יום שני, 4 באוקטובר 2021

לקום לעולם טוב יותר, אוריה, פצועה, אהבה כמעט הורגת, דרך האירוסים, מעבר לגבולות האהבה ומעגלי ההליכה האיכותית - מגוון ספרים בהמלצה


מעבר לגבולות האהבה מאת עודד פלד
"סוף השבוע הגיע, סוף שבוע עם הילדים. אחרי הרבה זמן הרגשתי שלם; כבר לא הגרוש שנלחם על ילדיו. כעת יש לי גם את הילדים וגם אישה שאליה אני מתגעגע כבר ברגע שאני פוגש אותה, כי אני יודע שבעוד כמה שעות צריך להיפרד. מאיה אמרה שתבוא בשבת בצהריים לפגוש את הילדים. לא חשבתי לרגע שזה מוקדם מדי, הייתי בטוח במה שהרגשתי. באותו הזמן כבר התחלנו לדבר חצי בצחוק חצי ברצינות על חתונה. “אני לא רוצה חתונה״, אמרה מאיה, “רק טקס אינטימי בינינו, עדיף בקפריסין. למה צריך אורחים?״ (עמוד 13 בספר)


ברומן המרגש והסוחף הרואה אור בימים -מעבר לגבולות האהבה, אלו מככבים עודד ומאיה, שניהם בפרק ב' של החיים. השניים נפגשו והתאהבו באופן מידי ובעוצמה מטורפת. בתוך כמה ימים הבינו שהם רוצים לחיות ביחד ואף להתחתן. עודד אף רכש בית מפואר בקריית טבעון מכספו למרות המשכנתא הגדולה שנאלץ לקחת.
בד בבד החלה מאיה לגלות הססנות, ובחודשים הראשונים של הקשר עוברים השניים טלטלות רבות ונעים בין מריבות ופרידות לאהבה ואושר. עודד, ששוקע בדיכאון עמוק בעקבות חוסר הוודאות שהוא שרוי בו, מוצא דרך ייחודית מאוד לומר למאיה את אשר על ליבו.

עודד פלד הוא איש הייטק בכיר באחת מחברות ההייטק המצליחות בארץ. זהו ספרו הראשון.
מעבר לגבולות האהבה מאת עודד פלד, הוצאת צמרת לרכישה לחצו כאן



מעגלי ההליכה האיכותית מאת עדנה בוקשטיין ורותי דקל
אנחנו רואים אותם יום יום וכמעט בכל שעות היממה. אנשים נועלים את נעלי ההתעמלות, מתחברים או לא לאזניות, אוחזים בקבוק מים ביד ויוצאים לצעוד. בעיר, בפארק, בחדר הכושר או לחוף הים. ההליכה כבר מזמן הפכה ל"ספורט לאומי" מקובל כאן. בימים אלו רואה אור ספר רחב היקף שכולו נוגע בהליכה האיכותית. 

הספר "מעגלי ההליכה האיכותית" מציג את היבטיה השונים של ההליכה בראייה הוליסטית, הנוגעת בעולמות תוכן רבים. הספר מציג את יתרונותיה הרבים של ההליכה ומציע כלים והתנסויות בפעילות חשובה זו. השימוש המושכל במודל "מעגלי ההליכה" שפיתחו המחברות מעצים את החוויה האיכותית שבהליכה ובתועלת הגופנית והנפשית שניתן להפיק ממנה.
במבט חדשני ורלוונטי לתקופתנו אפשר לשאול מה פתאום להגדיר הליכה כ"תו תקן" של איכות. ואכן, לכאורה, העיקר לקום וללכת. אבל אם כבר יוצאים להליכה רצוי לשפר ולשדרג אותה.
הליכה איכותית פירושה הפעלת הגוף בתנועה מודעת, מאוזנת, הרמונית ובעצימות מתגברת, תוך שימוש בסגנון ובטכניקה המתאימים למטרת ההליכה.
הספר, המשמש כ"ויקיפדיה מהלכת" לכל מי שנושא ההליכה קרוב ללבו, נכתב מתוך ניסיון עשיר של המחברות, המבקשות לשתף את הקוראים בהנאתן מחוויות ההליכה שלהן - יחד ולחוד.



"הספר פונה לקהל הרחב. לאלה שמעוניינים להתחיל ללכת ועושים את צעדיהם הראשונים; למי שנוהגים ללכת כחלק משגרת החיים ומעוניינים להרחיב את הידע באשר ל'כיצד עושים זאת נכון'; למעוניינים לשמר את משקלם ובשילוב עם דיאטה גם להשיל אי-אילו קילוגרמים; למחפשים תכניות הליכה ומסלולים מעניינים וגם לרואים בהליכה ספורט אתגרי ואפילו ספורט תחרותי. כמו כן, הספר פונה למורים ולמאמנים לחינוך גופני ולספורט, לאנשי מקצוע בתחום הרפואי והפארא-רפואי ובתחום קידום הבריאות, לקובעי מדיניות בתחום הבריאות, החינוך, הסביבה והתחבורה, חברות הייטק ועוד. כל אלה ימצאו גם בנספחים המצורפים לספר פתרונות מעשיים לשילוב ההליכה בשגרת החיים: הצעות לפעילויות הליכה ומדריך להקמת קבוצת הליכה, תכניות אישיות וקהילתיות למקדמי בריאות, המנגישות את ההליכה ל"סביבה מאפשרת הליכות" ועוד.(עמוד 14 בספר)



עדנה בוקשטיין -M.Sc בניהול תרבות הפנאי מטעם אוניברסיטתFlorida" International". הלכית פעילה, מקדמת הליכה לאורח חיים פעיל ובריא, יוזמת ומפתחת תכניות ומסלולי הליכה. מנחה סדנאות, יועצת ומרצה בארץ ובחו"ל.. אלופת עולם לשעבר למאסטרס בהליכה לחמישה ק"מ ברומא ובעשרה ק"מ בדנמרק.
כתבה יחד עם רותי דקל את הספר "פשוט ללכת". פרסמה תדריכים ומאמרים, שהאחרון שבהם הוא הערך "הליכה בימי קורונה" באתר "ויקירפואה"


רותי דקל - M.Ph בבריאות הציבור מטעם בית-הספר לרפואה, האוניברסיטה העברית, ירושלים. שימשה כמפקחת על החינוך הגופני במשרד החינוך בשנים 2005-1995.
ציירת ומטפלת רוחנית באמצעות מנדלות ומעגל הצבעים האינדיאני. חברה בארגון האמנים בהרצליה. הציגה את עבודותיה בתערוכות שונות בארץ ובעולם. בספר משולבים ציוריה המקוריים.
מעגלי ההליכה האיכותית מאת עדנה בוקשטיין ורותי דקל, הוצאת צמרת, לרכישה לחצו כאן




אהבה כמעט הורגת מאת סנדי כהן

הספר "אהבה כמעט הורגת" הוא פרי אהבה – פרי אהבה של אהבת הזולת, כבוד לזולת, שכתבה נערה בת ארבע עשרה בשל סבל מתמשך בעקבות חרם כיתתי קשה שעברה. הספר משקף היבטים חברתיים מעיניה של בת עשרה, ובו התייחסות לנושאים מהותיים, הבריונות החמורה בבתי הספר, הקושי החברתי שאיתו מתמודדים נערים ונערות פחות מקובלים, עד כדי אי הגעה לבית הספר. סנדי כהן מקצינה את אותם היבטים בספר ומספרת סיפור דרך אודי ולונה, בני השש עשרה, אוהבים, ומתמודדים עם שנאתה וקנאתה העזה של רוני, בת כיתתם.




"כעבור יום, אחרי החודש שלא הייתה בבית ספר, היא נכנסה לכיתה ולא ידעה שעושים עליה חרם וגם המורות משתתפות בו בנוסף לכול. היא לא יכולה לדבר עם אף אחד. מסתבר שרק עם אודי היא באמת יכלה לדבר. הוא היחיד שבאמת הקשיב לה. היא יכלה לדבר איתו ולהתייעץ איתו על הכול.
אודי אמר לי שהוא רוצה להיפרד ממנה, חשבה לונה, "אודי, אני לא מחליטה עליך". נזכרה בשיחה. "אומנם אתה חבר שלי שהסיתו אותי נגדך, אבל אני לא מתערבת. זה לא ענייני".
אודי אמר, "בטח שזה עניינך כי את חלק מזה. בקשר לחרם הזה, מתי תשתפי את אימא שלך בכל הדבר המטורף הזה שלא הגעת לבית הספר וכל הבלגנים?" (עמוד 11 בספר)

הספר מעביר את הקורא מסע מטלטל, שלכאורה, קורא מצב כמעט בלתי אפשרי, כאשר לכל אורך הספר היא גם מעבירה מסרים אופטימיים. הספר משלב עצות של לונה, גיבורת הספר, חלקן בדיעבד וחלקן מעיניה של סנדי עצמה.
סנדי כהן, הצעירה והבוסרית מחברת הספר, היא נערה מוכשרת בעלת תחביבים ועיסוקים רבים: שרה ולומדת בבית הספר הטכני, "הולץ", בתל אביב, משתתפת מתחרה ברכיבה על אופניים, רשומה בסוכנות דוגמנות ומשחק טאלנטים. לצד העיסוקים, מקדישה זמן רב ללימודים.
אהבה כמעט הורגת מאת סנדי כהן, הוצאת צמרת איורים בועז קריספין, לרכישה לחצו כאן.




לקום לעולם טוב יותר מאת רעות מסיכה
בשנים האחרונות זה כבר הרחיק לכת יצא מהרשתות החברתיות והגיע למהדורות החדשות בתקשורת עד שממלא דיונים בדלתיים פתוחות. חרם, אי קבלת האחד והעדר סובלנות הם נושאים אקוטיים בחברה שלנו והגיע הזמן לתת עליהם את הדעת. 

"ראיתי ילדה קטנה, מפוחדת, יושבת לפני הדלת ומקווה שאיש לא יבחין בה. קמתי ממקומי והתיישבתי לידה. “אני שירה,״ הצגתי את עצמי בפניה. “מאיה,״ היא אמרה בקול חלש ומבויש. כשניסיתי להבין מדוע ילדה יפה כמוה יושבת ככה לבד ורועדת, נשמע קול מאחריי המנסה ללעוג למשקלה. ואז זה הכה בי: מאיה כמוני ניסתה לברוח מאותה תווית שהדביקו לה, ניסתה לברוח מצחוק הגורל שלבש פנים של בני נוער. מאיה בסך הכול רצתה להיות אחת מהם, אבל הם לא נתנו לה, הם לא נתנו גם לי. הסתכלתי עליה והבטחתי לה שבמשחק הזה היא לא לבד ושיחד אנחנו חזקות יותר. באותו היום מאיה מצאה חברה, ואני מצאתי מישהי לחלוק איתה בעול הרובץ על ליבי." עמוד 10 בספר)


על גופנו יש צלקות, על בשרנו יש שריטות.
הדביקו עלינו תוויות וגרמו לפגיעה בנו,
אותה תווית הפכה למציאות שלנו,
אותה צלקת הגדירה אותנו.
ניפצנו מראות כשהבטנו בהן כי שנאנו את מה שהשתקף,
סירבנו לקבל מישהו שאוהב.
לא האמנו לאותו אדם שהעז להתקרב,
לא הסכמנו לראות את האמת.
זייפנו חזות מושלמת ועטינו מסכות,
טיפחנו תקוות שווא מסיפורי אגדות.
אבל בכל זאת שכחנו את עצמנו,
שכחנו שכולם שרוטים מהחיים ושהאחר הוא אני.
שכחנו לקבל את עצמנו ולזכור שלהיות שונה זה לא בהכרח משהו רע. בתוך המערבולת נלחמנו על לא ליפול, נלחמנו לשרוד את הלהבות ולהגיע אל חוף מבטחים.
ומי יודע, אולי באמת נקום לעולם טוב יותר?

זהו ספר המעורר נושא קריטי ואקטואלי המאפיין את גיל ההתבגרות ובא לידי ביטוי דרך מוסדות חינוך: חרם, השפלה, בושה וביקורתיות-יתר. הספר נותן במה לכל ילד או ילדה שמרגישים לעיתים שהם אינם שייכים, ואף מתייחס לילדים ולבני נוער הפוגעים ומגלה את חולשתם. הוא כתוב בשפה מרגשת ונוגע בנושאים קשים ומטלטלים, שמדברים אל ליבם, ושביכולתם לעורר בהם חשבון נפש.



לקום לעולם טוב יותר עשוי להביא לשינוי של ממש. אותם נערים ונערות מתחברים לחבורה ומוצאים נחמה זה בזה. הם מוצאים את הדרך ל"אזור אומץ", ולחשוף את רצונם האמיתי: להיות נאהבים בזכות מי שהם.
זהו ספר חובה. ספר חשוב במערכת החינוך ובכל תא משפחתי שגדלים בו ילדים.
לקום לעולם טוב יותר מאת רעות מסיכה הוצאת צמרת לרכישה לחצו כאן



אוריה מאת אבנר עובד
"תמר הייתה עבורה לא רק חברה טובה, אלא גם אחות גדולה שסייעה לה רבות בקליטתה בארץ, לימדה אותה את שפתה ואת אורחותיה, ופתחה לה חלון לעולם הישראלי המחוספס על יתרונותיו ועל מגרעותיו. לא פעם נחלצה להגנתה מפני רוע החברה הסובבת, המלווה בהערות גזעניות. אלמז הייתה בחורה נאה בעלת גובה בינוני, דקת גזרה וחייכנית. היא מיעטה בדיבורה, אך אוזניה היו כרויות ומבט עיניה חד ומהיר כעיניו של ילד סקרן הפקוחות לרווחה, תרות ומפנימות את הסובב אותה ללא ליאות. את חופשותיה הצה"ליות חלקה אלמז בין בית הוריה לבין שהייה בביתה של תמר, משם היה לה יותר נוח לחפש עבודה מזדמנת בגין האפשרויות הרבות והשכר הגבוה יחסית המוצע בגוש דן. (עמוד 12 בספר)


במעגלי החיים הצפופים שבעיר הגדולה, בתוך שגרה ים-תיכונית מיוזעת, נרקמים קשרים אקראיים, המובילים לדרמות רוויות יצרים, מהן שמתרחשות בחדרי ישיבות אשר במגדלי הזכוכית, ומהן סביב שולחן השבת המשפחתי בתוך המסגרת השבטית.
בערב הדלקת נר שמיני של חנוכה נקבצו ובאו בני משפחתם המורחבת של תמר ואוריה, לאירוע החגיגי בביתם. אור הנרות חדר והאיר דרך סדק צר נגיעות שהובילו להפרת האיזון, שאפיין את חייהם, ובהמשך הניעו להתנגשות אדירה ובלתי נמנעת, שהוליכה לדרמה מסעירה.
זו צפנה בחובה שרשרת אירועים, שאיש מהדמויות המורכבות שבסיפור לא העלה על דעתו.
בשפה עשירה, צבעונית וקולחת מביא המחבר את הסיפור המרתק, המתרחש על רקע החיים הרוחשים בחברה הישראלית העכשווית, רווית המתחים ועתירת הקצוות.

חלפו כעשר שנים מאז יצא לאור ספרו הראשון של אבנר עובד "שאלה של זהות", עד להוצאת ספרו השני, הנוכחי, "אוריה". בין לבין נכתבו שני ספרים נוספים בהוצאה עצמית: ספר השירים "לכתוב, כי אני ממשיך", וספר נוסף, "הערסל", על אודות אגדת החרם הראשון בקרב בני נוער.
אבנר עובד יליד הארץ, אב לשלושה, מהנדס, בוגר הטכניון בחיפה.
אוריה מאת אבנר עובד, הוצאת צמרת לרכישה לחצו כאן




פצועה מאת אילנה וייסבך

"אבי מיהר לחגור את האפוד, נטל את נשקו ורץ למחסני הנשקייה. שתי זלדות מצולקות מלחמה עמדו שם מתחת לסככת הרשת. הוא בחן אותן בעין ביקורתית. נעבך, הרהר לעצמו, נראות כמו צמד זקנות בלות. הוא העביר יד לוטפת על גוף הברזל, חב את חייו לזלדות הכעורות. לא פעם ניצלו הוא וחבריו חבויים בבטנן הלוהטת. איציק ושימי מיהרו אחריו.
"וואלה, צריך לבדוק אם הפדלאות האלו יכולות לזוז," אמר שימי בחמיצות, מנסה להתניע אחת." (עמוד 6 בספר)



הסיפור מגולל את סיפורה של משפחה בת חמש נפשות, הנאלצת להתמודד עם פציעתו של האב בפעולה קרבית.
בני המשפחה מנסים בדרכם להתמודד עם המצב, תוך גישוש אחר הדרך הנכונה להחזיר את האב, את הבעל, למקום בו היו לפני הפציעה. הכעס, העצב, והחיפוש אחר הקרבה, מהווים רקע בחיי היום יום שלהם.
מערכות היחסים מתחדדות כאשר מאורעות מן העבר משפיעים על ההווה ומחוללים קשיים בזוגיות, במערכות בין-אישיות, ובנורמה החברתית שהתקבעה בחברה הישראלית.
על רקע זאת נבדקים גבולות היחסים שבין הפצוע הנכה, המקבל את טיפולה של אשתו כנתון מובן מאליו, בעוד מידת ההקרבה שלה נמדדת גם על ידי החברה, דרך ציפיות המשפחה ממנה והציפיות שלה מעצמה. מערכת היחסים חושפת תהליכים בין בני הזוג, שסופם לוט בערפל.
האם ניתן להחזיר את חייו של האב וחיי המשפחה לנקודה בה הם נגדעו?



"הטיפול הרפואי ארך זמן רב. כאשר הוכנס אלון לחדרו בבית החולים, שרר כבר שקט של לילה בין כתליו. מדי פעם בפעם נשמעה אנחה מאחד הפצועים. אלון נותר ער, ומתחת לתחבושת הענק שעל מחצית פניו, עצם את עיניו וכל האירוע הצטמק אצלו לתמונת הרגע שבו צנח אבי לאדמה, קורס לגוף שלא נע, שלא חש בכאב, שלא היה מודע.
משותק! זעק הקול הפנימי. אבי משותק, גנח אלון לתוך עצמו." עמוד 11 בספר)

אילנה וייסבך רוקמת ביד אומן דרמה משפחתית רגישה, סוחפת, נוגעת ללב עד מאוד ומטלטלת, שאף נטועה בכאב הישראלי המוכר זה שנים.




זהו ספרה השני של אילנה וייסבך, ילידת הארץ, הכותבת זה שנים למגירה,
בעברה מורה להיסטוריה ואזרחות בבית הספר הריאלי בחיפה, פעילה בהתנדבויות חברתיות רבות, בעיקר עם נוער במצוקה. ספרה הראשון, "לקרוע מסך", יצא בשנת 2013 בהוצאת סטימצקי והיה מועמד לפרס רמת-גן לספרות.

פצועה מאת אילנה וייסבך, הוצאת צמרת לרכישה לחצו כאן



דרך האירוסים מאת איריס חיימי
25 שנות הוראה וחינוך הפגישו אותי עם כל אותם תלמידים נפלאים ובהם גם מתבגרים בעלי הפרעת קשב וריכוז ADHD - שהיא הפרעה נוירו-התפתחותית שתסמיני הליבה שלה  הם קשיי קשב, קשיי ריכוז פעלתנות יתר ואימפולסיביות. 
בימים אלו רואה אור ספר חדש, חשוב ומעניין ביותר העוסק בתחום. הספר דרך האירוסים מאת איריס חיימי.

איריס חיימי, כיום מנהלת המחלקה לחינוך מיוחד בעיריית באר-שבע מציגה בספר זה מודל עבודה, המשלב בין המודל הפדגוגי של מר ניסים כהן סוציולוג חינוכי, מנכ"ל עמותת "יכולות", לבין המודל הרגשי-אימוני לשם פיתוח והעצמת תלמידים עםADHD .דרך האירוסים כתוב באופן מקיף ומקנה תוכנית מפורטת, המסבירה ומרחיבה על דרכי ההתמודדות עם קשיי קשב וריכוז, ומציגה את האתגרים שעימם מתמודדים המתבגרים בבית, במוסד החינוכי ובמעגלי החיים השונים.
הספר מיועד לכל מי שעוסק בפן המקצועי-פדגוגי עם אוכלוסיית ילדים ומתבגרים המתמודדים עם קשיי קשב וריכוז ולכל מי שזקוק לכלים יישומיים להעצמת המתבגרים עםADHD .בספר משולבים שאלונים שדרכם ניתן לברר, למיין ולזהות את האתגרים ואת החוזקות של המתבגרים, ובאמצעות הכלים היישומיים המוצגים ניתן לכוון, לנווט ולהוביל את המתבגר לדרך ההצלחה.



התחברתי מאוד למובאה בעמוד 21 בספר:
"ילדים ומתבגרים עם הפרעות קשב וריכוז מעוררים זעמם של המבוגרים, משום שאלה רואים רק את התנהגותם, את ה"תוצאה" של קשייהם., הם אינם מבינים לסבלם ואינם רואים אותם, את התהליכים שמוחם ונפשם חווים" ולאור עובדות אלו קיים אותו פער עליו כותבת חיימי, בין הפרשנות המוסכמת לפרשנות המושכלת להתנהגותם של הצעירים. "מורה שיפרש פרשנות מושכלת מתוך הבנה וידע על אודות קשייהם האובייקטיביים של מתבגרים ADHD ויחוש אמפתיה כלפיו, יצליח להעצים ולסייע למתבגר זה, לעומת מורה שיפרש את ההתנהגות של הנער לפי הפרשנות המוסכמת, יחשוב שהילד עצלן, חצוף או יחוש כלפיו כל תחושה שלילית אחרת, ידחה את הילד, ויתן לו תחושה שלילית,  שתגרום למתבגר לפתח דימוי עצמי נמוך וביטחון עצמי נחות, ותחושה כי משהו לא בסדר איתו." (עמוד 22 בספר).

הספר הוא ספר חובה - בגלל הדילמה הקשה שאיתה מתמודדים ההורים והצוותים החינוכיים, ספר זה מסייע במציאת השביל למימוש הפוטנציאל הגלום במתבגר, שילובו בחברה ויצירת עתיד שיאפשר לו חיים טובים ומלאים.

איריס חיימי, בעלת תואר שני במנהל החינוך, מאמנת אישית ומאמנת בני־נוער המתמודדים עם קשיי קשב וריכוז, בעלת ניסיון עתיר שנים בתחום הפדגוגיה כסגנית מנהלת תיכון וכיום מנהלת המחלקה לחינוך מיוחד.
דרך האירוסים מאת איריס חיימי, הוצאת צמרת, לרכישה לחצו כאן.
















ריקי ברוך





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה