יום חמישי, 7 בפברואר 2019

"בחוט ובמחט" - ספר חדש מאת רינה קבסה









"נולדתי ב 08.02.1950 בעיר איזמיר שבטורקיה..." היה משפט הפתיחה שחיבר אותי לספר "בחוט ובמחט" ולא איפשר לי להסיר אותו מידי עד לדף האחרון.
אבי כמו רינה נולד בטורקיה ועלה ארצה בשנת 1945 והוא בן 15. בעקבותיו עלו ארצה הוריו, אחיו ואחיותיו והתמקמו ביפו. כמו רינה כך גם דודה שמחה הגדולה (אחותו הבכורה של אבא) הפליאה במיומנויות התפירה וגם אצלה היתה ה"בורדה" הבסיס ללמידה את הגזרות לשמלות ולחליפות היוקרה שתפרה באותן שנים לכל נשות הסלבס של שנות ה60-90 בתל אביב.












חוט חייה של רינה נמתח מאיזמיר שבתורכיה עד למקום מושבה הראשון בארץ, בעיר הצפונית נהריה. תיאורי החיים טרם עלייתה השפה ומשפטי המפתח שנכתבו בספר בעברית ובספניולית זה לצד זה, עוררו בי געגוע מתוק לסבא וסבתא, לדודות בזכותם "צללתי" שוב להוויה בשנים הנפלאות שהביאו אבא ומשפחתו מהבית התורכי. 










היא היתה עולה חדשה שלקחה על עצמה בגיל 16 מכורח הנסיבות, את עול המשפחה שלשמו עברה לפרק זמן מוגבל לקיבוץ יפעת. חייה היו ועדיין חיים מרגשים, שמחים, עצובים ומסקרנים לאורכם גם רקמה בחוט ובמחט את הגובלנים שמעטרים עד היום את קירות ביתה. 
לאורך הספר כולו שזורים זיכרונותיה של רינה מחברים את הקורה לחוויות דומות שחווה הוא במהלך ימיו כאן. מקורותיה של רינה ובני משפחתה, בשנים שחיו באיזמיר מציינת הכותבת בברור שלא סבלו אנטישמיות ויכלו לקיים את כל מסורות הדת והחגים באין מפריע. אבא שלי מספר עד היום כמה סבל ליווה אותו בילדותו בבית הספר עת היה מושא לאנטישמיות גלויה מצד המורה והסביבה. אבא ציוני מובהק כמו גם אמא (שברחה מדמשק לבדה ביל 12) לחמו בפלמ"ח ומתגוררים עד היום בגיל 90 במושב. 


הספר מעורר השראה ומרגש בכל אחת משורותיו. הוא מלמד על הכותבת ועל תלאות דרכה עש שהגיעה לאילן יוחסין מפואר המשורטט בגאון באחריתו של הספר.
הספר מוקדש ליוסי קבסה ז"ל, מי שהיה אהובה ובעלה של רינה לאורך שנים רבות.
בשעה ששורות אלו נכתבות  08.02.19 חוגגת רינה יום הולדת ואני מוסיפה ברכות ופרחים ליום הולדת שמח. מזל טוב רינה! 









"בחוט ובמחט"
כתבה רינה קבסה
הוצאת מדיה 10




















ריקי ברוך




2 תגובות:

  1. ריקי יקרה תודה רבה על המילים החמות אני שמחה שמצאת בספר מכנה משותף אני בטוחה שהספר יעניין הרבה אנשים במיוחד מתקופת העליה הזאת כמו שכתבת הספר מעורר השראה מספר על קשיי הסתגלות בארץ חדשה על התמדה נחישות נתינה וקבלה כמו שנאמר אין דבר העומד בפני הרצון מקווה שספרי יגיע לכמה שיותר אנשים שיתן תקווה להאמין שאפשר להגיע רחוק להיות ממוקדי מטרה כל אחד יכול זה בידיים שלנו אנחנו אחראים על החיים שלנו ורק אנחנו מחליטים איך הם יתנהלו חבקו את החיים בשתי ידיים על אף הכל אני בחרתי בחיים באהבה

    השבמחק
  2. שלום רינה אשמח לרכוש את הספר .איפה אםשר לרכוש

    השבמחק