל הם כבר פחות אטרקטיביים חיצונית, לעתים חסרי רכוש ואפילו רכב אחרי שהגירושין רוששו אותם, והבדידות מדרבנת אותם לפשרות. לא פעם הפְּשרות האלה מעמידות בצל את הסירוב לפשרה שבגללו שברו את הכלים מלכתחילה כשהתגרשו.

"... הנה אני יושבת פה מול גבר שנכנס לחיי, רכה ונשית, סקסית וחתולית, הרהרתי וליטפתי אותו בעיני. הוא שקלט מיד את מבטי, התרומם מהספה, הושיט לי יד והוביל אותי אחריו אל חדר השינה. בשעת בין הערביים, לאחר שלגמנו את הקפה הריחני של אחר הצהריים שהכנתי, החל לאסוף את חפציו-מפתחות, משקפיים, טלפון, משסמכים שהוצאו מהכיסים שהגענו לדירה והונחו על השולחן בסלון. ואני עמדתי והתבוננתי בו כאילו זה לא מתרחש, כאילו הוא לא הולך ממני, זה לא קורה באמת, זה לא הוא שהולך, זו לא אני שנשארת פה בלעדיו. הייתי מנותקת מרוחקת. "את מלווה אותי?" שאל כילד החושש לאבד את אמו. בטח, אמרתי, מודעת לתחושת הביטחון שתשובתי העניקה לו. "אני שמח שפגשתי אותך!" חזר ואמר..." (עמוד 40-41 בספר). 


הסיפורים בספר מאפשרים הצצה לחייהם של הגרושים והגרושות, על מכלול הרגשות שעוברים עליהם - עוצמה וכאב, געגוע וסימני שאלה, הצורך להתפשר ולהתלבט, דרכי התמודדות והתגוננות, בדידות וחרטות, תהיות ואכזבות, חלומות ותקווה. ולפעמים ישנם גם רגעים קטנים של שמחה. אם אתם גרושים או מתלבטים האם לוותר על החיים המשותפים ולפרק את החבילה - הספר הזה הוא בשבילכם.

שולה קסם שירן היא יועצת ומנטורית לזוגיות, מומחית למערכות יחסים ולתקשורת בינאישית ומנחת קבוצות מוסמכת בתחום הזוגיות והמשפחה ממכללת "מעגלים" בה למדה, ובאישור משרד החינוך.
הסיפורים שבספר מבוססים על חוויות שהגרושים והגרושות שיתפו בהן את המחברת במפגשים, בסדנאות ובערבי הריקודים שארגנה בשבילם. זהו צוהר לקורא להציץ אל חייהם ועולמם של אנשים לאחר גירושיהם.
כדי לשמור על פרטיותם של האנשים שחוו את הדברים על בשרם, שונו השמות ופרטים מזהים אחרים.

"סיפורים מחייהם של גרושים וגרושות" מאת שולה קסם שירן. הוצאת "סער", 321 עמודים. מחיר לצרכן 88 ש"ח. להשיג בחנויות הספרים הדיגיטליות ברשת או באמצעות האתר של שולה


***

"שיח הפיטנגו" מאת כינרת מעיין 


"שיח הפיטנגו" ספר חדש מאת כינרת מעיין הוא רומן מרגש על קשר שנרקם בין אישה מבוגרת לאדם בעל מוגבלות רגשית וחברתית. עלילת הספר מתרחשת בצל שיח הפיטנגו, בסמטה קטנה בלב העיר, שם נרקם קשר מיוחד במינו ולכאורה בלתי אפשרי בין שני אנשים שונים לחלוטין זה מזה. בלה, מורה קשישה בגמלאות שלא מכבר התאלמנה, אישה משכילה, סקרנית ועדינת נפש ואריק, בשנות הארבעים לחייו, עובד מוסך, גמלוני, כבד פה שמתקשה ביצירת קשרים חברתיים. פרי הפיטנגו האדמדם, שממנו טועמים השניים, הופך לתיבת תהודה פנימית ועשירה שמשקפת את עולמם של בלה ואריק ויוצרת חיבור ודיאלוג בין שתי נפשות שיוצאות יחד למסע משותף שיעצב מחדש את חייהם.

גיבורי הספר מתמודדים כל אחד עם בעיותיו. בלה נלחמת בזקנה, בשיגרון ובזיכרונות של מה שאיבדה. היא מתמודדת עם הקשיים בעזרת אופטימיות, טיולים עם מקל ההליכה שלה ושיעורי התנ"ך שהיא מעבירה לתלמידיה. במפגשים עם אריק היא מנסה לסייע לו בדרכה ובשיחות שלהם היא מצליחה לגרום לו להתמודד עם התפרצויות הזעם שהוא חווה בקשריו החברתיים וביחסיו עם אשתו, ילדיו, אחותו ואימו.
בין נגיסה לנגיסה מהפרי, מתעוררת חברות אמיצה בין שני הגיבורים שמלמדת אותנו מהי סובלנות, הכלה וכבוד גם כלפי אנשים שקשה להם בחברה.

כינרת מעיין, ילידת 1964, תושבת כפר סבא, מורה לספרות ולמחשבת ישראל, בעלת תואר ראשון ושני בספרות חז"ל, ומנחת קבוצות מוסמכת. "שיח הפיטנגו" הינו ספרה החמישי של כינרת מעיין. שיח הפיטנגו - המכונה גם פיטנגה, הוא צמח טרופי שמוצאו בברזיל, שם הוא מכונה גם דובדבן. הצמח לא צורך הרבה מים. הוא ירוק כל ימות השנה, באביב פריחתו לבנה והוא נותן פרי בעיקר בקיץ. פירותיו אכילים, עדינים וחמצמצים. צבעי הפרי הם כתום, אדום ובמינים מסוימים גם סגול כהה כמעט שחור. ככל שצבע הפרי יותר כהה כך הוא יותר מתוק ובשל. בכל פרי 1–3 גלעינים.

"שיח הפיטנגו" מאת כינרת מעיין. הוצאת הספרים "אוריון", 163 עמודים. מחיר לצרכן 72 ש"ח. להשיג בחנות ההוצאה בקניון ערי החוף, רחוב סחרוב 19, ראשון לציון, בחנויות הספרים המקוונות ובאתר


***

סלולריש מאת אסף שליטא


מה הסיכוי שאדם ילך ברחוב ומבלי שיהיה מוכן לתופעה יווצר בינו לבין אנטנה סוללרית מפגש שאינו מושפע מהפעלת הנייד שבידו. עד כמה משמעותי החיבור שלנו למכשיר ומהי יכולת ההשפעה שלו על חיינו?
אין הספק שהתשובה החד משמעית היא שההשפעה רבה.


בימים אלו רואה אור רומן חדש "סלולריש" סיפור מעורר השראה, סוחף, חכם, מלא הומור ונוגע ללב, שכורך סיפור אישי ואנושי עם סאטירה חברתית מושחזת. צחי קורנפיין הוא מחלק עיתונים וקרמיקאי כושל. הוא חורש את הרחובות האפלים בלי תקווה או חסד, עד שיום אחד נופלת על ראשו אנטנה סלולרית והוא מתחיל לקלוט שיחות.

בעולם שבו כולם דבוקים לסמארטפונים כמו זבובים ברשת קורים, צחי זוכה בכוח-על: הוא יכול לקלוט ולשדר, ולתמרן את הרשת הסלולרית. הוא סלולר-איש, והוא הכי מחובר – והכי בודד. הקולות בראשו מערערים את נפשו, חייו קורסים, ולצידו נותר רק ילד מחונן וזנוח, פריק של קומיקס, המתעקש להפוך אותו לגיבור-על אמיתי, עדיף בטייטס. מנגד ניצב יריב חסר עכבות: גאון טכנולוגיה יפני הרואה בצחי מודל – ומכשול.
כשמסביב הכול רועש, כשהוא תקוע בין תאגידים דורסניים לפנטזיות ילדותיות, על צחי למצוא את הכוח האמיתי שבתוכו כדי להעלות את חייו על הדרך הנכונה ולהביא שקט לעצמו – ולעולם.
שכבת הקולות הדורסניים שאליה התרגל התעבתה עשרות מונים, שפות שונות חדרו ולעסו את אונות מוחו. צחי הבין שהפעם, בלי להתכוון, התחבר לעולם. "דברו," לחש, "אם זה כל־כך חשוב לכם." הוא עצם את עיניו והפיל את כל החומות. (מתוך הספר
)

סלולריש הוא ספרו השני של שליטא, תסריטאי וסופר, נשוי פלוס שניים, חובב גיטרות חשמליות ובירות אנגליות. כיוצר וכתסריטאי הוא עומד מאחורי הצלחות טלוויזיוניות כמו "המלאך השומר שלי", "אחורי החדשות", "שוסטר ושוסטר" ו"מועדון החנונים". ספרו הראשון, "שניים שלושה", יצא לאור ב-2011 בהוצאת גרף, וזכה לביקורות משבחות.
על "שניים שלושה", ספרו הראשון של שליטא, נכתב: "...הספר תופס כבר מהפרק הראשון בזכות יכולתו של המחבר להפנות עין בוחנת אל אותם מצבי אנוש הנסתרים מכישורי הראייה של רובנו. נכבשתי בסגנונו יוצא הדופן והבשל להפתיע, המשלב הומור קיצוני לצד עדינות וחמלה, כשהוא מצליח להעציב ולהצחיק, לא פעם באותו המשפט..." - מיקה קרני, ידיעות אחרונות; "ספר מקסים" - רוביק רוזנטל, מעריב; הספר נכלל ברשימת שלושת המומלצים לקיץ 2011  - ישראל היום.
אסף שליטא מספר: "'סלולריש' נולד משילוב של כל מיני דברים שהתרוצצו לי בראש. מצד אחד החוויה האישית, כשנקלעתי למשבר כלכלי ומקצועי והתחלתי לחלק עיתונים לפנות בוקר, והרגשתי בתחתית העולם. מצד שני יש בספר את נושא הסלולר וההשפעות שלו, ושאלת הקרינה שעניינה ושעשעה אותי: אם ספיידרמן נעקץ על ידי עכביש וקיבל כוחות של עכביש, מה יקרה למי שנפגע מאנטנה סלולרית..?"
"במידה רבה, מי שולט בסמארטפונים שולט בכולם, זה לא מקרה שהממשלה להוטה לאכן סלולרים בחסות הקורונה. מצד שני, לגיבור שלי אין רגע של שקט, הוא מוצף במילים ומידע, כל הזמן, ישר לתוך הראש. החיים שלו קורסים – ואף שיחה היא לא בשבילו. לקרוא לו גיבור-על זה רחוק מהמציאות, אל-גיבור זה יותר מדויק. הוא בעיקר מנסה לשרוד את מה שנפל עליו, וליישר מחדש את החיים. היחיד שמאמין בו ומנסה להפוך אותו לגיבור-על 'אמיתי', עם כל הקלישאות, זה ילד מחונן בן שמונה, פריק של קומיקס. כן, לילדים העולם נראה הרבה יותר מגניב... עד שאנחנו מכבים אותם".

אסף שליטא מדגיש שספרו סלולריש אינו ספר על גיבור-על. "אני אמנם משתמש בכלים מהז'אנר, אבל אני בוחן באמצעותם את החיים המודרניים, בונה רומן רב רבדים, ומביא דרכו סיפור אנושי וחברתי. מתחת להומור, לעלילה, לדמויות... מתחת לכל נמצאת בדידות – וזו מהות הספר. אני חושב שדווקא בעולם כל כך מחובר תקשורתית, הבדידות הרבה יותר חזקה. כי זה מול הפנים שלך, איך "כווולם" מתָקְשרים, משתפים, נהנים, ואתה לא. ואם אתה מנסה ומעלה פוסט בפייסבוק, ולא מקבל תגובות – גם זה בפנים שלך. ואז מישהו מעלה תמונה של חצי מנה סביח, מקבל אלף לייקים, חמש מאות תגובות, שחצי מהן זה 'תשאיר לי ביס'. ואתה מת לכתוב לו 'שייתקע לך בגרון'. אני רוצה שצוקרברג אישית יגיב על פוסטים שאין להם תגובות. הוא חייב את זה לכל מי שמרגיש בגללו בודד".

"סלולריש"מאת אסף שליטא. הוצאת "ספרי ניב", 320 עמודים. מחיר לצרכן 75 ש"ח, להשיג בחנויות הספרים הדיגיטליות ברשת או באתר



***


חלונות לתודעה מאת ד"ר שריה דרויאן



מהי התודעה? מה בין חוויית התודעה הפרטית לתודעה האוניברסלית? מהם טיעוניה של הפילוסופיה על זרמיה השונים? מהם גילוייה של התודעה במציאות הקוונטית? האם אנחנו צופים בתודעה או צופים באמצעות התודעה? למה התכוון ניטשה באמירתו שבגופנו יותר בינה מאשר במיטב חוכמתנו? ולבסוף, לאן חותרת התודעה?
"חלונות לתודעה" מאת ד"ר שריה דרויאן, בהוצאת "ספרי ניב", דן במופעיה של התודעה הגלומה בחידת היקום. שערי ההכרה ושערי התודעה הם שני צידיו של מחסום המפריד בין המרחב הפנימי ההכרתי של האדם לבין המרחב החיצוני האינסופי של היקום.

הספר מזמין את הקורא להתבונן באמצעותם של פתחי ההכרה במסתריה הנגלים של התודעה.

בין פרקי הספר: התודעה מן ההיבט הפילוסופי (אשנבים לתודעה, התודעה בתורות פילוסופיות), התודעה מן ההיבט הפיזיקלי (התודעה במציאות הקוונטית, התודעה בשדות האנרגיה), התודעה מן ההיבט הנוירו-קוגניטיבי (מוח ותודעה, התודעה במערכת הקוגניטיבית), התודעה מן ההיבט הביולוגי (תודעת הגוף, תודעת התא, תודעת התא ברמה הקוונטית), התודעה מן ההיבט הרוחי (העולם הרוחי, משנתו האנתרופוסופית של רודולף שטיינר).

ד"ר שריה דרויאן היא חוקרת בתחום ההתפתחות הקוגניטיבית והשלכותיה על החשיבה המדעית. מחקריה מפורסמים בכתבי עת בין-לאומיים ובספרה 'עקרונות אבולוציוניים בהתפתחות החשיבה' (הוצאת רמות, אוניברסיטת תל אביב).
"חלונות לתודעה הוא ספר יוצא דופן המעניק חוויה הנוגעת לאושיות קיומנו ועולמנו. הוא עושה זאת בפריסה מרחבית מעמיקת דעת בכל המישורים המדעיים ומעניק את נגיעתו בפריסה הייחודית לכל חלקיק ואטום בגבהים הרוחיים של תודעת האדם. הספר, הכתוב באופן רהוט, בהיר ונהיר, הוא מעל אלה – ספר מרתק" - הלנה מגר-טלמור, עורכת ומבקרת ספרותית

"חלונות לתודעה" מאת ד"ר שריה דרויאן. הוצאת "ספרי ניב", 395 עמודים. מחיר לצרכן 84 ש"ח, כריכה קשה. להשיג בחנויות הספרים הדיגיטליות ברשת או באתר


***


ספר מתח רומנטי חדש:
הקובייה מאת הראל חמו 


יש לי סוג של קושי שבא לידי ביטוי בזמן צפיה בסרטים או קרית ספרים. אני מתקשה ליצור את החיבור לסיפורי בדייה ונרתעת מלהתעמק בהם. לא כך קרה הפעם כשקראתי את  ספרו החדש שלהראל חמו- "הקובייה". ספר מתח רומנטי, בו נארגים קטעי בדייה עם המציאות ויוצרים עולם מלהיב ומשכנע. המחבר כותב בכישרון ייחודי מעניין במיוחד, מסתורי ורצוף באירועים שבהם רב הנסתר על הגלוי, ומגולל בפנינו עלילה מעניינת ומאתגרת, כתובה היטב ומלאת מתח ותהפוכות.

יום אחד מתבשרת משפחת מתיסון שהבן הבכור, דן, נלקח בשבי בעת מבצע צבאי שהשתבש. מיכאל, אחיו הצעיר של דן, מצוי בסערת רגשות, ואינו מוכן להשלים ולקבל זאת כעובדה מוגמרת שאחיו נעדר. הוא מחליט לנקוט פעולות למציאת אחיו. ברגע אחד הוא מקבל מסר מוצפן למחשבו האישי המרמז אולי על מיקומו של דן, והוא יוצא למסע בלתי יאומן להצלתו. האם אחיו נפל בשבי בפעילות צבאית רגילה או שמא הסתבך ברשת חשאית וירטואלית? מהי הדרך היחידה שיוכל להצילו, האם עליו להיכנס פנימה לתוך נבכי הקובייה?

"מיכאל הביט בדמות המאירה וניסה לראות את פניה, אך האור התגבר כל כך שהוא סונוור וכמעט לא יכול היה להביט בעיניים פקוחות. ברגע אחד, כבה האור, התחלף והיה לאדם ממשי, לבוש בבגדים מרוטים וקרועים. מיכאל נדהם. האיש ממש יצא מהקובייה הקטנה, גבו הקמור נראה לו מוכר עד כאב. מיכאל הכיר את רעמת שערו, אם כי זו לא הייתה מבודרת וגאה, אלא מרוטה וצונחת. מבלי לחשוב עוד רגע, הוא קם וזינק לעבר אחיו". (מתוך הספר)

הראל חמו נולד וגדל ברמת הגולן, ונשם את מרחביה מילדותו. את ספרו הראשון, הקובייה, כתב בתחילה לאחותו הקטנה במשך כמה שנים. הראל עוסק במגוון תחומים הממלאים את עולמו, במקצועו הוא מהנדס בחיי היום יום ובמקביל לומד לתואר מתקדם בטכניון. הוא חובב היסטוריה, מבלה בטיולי אופנוע שקטים בהרים, בגבעות ובמדבר, ובמרחבים הפתוחים מקבל השראה וכותב.

"הקובייה" מאת הראל חמו. הוצאת "ספרי ניב", 332 עמודים. מחיר לצרכן 88 ש"ח, להשיג בחנויות הספרים הדיגיטליות ברשת או באתר. 













ריקי ברוך

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה