יום שלישי, 19 בפברואר 2019

"תמול שלשום" משלב קסם של בית קפה, מסעדה ותרבות - בואו לירושלים.








"כל הקלוב שני חדרים,

חדר לאכילה ולשתיה, וחדר אחד לקריאה.
אבל אין אדם מקפיד לקרות במקום של קריאה ולאכול ולשתות במקום אכילה ושתייה,
אלא זה אוכל וקורא וזה קורא ושותה,
זה נכנס וזה יוצא."
(ש"י עגנון – תמול שלשום – פרק תשיעי)

השבוע עליתי לחופשת חורף בירושלים והתארחתי ב"תמול שלשום"
"תמול שלשום" הוא בית קפה ומסעדה הממוקמת במדרחוב נחלת השבעה שבבירה, בבניין עתיק מהמאה ה-19. המקום קרוי על שם ספרו של זוכה פרס נובל ש"י עגנון "תמול שלשום".


בימים אלו חוגג המוסד הירושלמי "תמול שלשום" 25 שנות פעילות ולרגל החגיגות עובר שדרוג קולינרי.
במסגרתו הפך מבית קפה לבית קפה - מסעדה חלבית המציעה תפריט ייחודי שנבנה בקפידה בהתאמה לאווירה המיוחדת של המסעדה על ידי השף החדשה, שף אדר קפלן-מור. התפריט החדש מורכב מחומרי גלם איכותיים וטריים המטופלים במקצועיות ומיומנות גבוהה, כאשר לנגד עיניה של השף עמד הרצון לפנות לקהל ישראלי, וגם לתיירים המבקרים בירושלים. לכן, ישנן מנות רבות שהן וורסיות על מנות קלאסיות ממטבחים שונים ברחבי העולם. בנוסף, התפריט מציע מגוון עשיר של מנות צמחוניות ומנות ללא גלוטן. "ישנם לא מעט 'משחקים' עם ירקות וחומרי גלם, אך עם זאת- זו מסעדה המדברת בגובה העיניים, עם לא מעט שימוש בחומרי גלם מקומיים ישראלים המאפיינים אותנו כמו גבינות ממחלבות ישראליות מקומיות, דגי פורל מקיבוץ דן ועוד" מספרת אדר על התפריט, "היות שהמקום הוא מאוד ייחודי, כך התפריט מתכתב איתו בשפה מיוחדת ודומה וזו בהחלט הכוונה- לשבור את המיתוס של 'עוד מסעדה חלבית כשרה שהתוכן שלה זהה לבית קפה".
במסגרת חגיגות החצי יובל, 'תמול שלשום' ישיק במהלך השנה הקרובה יין גורמה PRIVATE LABEL מבית "יקבי רקנאטי" , ספר חדש של הסופר ובעל המקום דוד ארליך, ויקיים במשך כל השנה אירועים מיוחדים.





   
  פליסמנטים בעיצוב תלמידי מגמת תקשורת חזותית ב"מוסררה"






כחלק מתהליך ההתיישבות היהודית אל מחוץ לחומות העיר העתיקה, הלכה ונבנתה במאה ה19 שכונת "נחלת השבעה" הבנויה מאבנים ירושלמיות מקוריות ומשופעת בבתים מעוטרי קשתות וכוכים עתיקים. תוכלו לאתר את המסעדה בלב השכונה במרחק קצר מ"כיכר ציון".

"תמול שלשום" פתחה את שעריה שנת 1994 ולצד תפריט משובח, מארח המקום את מיטב הסופרים והמשוררים, ביניהם יהודה עמיחי, עמוס עוז, א"ב יהושע, דויד גרוסמן, אורלי קסטל בלום, בתיה גור, צרויה שלו, מאיר שלו ועוד רבים וטובים. מתארחים במקום גם כותבים וכותבות צעירים, מוסיקאים/יות ואמנים/יות מתחומים שונים.
בפסגת גרם המדרגות העתיקות יקדם את פני הבאים מראה אותנטי חם ומקרב בעיצוב ייחודי. תמול שלשום מתאים למפגש מהנה על קפה, סעודה מיוחדת, אירוע פרטי, דייט רומנטי, ואירועי תרבות.
בשעת צהרים של יום סגריר במיוחד עבורנו יושבי השפלה, בחרנו לחמם את הלב והנפש בסעודה על מיטב המנות, הסלטים והתוספות שמציע המקום. 





 בביתו במדבר-פאבה יוונית

בארץ הפלאות-חציל


 אי המטמון בוראטה

מרק היום-מרק עדשים וגזר

 גינת בר-צלחת ירקות העונה

  אלול בעין כרם פוקאצ'ה אגסים וגבינה כחולה







בין המנות בתפריט החדש תוכלו להתענג על:
בוראטה (54 ₪), 
פוקצ'ה אגסים וגבינה כחולה עם טימין, דבש ואגוזים (48 ₪), 
פאבה יוונית (41 ₪), 
סלט סלק צלוי עם גבינה בשלה (55 ₪), 
קפלטי תרד וריקוטה עם קונפי עגבניות, שום, בצלים, זיתים, נגיעת שמנת וסלסה ורדה (64 ₪), 
פולנטה של תירס מתוק עם ביצה עלומה וגילופי גבינת מנצ'גו (68 ₪). 
פטריות בורגיניון שהוא תבשיל של בצלי שאלוט, כרישה פטריות, שום, גזר, מחית כמהין ויין אדום על חמאה וגבינת סנט מור (58 ₪), לצידן תפריט אלכוהול עשיר, מבחר קינוחים ייחודי ביניהם קראק פאי, עוגות גבינה אפויה, נמסיס ועוד. בנוסף, מידי יום מוצעות מנות ספיישל משתנות, ובהמשך גם ארוחות בוקר בהרכבה אישית, אשר יאפשרו לכל לקוח לבחור את גודל המנה שירצה וממה היא מורכבת.






  



  





הסעודה ב"תמול שלשוםהייתה משובבת לב ובטן. המנות היו טעימות, נדיבות בגודלן ויפות למראה. אני אוהבת מאוד את מנות החציל השרוף. המנה שהוגשה ב"תמול שלשום" לא הייתה דומה לאף מנה של חציל עם תוספות שטעמתי בעבר. דרך הכנתו של החציל (אפילו שאלתי את נעמה, המלצרית המקסימה על דרך ההכנה) ותוספת גרגרי החומוס, הטחינה והסלסה הקפיצו את המנה והותירו טעם של עוד.
המרק שהזמין בעלי היה עבורו חוויה. הוא דאג לחלק שבחים והקפיד שיגיעו עד לאוזני השף. 


אי המטמון והבורטה היו טובים. חבל שהבוראטה לא היתה נוזלית דיה, כשנבצעה במרכזה. אהבנו מאד את הפאבה היוונית- קרם אפונה צהובה מתובלת. ואת הפוקאצה היחודית בשילוב אגסים וגבינה כחולה. 


במנות העיקריות קטף פילה הסלמון את כתר דג הזהב. המנה הנימוחה בשילוב הקישואים והשמנת הרקיעה טעמים כמו גם שבחים. מנת הפולנטה שסעדו חברתי והזוגי שלה הייתה טרייה וייחודית מעצם הכנתה מתירס טרי. 




  פולנטה של תירס מתוק

 ורסיה של סלט ליונז

דג הזהב- פילה סלמון בתנור אבן

 עוגת גבינה אפויה עם שמנת חמוצה

קראק פאי

 מלבי


 העוגות היו מושלמת במראה ובטעם עד שנותר רק פירור...





ייחודו של המקום ניכר עוד בזכות הצוות החם והמקצועי. השילוב בין אוכל טעים, שרות מעולה ותכני תרבות  מתאימים לאירועים פרטיים, ימי הולדת, בר/בת מצווה, בריתות, חתונות, מסיבות, ישיבות וכנסים. 

נישה של תרבות בעיצוב עם אמירה מדוייקת.  תפריט יצירתי  

בואו ליהנות במהלך היום, בערב רומנטי, באירוע משפחתי או בערב תרבות. מהר מאוד תשובו לכאן ולא רק בזכות האוכל הטוב והשרות המצוין.



"תמול שלשום" - מסעדה, בית קפה, תרבות
רחוב סולומון 5 
מדרחוב נחלת השבעה, ירושלים
ליצירת קשר ולהזמנת מקום הכנסו מכאן 
































ריקי ברוך

2 תגובות:

  1. כמורה לספרות בעבר הבקיאה ב"שפה עגנונית", יותר מאשמח לטעום ולבדוק האם גם האוכל "עגנוני".

    השבמחק
  2. מציעה לך לעלות לירושלים. תמול שלשום היא רק סיבה טובה אחת מבין כמה להגיע לבירה שלנו.

    השבמחק