יום ראשון, 13 בינואר 2019

"מבוא לדרמה" מאת דן אוריין










כשמדברים על דרמה מתכונים ליצירה ספרותית עלילתית שעוסקת בחיי אנשים וחושפת את עולמם הרגשי ואת יחסיהם עם אחרים.
"מבואות לדרמה מדגישים לרוב את ההבדל  שבין דרמה לסיפורת. שהרי חומרי הסיפורת הם מילים וחומרי הדרמה הם פעולות, מערכות סמנים ויזואליות ושמיעתיות וכמובן גם מילים". (עמ' 8 בספר)

 












מבוא לדרמה הוא מדריך לקריאת מחזות ולצפייה בהצגות כאשר במרכזו נמצא המחזה המלט מאת ויליאם שייקספיר, ובחלק מפרקיו משלימות את הדיון דוגמאות מהמלך ליר של שייקספיר. הספר נפתח בדיון בדרמה כמקבץ אמנויות ייחודי; ממשיך בבחינת הגבולות שבין הדרמה למציאות החוץ-דרמטית והדרמה של היום-יום; בוחן ומעדכן את המשותף והשונה בין התיאטרון, הקולנוע והטלוויזיה; ומציע היכרות עם תורות הדרמה של אריסטו ושל ברטולט ברכט כשתי ברירות שונות ביצירתה ובהבנתה של הדרמה התיאטרונית.

חלקו השני והעיקרי של הספר עוסק במרכיבי הדרמה התיאטרונית: עלילה, דמויות, דיאלוג, מערכות סימנים, ז'אנרים ותיאטרון וחברה. חלקו השלישי מוקדש לדרכי הבימוי של המלט וללימוד התקבלותן של הצגות ומביא דוגמאות מהצגות שונות של המלט.





קרדיט תמונה-מיקי אלון




"להיות או לא להיות"! זאת השאלה

חודשיים לאחר מותו (הרצחו! ) של מלך דנמרק, עלה במקומו לכס השלטון קלודיוס שגם נושא לאישה את אלמנתו, המלכה גרטורד. הנסיך המלט, בנו של המלך המת, חוזר לאנגליה כדי להשתתף בהלוויות אביו, להיות נוכח בטקס הכתרת דודו ולהשתתף בחתונתה הבלתי צפויה של אמו לדודו. למרות שהמלט מתאבל על אביו ואינו מרוצה מנישואיה החפוזים של אמו, הוא אינו אומר דבר ואפילו מסכים לבקשתם של דודו ואמו להישאר ולא לחזור לאנגליה.
המחזה מתאר את קורותיו של הנסיך המלט הנסיך. רוחו של אביו המת מופיעה למולו ומספרת כי נרצח על ידי אחיו ומצווה על המלט לנקום את מותו. מכאן ואילך המלט מתלבט כיצד לפעול מה שיוביל את הממלכה לזעזוע גדול שאין חזור ממנו. 


מחבר הספר דן אוריין הוא פרופסור (אמריטוס) בחוג לאמנות התיאטרון באוניברסיטת תל אביב, מרצה בחוג ללימודי תיאטרון במכללה האקדמית גליל מערבי וחוקר סוציולוגיה של תיאטרון, תיאטרון ישראלי, דרמה חינוכית ודרמה טלוויזיונית. בין ספריו בעברית: יהדותו של התיאטרון הישראלי (1998), תיאטרון בחברה (2008), ותיאטרון ישראלי בעידן טלוויזיוני (2017).







מבוא לדרמה מאת דן אוריין  
248 עמודים, מחיר - 98 שקל
בהוצאת אור-עם מבית ספר לכל
בחנויות הספרים מובחרות ובאתר 























ריקי ברוך

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה