יום רביעי, 17 במרץ 2021

איתן הסקרן חוקר את העולם, שסבא וסבתא יצאו כבר מהמחשב, אצטרובל ברוח ותבשיל מלכים - ספרי ילדים בהמלצה







שסבא וסבתא יצאו כבר מהמחשב! מאת מאיר דוידוביץ'

הקשר המיוחד שנרקם בין סבים לנכדיהם נפגע בתקופת הקורונה עקב אילוצים שאינם תלויים באף אחד מהצדדים. הריחוק החברתי הכפוי העיב על משפחות רבות, על סבים ונכדים ובעצם על כולנו. 
בימים אלו רואה אור ספר ילדים חדש "שסבא וסבתא יצאו כבר מהמחשב! (סיפורים שהנכדים סיפרו לסבא וסבתא)" מאת מאיר דוידוביץ'. ספר אקטואלי ומיוחד המביא את המציאות שרבים מאתנו חווים בבתים רבים בישראל. 

באמצעות הילד עמית מספר המחבר את עלילת הספר. מזה זמן רב סבא וסבתא לא באו לבקר וגם הוא ואחיותיו נעם ואופיר לא ביקרו אצלם. כמעט מידי יום מתקשרים אליהם סבא וסבתא באמצעות המחשב בשעה קבועה אחר הצהריים וכשהם שומעים את הצלצול, רצים שלושת הנכדים מהר אל המחשב.




מה עושים כשמתגעגעים אל סבא וסבתא, אבל אי אפשר לבקר אותם בתקופת הקורונה? אילו סיפורים מספרים הנכדים? על כך תקראו בספר המלווה באיורין הנפלאים של רמי מאיקס.

מאיר דוידוביץ', מהנדס אווירונאוטיקה, תעשייה וניהול במקצועו, סבא ל-6 נכדים. הוא מספר שאת ההשראה לספר קיבל מהנכדים. "זה כמה שנים שאני רושם דברים נחמדים שהנכדים מספרים ועושים, זה התחיל בנסיעה שלי ושל רעייתי עם הנכדה הגדולה לפני כ-6 שנים – אשתי ראתה משאית גדולה מתקרבת לכיכר ואמרה לי: "מאיר תיזהר ממנה", עניתי: "עם הדינוזאורים האלה אני לא מתעסק". נועם הקטנה התערבה מהכיסא האחורי ואמרה: "סבא זה לא דינוזאור זאת משאית ומכאן החל הסיפור הראשון בסדרה ובהמשך הסיפור: "שסבא וסבתא יצאו כבר מהמחשב!" בסדרת הסיפורים "הסיפורים שהנכדים סיפרו לסבא וסבתא".

על המפגש עם הנכדים בתקופה האחרונה באמצעות הזום, מספר מאיר דוידוביץ' "שזהו הכיף הגדול כשהנכדים צועקים בשמחה: "סבא סבתא", ברגע שהם רואים אותנו על הצג ולשמוע אמירות נחמדות מהנכדים בתוך כדי השיחות, כמו דבריו של נכדי עמית שאמר שהוא רוצה שסבא וסבתא יצאו מהמחשב ויבואו אליו. בקבלת השבת הראשונה בסגר הראשון, השתתפו נוסף אלינו שתי המשפחות של הבן והבת שלי, הנכדה נועם עלתה ראשונה יחד איתנו, בהמשך הנכד הוד הצטרף ואמר ש"זה לא פייר שנועם אצלכם". ענינו לו שהיא לא אצלנו, "מייד תראה שהיא בחלון אחר עם האחים שלה, עם עמית ועם אופיר".

"יש חיים עם הנכדים גם כשאנחנו נאלצים לתקשר מרחוק, ולא רק זה אלא שאפשר לעבור חוויות כאילו שאנחנו איתם בחדר. הנכדה הגדולה נועם מבקשת מרעייתי לעזור לה באנגלית באמצעות הזום, אבל חלק גדול מהשיעור מוקדש לחוויות שנועם מספרת לסבתא".

"שסבא וסבתא יצאו כבר מהמחשב!
(סיפורים שהנכדים סיפרו לסבא וסבתא)" מאת מאיר דוידוביץ'. איורים: רמי מאיקס. הוצאת הספרים "אוריון", 16 עמודים. מחיר לצרכן 58 ₪. להשיג בחנויות הספרים או בחנויות הספרים המקוונות וכן בחנות ההוצאה בקניון ערי החוף, רחוב סחרוב 19, ראשון לציון ובחנות המקוונת של ההוצאה. 
******


אצטרובל ברוח מאת איילה פרץ
לקראת יום השואה רואה או הספר "אצטרובל ברוח", ספר ילדים מרגש וחשוב המביא את נושא רעיון חסידי אומות העולם ומאפשר להם להתחבר אליו. מהלך הסיפור הרגיש והאיורים המקסימים מסייעים למבוגר לתווך לילדים את נושא השואה המורכב כל כך ומציעים לקיים דיאלוג וחיבור בין-דורי חשוב.




אִיטָה יָדְעָה תָּמִיד שֶמִּישֶהוּ הִצִּיל אוֹתָהּ. הִיא יָדְעָה שֶהוּא אָהַב אוֹתָהּ וְהָיָה לָהּ כְּמוֹ אַבָּא. הִיא זָכְרָה אֶת קוֹל פִּיצוּחַ הָאִצְטְרוּבָּל כַּאֲשֶר הוּא נָתַן לָהּ לֶאֱכוֹל אֶת הַזְּרָעִים הַטְּעִימִים. הִיא זָכְרָה אֶת חִיבּוּקוֹ הַחַם כְּשֶלִּיבָּהּ רָעַד בִּזְמַן שֶהַגֶּרְמָנִים דָּפְקוּ עַל הַדֶּלֶת, וְהִיא זָכְרָה אֶת הַחִיּוּךְ הַטּוֹב שֶגָּרַם לָהּ לְהֵירָגַע. (מתוך הספר)

לאחר חיפושים רבים איטה מגלה מיהו האדם אשר הציל אותה. היא מאתרת את משפחתו, אשר שולחת לה יומן שכתב המגולל את קורותיה במלחמת העולם השנייה. תוך כדי קריאת היומן איטה מתוודעת לראשונה לעברה ומגלה מה עבר עליה. הספר מלווה באיורים המקוריים של ספיר דנן.

איילה פרץ בן חיים נולדה בצרפת ועלתה לארץ בילדותה. מגיל צעיר עסקה בחינוך ובין היתר הייתה שליחה באתיופיה ובאוסטרליה. עבדה במשך שנים בחברה להגנת הטבע, באגודה לקידום החינוך ובעמותות וארגונים נוספים. בעלת תואר שני מחקרי בחינוך ומנהיגות. זהו ספר הילדים השני שלה.

איטה קלר בן חיים נולדה ב- 2 ביולי 1939. טדיאוש קובילקו מצא אותה במרתף הבית שבו הוחבאה במצב קשה של רעב והזנחה. משם החל בניסיון להבריח את הילדה ללבוב תוך כדי שהוא מסתיר אותה בתוך ערמות של חציר בזמן שהאוקראינים רודפים אחריו. במאי 1992 הצליחה איטה למצוא את אשתו של טדיאוש וכך נגלה לה בפעם הראשונה סיפור הצלתה בידי אותו חסיד אומות העולם.

"אצטרובל ברוח" מאת איילה פרץ. איורים: ספיר דנן. הוצאת "ספרי ניב", 36 עמודים. מחיר לצרכן 64 ש"ח, להשיג בחנויות הספרים הדיגיטליות ברשת או באתר ההוצאה.
****** 




תבשיל מלכים מאת יהלי מתן-גלאור
מסתבר שלעולם יהיו חילוקי דעות וויכוחים בין כל המבשלים והמבשלות, המקצועיים והחובבנים, עקרות הבית או בני זוגם. כולם רוצים לבשל וולדעת שהתבשיל שלהם הוא הטעים משל כולם 

בימים אלו רואה אור ספר ילדים מקסים המלווה באיורים ססגונים מיוחדים עד מאירי עיניים, הספר "תבשיל מלכים".
הכל התחיל כשכל חיות היער התכנסו לאסיפה כללית, להתכבד בשתייה והחלטות להחליט. הן שוחחו על החורף המתקרב ועל הצורך לאגור מזון והחליפו ביניהן מתכונים טעמים ערבים לחך ולגרון. אך לפתע פתאום מהומה גדולה בין חיות היער פרצה, וכל חיה עם חברתה התווכחה, מי מכינה את התבשיל הטעים ביותר במטבחה? לבסוף הוחלט לערוך תחרות הוגנת שבה ישפוט ויבחר הפיל הזקן והחכם, במנה המצטיינת!



סקרנים לראות במי הפיל החכם בחר? מוזמנים לקרוא את הסיפור ולגלות את הזוכה המאושר.
״כָּל הַחַיּוֹת דִּבְּרוּ בְּקוֹל רָם,
הָכֵיצַד יִתָּכֵן שֶׁלֹּא נִמְצָא הַתַּבְשִׁיל הַמֻּשְׁלָם?
כָּל תַּבְשִׁיל שֶׁבֻּשַּׁל הָיָה חָמִים וְטָעִים,
וְהַחֲבֵרִים הַיְּקָרִים שָׂמוּ בּוֹ אֶת מֵיטַב הַמַּרְכִּיבִים!
אָז אֵיךְ קָרָה שֶׁבְּכָל מָנָה וְתַבְשִׁיל
הָיוּ חֲסֵרִים צֶבַע אוֹ טַעַם לִדְבָרָיו שֶׁל הַפִּיל?" (מתוך הספר)

יְהֵלִי מתן-גלאור, מורה לגיל הרך במחלקה הכירורגית בבית החולים ספרא לילדים, תל-השומר, בוגרת סמינר הקיבוצים במסלול חינוך יצירתי לגיל הרך עם התמחות בספרות ילדים ובעלת תואר שני בחינוך מיוחד. אוהבת מאוד ילדים ומאמינה שבַּפשטות, בחוכמה ובתפיסתם את העולם והמתרחש בו הם כבר עתה "הדור של ההווה". "תַּבְשִׁיל מְלָכִים" הוא ספר הביכורים שלה, והיא מקווה מאוד שתיהנו ממנו כפי שהיא נהנתה מכתיבתו ומהפקתו.
"תבשיל מלכים" מאת יהלי מתן-גלאור. איורים: עוזי בנימין. הוצאת "ספרי ניב", 28 עמודים. מחיר לצרכן 64 ש"ח, להשיג בחנויות הספרים הדיגיטליות ברשת או באתר ההוצאה. 






איתן הסקרן חוקר את העולם - מצבי צבירה מאת בת-שבע כהן-יהלומי

ספר ילדים חדש ראשון בסדרה: "איתן הסקרן חוקר את העולם – מצבי צבירה" מאת בת-שבע כהן-יהלומי. ספר ילדים מקסים, שהגיבור שלו הוא איתן, ילד סקרן ונבון, שיוצא לחקור את העולם בידיו ובשכלו. הספר מלווה באיוריה המיוחדים של קרולין ארקוס. 




בכל יום, דרך התבוננות והסתכלות בעולם, איתן חוקר ולומד דבר-מה חדש. הוא פונה אל הוריו ומתשובותיהם לומד על מצבי הצבירה השונים: המוצק, הנוזל והגז.
בשונה מספרי מדע לילדים, הספר אינו עמוס במידע ובתמונות, יש בו קו עלילה רצוף ודמות מרכזית, והוא כתוב באופן מופשט המקל את לימוד המושגים המורכבים הללו.

בעמודים האחרונים של הספר תמצאו מספר ניסויים שאפשר לבצע עם הילדים כמו הפיכת מים נוזליים למוצק (הקפאה), הפיכת מים נוזליים לגז (התאיידות)

"המים חמקמקים הם ונוזלים, ומקבלים את צורת הכלי שאליו הם נשפכים. המים שייכים לקבוצת 'הנוזלים' – כמו השוקו, החלב והמיצים" (מתוך הספר)


בת-שבע כהן יהלומי בעלת תואר שני במדעי הגיאולוגיה והסביבה, מורת דרך, מורה להכרת הסביבה בבית ספר יסודי וכיום מחנכת כיתה א. כאשת חינוך בנשמתה, בת-שבע מרגישה רצון להנגיש את המדע ואת הטבע לילדים צעירים ומבינה שעל מנת שילדים יבינו נושאים מורכבים, יש לפשט אותם לשפתם ולחבר אותם לעולמם.

"איתן הסקרן חוקר את העולם"
מאת בת-שבע כהן-יהלומי. איורים: קרולין ארקוס. הוצאת "ספרי ניב", 26 עמודים. מחיר לצרכן 64 ש"ח, להשיג בחנויות הספרים הדיגיטליות ברשת או באתר ההוצאה 












ריקי ברוך

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה