יום שבת, 10 באוגוסט 2019

שמש בכיסים: ליפול כדי לקום. ספר חדש העוסק בהתמודדות עם משבר





זה פוקד אותנו בשלבים שונים בחיינו. ללא הודעה מוקדמת נופל עלנו "המשבר" הזה שההתמודדות מולו מציפה בנו מחשבות, תהיות, הרהורים, תקוות שווא, רגעי יאוש, ושאלות רבות מה מכאן והלאה? מוות של אדם קרוב, מחלה, תאונה, כישלון מקצועי, שברון לב, גירושים ועוד רבים וכואבים ברשימת משברי החיים שאנו נדרשים לחצות ולהתמודד מול.


"באחת השנים הראשונות שאחרי, בנסיעה הביתה מביקור בבית קברות, הרכב שלפני עצר להולך רגל, ואני לא הספקתי לעצור בזמן עקב מסך הדמעות שכיסה את עיני, ו... לראשונה כנהגת התנגשתי ברכב מאחור. כשהנהג יצא לקראתי התחלתי לבכות, רק לא מהסיבה שהוא חשב. התאונה התרחשה במרחק של פחות מעשר דקות הליכה מביתי. לשמחתי אבא שלי ענה כשהתקשרתי אליו שיבוא לטפל במצב.  ללא ספק לא הייתי במצב לטפל בעצמי, ודאי לא בהחלפת פרטים ורישיונות. באותה תקופה גם ככה היה קשה לי עם עצמי, מזל שככה זה נגמר, בלי שפגעתי במישהו אחר, בנוסף לעצמי."  (עמ' 52 בספר)















באמצעות קטעי יומן שכתבה במשך 20 השנים שעברו מאז נפילתו של חבר בפעילות מבצעית בלבנון בשנת 1999 מתארת ד"ר מיכל גטניו-קאלוש כיצד התמודדה תוך שהיא מנסה להתחקות אחר התנהלותה, ולהבין כיצד התגברה על המשבר. הכותבת משלבת בין כתיבת פרוזה לכתיבה מדעית, בין רגשות ומחשבות לממצאי מחקרים. דרך התובנות שלה היא מעבירה אל הקוראים מסר אישי, רגשי ומקצועי, שיכול לסייע לאחרים להתמודד עם האתגרים והמשברים שכולנו חווים במהלך חיינו.
ד"ר מיכל גטניו-קאלוש היא עובדת סוציאלית, מרצה במכללה האקדמית ספיר, באוניברסיטת בר-אילן בבית הספר לעבודה סוציאלית ובמכללה האקדמית אחוה בבית הספר לחינוך; בעלת קליניקה פרטית לטיפול בהורות, בחרדות ובפוסט-טראומה. מחקריה שופכים אור על חקר הפרספקטיבה של ילדים בגיל הרך ושל הוריהם, ואסטרטגיות הוויסות הרגשי הנדרשות בהתמודדות עם איום של טרור מתמשך, ועל תהליך גיבוש הזהות בחברה הישראלית.

עבור אנשים שנמצאים בעיצומה של התמודדות עם משבר, ועבור הקרובים אליהם, הספר מעניק התבוננות עמוקה לתהליכים שאולי הם עצמם אינם מודעים להם. "שמש בכיסים" הוא שילוב של סיפור אישי וסיפור הדרכה להתמודדות מיטבית עם משברים. 

קטעי היומן האותנטיים ורגעי התובנות שבין לבין ואחרי שעות הטיפול בעצמה לימדו אותי הקוראת, כמה נכונים הדברים שכתבה באחריתו של הספר: "רגש צריך חברים!" כמה סתמי כמה עמוק. "אל תישארו לבד עם הרגש". מסתבר שמצבים רגשיים הם משימה מורכבת שנחוות לעתים כבלתי אפשרית. תהליך הדרכה וטיפול יכולים לעזור לנו להפוך משימה רגשית מורכבת לאפשרית.










"שמש בכיסים-
ליפול כדי לקום: התמודדות עם משבר" 

מאת מיכל גטניו-קאלוש. 
הוצאת "ספרי ניב"
 124 עמודים. מחיר לצרכן 84 ש"ח, 
להשיג בכל חנויות הספרים הדיגיטליי






















ריקי ברוך













אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה