יום ראשון, 28 במרץ 2021

טלי של דנה, הקורונה משתוללת, להציל את הממלכה הקסומה, כוכב מנצנץ, מה שיונתן כבר יודע, סבא ארטיק מטייל באפריקה, התיק הקסום, לפחד יש זנב ופסטל - ספרי ילדים בהמלצה

 




הקורונה משתוללת מאת מירב משיח

"הַקּוֹרוֹנָה מִשְׁתּוֹלֶלֶת, מָה אַתְּ מְעוֹלֶלֶת?
בִּגְלָלֵךְ אֲנִי בְּסֶגֶר, וְזֶה לֹא בְּסֵדֶר".

כל ילד כאן כבר מבין ויודע שבשנה האחרונה השתנו סדרי עולם. מאז שהקורונה משתוללת ומשתלטת לנו על סדר היום ועל החיים, אנו נאלצים להקשיב, להתאים עצמנו להנחיות ולהכיר במציאות שהשתנתה. 



"הקורונה משתוללת" הוא ספור מקסים, מלא רגישות, מתאר באופן מקרב רגיש וסבלני את מה שגרם לנו לשנוי בשגרה ומה שהפך להיות אורח חיים אחר בעקבות נגיף הקורונה.




הספור מיטיב להסביר לילדים את מהות הוירוס, ואף מפרט את דרכי ההתגוננות והזהירות שעלינו לנקוט. דרך עיניו של ילד מנגישה המחברת את המצב המסבך באופן מעניין ומשעשע. ילדים רבים ימצאו בו תשובות מרגיעות ומנחמות, וההורים ימצאו בו כלי עזר פרקטי אשר יפיג את החששות והפחדים של ילדיהם.
"הקורונה משתוללת" מאת מירב משיח, איורים מאיה קלטי, הוצאת צמרת, לרכישה לחצו כאן.
***


כוכב מנצנץ מאת רחל-מעיין דואק

הַשָּׁמַיִם מְלֵאִים כּוֹכָבִים.
יֵשׁ כּוֹכָבִים שֶׁאוֹרָם נִרְאֶה בְּקֹשִׁי,
וְיֵשׁ כּוֹכָבִים שֶׁאוֹרָם בּוֹהֵק לְמֶרְחַקִּים.

יֵשׁ כּוֹכָבִים שֶׁמַּרְכִּיבִים צוּרָה בְּיַחַד עִם עוֹד כּוֹכָבִים,
וְיֵשׁ כָּאֵלֶּה שֶׁמְּנַצְנְצִים לְבַדָּם.
מֵרָחוֹק אוּלַי כֻּלָּם נִרְאִים דּוֹמִים, אֲבָל אִם מִתְבּוֹנְנִים מִתּוֹךְ חֲלָלִית אוֹ מִטֵּלֶסְקוֹפּ, לְפֶתַע מְגַלִּים שֶׁהַכּוֹכָבִים שׁוֹנִים.

לְכָל כּוֹכָב יֵשׁ צוּרָה מִשֶּׁלּוֹ.
יֵשׁ כּוֹכָב עִם יָרֵחַ אֶחָד, יֵשׁ כּוֹכָב עִם שְׁנֵי יְרֵחִים
וְיֵשׁ כּוֹכָב עִם שִׁשִּׁים וּשְׁנַיִם יְרֵחִים!

יֵשׁ כּוֹכָבִים רוֹתְחִים מִ לַּבָּה
יֵשׁ כּוֹכָב עִם טַבָּעוֹת סְבִיבוֹ,
וְיֵשׁ כּוֹכָבִים קְפוּאִים.
כָּל כּוֹכָב הוּא מְיֻחָד וְשׁוֹנֶה
וְאֵין כּוֹכָב שֶׁדּוֹמֶה בּוּל לְכוֹכָב אַחֵר.




איך נכון לספר לילדכם על האוטיזם שלו, ומדוע זה חשוב כל כך? מודעות היא שלב משמעותי מאד בתהליך הקבלה העצמית של הילד. הספר "כוכב מנצנץ" הוא ספר מעבר, בעזרתו הילד עובר ממצב של חסר מודעות לאוטיזם שלו, למצב של מודעות למי שהוא, וזו המתנה הגדולה ביותר שהורה יכול להעניק לילדו; היכולת להכיר, להבין ולקבל את עצמו. כל ילד הוא שונה ומיוחד, בדיוק כפי שהכוכבים שונים זה מזה, וכל ילד הוא כוכב של הוריו.
החלק השני של הספר מיעד להורים, ובו מתאר התהליך שהילד והוריו עוברים משלב האבחון ועד לשלב שבו אפשר לדבר בבית באפן טבעי וחפשי וללא סודות. הספר מומלץ למשפחות עם ילדים על הספקטרום ומהוה כלי ליצירת שיח פתוח עם הילד, שהוא חשוב כל כך עבור המשפחה כלה.

רחל-מעין דואק העניקה את הספר לבנה עדו כשהגיע לגיל שמונה, ומאז השיחות בבית הרבה יותר פתוחות ועמקות. היא מעבירה הרצאות להורים ולאנשי צוות העוסקים בחנוך המיוחד. זהו ספרה הראשון.
"כוכב מנצנץ" מאת רחל-מעיין דואק, איורים קטיה זלוטינה ועדו דואק, לרכישה לחצו כאן
***



מה שיונתן כבר יודע מאת שירה נורית נגר
שנת הלימודים החדשה מביאה איתה שינויים, חידושים, חששות והתחלות של דברים חדשים. ילדים פוגשים חברים חדשים, מקצועות לימוד שלא הכירו עד עתה, מורה חדשה והרבה נושאים עליהם טרם למדו. 
 



ערב פתיחת השנה החדשה, יונתן מתכונן לשנת הלמודים, ולפתע נתקף חשש מפני שעורי אנגלית, שמעולם לא למד. אמו מראה לו לאט-לאט כמה מלים הוא דווקא כן מכיר באנגלית, מתקף היותו דובר עברית. הספור כתוב בעברית ונותן הצצה לשפה האנגלית כדי לחשוף את הקורא הצעיר לאנגלית בהדרגה וכבדרך אגב. מטרת הספור היא לתת לילד נקודת פתיחה חיובית ובטחון בלמוד האנגלית, וכן לחשוף אותו למלים באנגלית שאמצו בעברית.




זה ספור סוחף, מעניין, קצבי ומחורז שיש בו לא מעט הומור – ובפרוש יעודד את הילדים ללמד עוד ועוד מהשפה החדשה שהם נחשפים אליה בבית הספר ובמקומות אחרים.
שירה נורית נגר היא מורה לאנגלית והוראה מתקנת.
"מה שיונתן כבר יודע" מאת שירה נורית נגר, איורים תמרה צ'נגרי, לרכישה לחצו כאן
***


סבא ארטיק מטייל באפריקה מאת אריה מעוז




ביערות אפריקה חיים בעלי חיים רבים, וסבא ארטיק מבקר אותם פעמים רבות בנסיעותיו לאפריקה וכשהוא שב לישראל הוא מספר לנכדיו ספורים רבים ומעניינים. הפעם מספר סבא לנכדיו ספור נפלא, רב-ערך ומרתק על חברות שנוצרת בין ההיפופוטם הכעוס לפילונים המבקשים לשאוב מים מהנהר שלו. 




בתקופה שבה העולם סוער, אלים ומקטב, הספור הזה מציג את חשיבותם של ותור הדדי, פשרה ויכולת להתגבר על מחלוקות ולהגיע להבנה ולחברות. שתוף פעלה, כך עולה מן הספור הנפלא של סבא ארטיק, לא רק מוביל לחברות אמיצה, אלא גם מניב תועלת לכל הצדדים.
"סבא ארטיק מטייל באפריקה" מאת אריה מעוז, איורים רות אריאל, הוצאת צמרת, לרכישה לחצו כאן
***



טלי של דנה מאת מאשה יצחקי

"טלי הגיעה לכיתה ה'2 בבית הספר החדש רק בראשית השנה. לשכונה החדשה עברה עם משפחתה בסביבות חג השבועות. היא לא הכירה איש בסביבה, מעבר הדירה היה קשה עבורה והיא מאוד התגעגעה לביתה הישן ובמיוחד לבית הספר, לכיתה, לחברים ולמורה חווה האהובה עליה. בשבועות האחרונים של כיתה ד', מיד לאחר המעבר וזמן קצר לפני החופש הגדול, נסעה בכל בוקר באוטובוס לשכונה הישנה. הנסיעה ארכה כחצי שעה וטלי הייתה חייבת לצאת מן הבית מוקדם מאוד כדי שלא תחמיץ את האוטובוס של שבע ורבע, אבל ממש לא היה אכפת לה. וכבר בשבע ועשר דקות התייצבה בתחנה. היא ראתה בעצמה בוגרת, הקפידה לא לשכוח דבר וחצי דבר בדרך, ויותר מכול אהבה את הדקות שבהן הציץ לפתע בחלון האוטובוס נוף השכונה הישנה: עמודי הבטון של תיאטרון הבימה, עצי השקמה הענפים, השדרה... טלי מיהרה לרדת מן האוטובוס, חצתה בזהירות את הכביש ודהרה בשמחה לחצר בית הספר הישן והטוב." (מתוך פרק ראשון בספר)




מעבר לבית ספר חדש, מסיבת יום הולדת אבודה, פרידה ארוכה מחבר, התמודדות עם אבל ו... איך חיים בצל הקורונה – חוויות אלו ואחרות עומדות במרכז השיח שמפתחת דנה, ילדה תל-אביבית בת עשר, עם ידידתה הבדיונית שאינה אלא בת דמותה, הלוא היא טלי.

"מאותו רגע שבו ראתה דנה את טלי בעיני רוחה, הבינה כי היא מכירה אותה ממש טוב. זהו זה, אמרה בליבה, הסיפור שלה, של טלי, שהוא בעצם הסיפור שלי, מתחיל..."

דנה יוצרת לה בדמיונה חברה בדיונית ותוך כדי כתיבה חווה עימה יחד פרקי מפתח בחייה. אט-אט קורמת טלי עור וגידים והופכת לחלק בלתי נפרד מחייה של דנה.
לאורכו של הספר חושפת דנה בפני קוראיה את קשיי הכתיבה, ההליכים המלווים אותה, ההתלבטויות ואופן קבלת ההחלטות. בדרך זו הם הופכים שותפים מלאים לתהליך היצירה.

מאשה יצחקי היא פרופסור אמריטוס לספרות עברית, מומחית לשירת ימי הביניים. כעשרים וחמש שנים לימדה במכון לתרבויות המזרח בסורבון, פריז. פרסומיה האקדמיים מונים עשרות ספרים ומאמרים בעברית ובצרפתית. בין היתר היא עורכת זה שנים את כתב העת למדעי היהדות "יוד", המתפרסם בצרפת. ספרה הראשון לילדים, "קופסת החלומות של אורי", ראה אור ב-2018. "טלי של דנה" הוא ספרה השני.
טלי של דנה מאת מאשה יצחקי, הוצאת צמרת, לרכישה לחצו כאן, ילדים ונוער צעיר. 
***


התיק הקסום מאת מוריה וקנין
איך אתם מרגישים כשאתם עושים מעשים טובים? חשבתם על ההרגשה הנפלאה שמלווה אתכם בזמן המעשה ואחרי, חשבתם מה מרגיש מי שזוכה למעשה הטוב שלכם?


בימים אלו רואה אור הספר החדש התיק הקסום, אורי גיבור הסיפור, מוצא תיק בארון הבגדים שבחדרו. לפתע, התיק מתעורר לחיים, ושניהם יוצאים למסע של הרפתקאות ומעשים טובים. 
התיק הקסום הוא ספר הפעלה מהנה המלמד את הילד את ערך הנתינה לאחר. לספר מצרפות מדבקות שאותן יוכל הילד לתת למי שעשה מעשה טוב, וכן להדביק אותן בעצמו במקומות שונים בספור.



התיק הקסום הוא ספרה הראשון של מוריה וקנין. את הספר החליטה המחברת להוציא בעקבות חלום לכתב ספר ילדים. "אני מאמינה שחנוך הוא הכלי הכי חשוב שלנו בחברה. בזכות הקריאה בספר אני מאמינה שהמסר של תרומה לאחר יעבר לדור ההמשך ויצר חברה טובה יותר."

חלק מהכנסות ספר זה יוקדשו לעזרה לזולת, כנושא הספר.
"התיק הקסום" מאת מוריה וקנין, איורים מיכל רון, הוצאת צמרת, לרכישה לחצו כאן
***



לפחד יש זנב מאת הילה באבאי




"בִּשְׁעַת פַּחַד וְסַכָּנָה
כָּל אֶחָד בּוֹחֵר לוֹ דֶּרֶךְ לַהֲגָנָה.
חַיּוֹת וּבְנֵי אָדָם נִרְאִים מְאֹד דּוֹמִים,
לְעִתִּים מַצְחִיקִים וּקְצָת מְשֻׁנִּים.
הָאֶחָד בּוֹרֵחַ וְהַשֵּׁנִי מִסְתַּתֵּר,
לַשְּׁלִישִׁי פִּתְאוֹם אֵין כּוֹחַ,
וְהָרְבִיעִי לֹא מַפְסִיק לְדַבֵּר.
כָּל יֶלֶד בַּגַּן מַזְכִּיר לִי חַיָּה
שֶׁבּוֹחֶרֶת לָהּ דֶּרֶךְ
לְהִתְמוֹדֵד וּלְהֵרָגַע."










לכל בעל חיים תגובה אופיינית למצבי לחץ וחרדה, המתאמת למבנה גופו ולאזור מחיתו. גם בני אדם מגיבים בצורות שונות למצבים אלה, ולפעמים התנהגותם דומה מאוד להתנהגות של בעלי חיים מסוימים בעת מצוקה. ספור זה נולד בתקופת מבצע צוק איתן, והתהווה במרוצת השנים לאחר מכן בשגרת החרום בשדרות. הכתיבה הנהדרת והנוגעת של המחברת הילה באבאי מאפשרת לנו ללמד מה עוזר לנו במצבים קשים וכיצד נוכל ליצר מרחב לרפוי ולצמיחה.

"הָאַרְנֶבֶת מֹתֶק מְתוֹפֶפֶת בְּרַגְלֶיהָ בְּכָל הַכּוֹחַ
בְּדָפְנוֹת הַמְּחִלָּה.
מַזְהִירָה הִיא אֶת כָּל מִשְׁפַּחְתָהּ מִפְּנֵי הַסַּכָּנָה שֶׁקְרֵבָה.
וְאָז הִיא רָצָה אֶל מִסְתּוֹרָהּ,
עַד אֲשֶׁר תַּחֲלֹף הַסִּבָּה לַדְּאָגָה."

הילה באבאי, נשואה ואם לשישה, מתגוררת בשדרות. מטפלת בעזרת בעלי חיים, מדריכת רכיבה טיפולית, בעלת תואר ראשון במדעי החברה ותעודת הוראה בחינוך מיוחד. מובילה תהליכים חינוכיים וטיפוליים בחינוך הרגיל והמיוחד.
"לפחד יש זנב" מאת הילה באבאי, איורים תמרה קרת, הוצאת צמרת, לרכישה לחצו כאן
***



פסטל-ציפור גן עדן מאת שחר טובים
"בצידה השני של העיירה משחקים אינפיניטי ואנדלס. הם רדפו אחרי הפרפר שכבר אבד בשמיים והתרחקו, וכעת הם מתחילים את דרכם חזרה. בהתקרבם לגשר הם מבחינים במחזה מוזר. בצד שבו הם נמצאים, מחוץ לעיירה, הכול ירוק, ציפורים עפות בשמיים והשמש זורחת. אולם בצידו השני של הנחל, הצד שבו עומד ביתם, הכול אפור, הצמחים יבשים והשמיים שחורים. השניים עוברים את הגשר ורצים מהר לביתם בדאגה לבני משפחתם.
"אימא, אבא," קוראים השניים בקול כשהם קרבים אל הבית. אימם אימפרה עומדת בכניסה ומחבקת אותם.
"רדפנו אחרי הפרפר," הם מתנשפים.
“זה בסדר חמודים," עוטפת אותם האם בזרועותיה.
"איפה אבא?" שואל אינפיניטי בדאגה.
אימפרה מלטפת את לחיו, כורעת על ברכיה, מביטה בהם ואומרת: "יש לי חדשות לא כל כך טובות."
(מתוך פרק ראשון בספר)





קללה נופלת על העיירה הנצחית פסטל, בה תושביה השלווים חיים חיי נצח. אם לא תשוב ציפור גן העדן מהרי הערפל לעיירה תוך חודש ימים, ימותו כל תושביה. גורל העיירה מונח על כתפיהם של שני אחים: אינפיניטי ואנדלס. האם יצליחו במשימה הקשה? האם יחזרו עם הציפור בזמן ויצילו את תושבי העיירה מקללת המוות שהטיל המכשף המלכותי מומברסקו?
ארנבים צבעוניים, חלזונות גדולים, תנינים מעופפים, נחש עם שלושה ראשים ועוד דמויות והפתעות מופיעים בספרו של שחר טובים. הצטרפו למסע בממלכה מופלאה, בו נלמד על שמחה ופחד, אומץ לב ואהבה,
פסטל -ציפור גן עדן מאת שחר טובים, הוצאת צמרת, לרכישה לחצו כאן
****

להציל את הממלכה הקסומה מאת מלי ניוביץ' אברהמי 
מה אתם יודעים על השמירה על איכות הסביבה? האם ברור לכם כי לאדם יש השפעה רבה על מה שקורה בסביבה שלנו כולל מזג האוויר? האם אתם ממחזרים בבית, חוסכים באריזות? חוסכים מים?



"להציל את הממלכה הקסומה" הוא ספור המשלב פנטזיה עם מציאות עכשווית. בממלכה ישנן שתי נסיכות יפות מראה וטובות לבב, המצילות את החיות ואת הממלכה מרעב ומפגעי מזג האוויר. הספר מציף את בעיית איכות הסביבה ומראה שלמעשים של תושבי הממלכה ישנן השלכות על מזג האוויר. פתרון הבעיה מובא על ידי הנסיכה ג'ון, וכל חיות הממלכה נותנות יד להצלתה. בספור יש ערך מוסף, של למידה על קימות ועל שפור איכות הסביבה.
"להציל את הממלכה הקסומה" מאת מלי נויוביץ' אברהמי, איורים מיכל רון, הוצאת צמרת לרכישה לחצו כאן






















ריקי ברוך




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה