יום חמישי, 28 באוקטובר 2021

לטובת הילדה, לב אש וספר הילדים אור נגד פז המרוץ לתוכנית טלוויזיה - ספרים חדשים בהמלצה






לב אש מאת אולסיה קנטור
"דמיינתי את הפרצופים הנלהבים של ההמונים, ומנגד את פרצופו המאופק של אבי בעודו נושא אותי על כתפיו כדי שאוכל לראות מקרוב את המצעד, ובייחוד את הלהקה. הוא נהג לאחוז את קרסולי בידיו המחוספסות הכהות, בשעה שהלהקה צעדה לקצב התופים וצלילי החצוצרות העמוקים. תמיד היינו כולנו שרים בהתלהבות עם הלהקה, והמילים נצרבו בזיכרוננו המשותף." (מתוך פרק ראשון בספר.)

בשביל ילדה סובייטית אלכסנדרה נולדה להורים הנכונים במקום הנכון ובזמן הנכון. האלים בירכו אותה ביופי ובכישרון. היא מילאה את כל הציפיות שתלו בה הוריה ומוריה, אבל מגיל צעיר התמודדה עם חוויות מכאיבות וגילתה סודות אפלים. היא חיה חיים מלאי סתירות: בבית הספר היתה תלמידה מצטיינת ומנהיגת קומסומול, בעודה מנהלת רומן עם אחד מראשי המאפיה הרוסית; בשנות העשרים לחייה היתה כוכבת טלוויזיה נערצת, נשואה לגבר הכי מבוקש בעיר, שאותו לא אהבה, וזכתה ליותר ויותר הצלחה בחברה שאותה תיעבה. אבל היא היתה יכולה להמשיך ככה.

אלא שיום אחד מגיעה שיחת טלפון שמאלצת אותה ואת בעלה להשאיר הכול מאחוריהם ולהגר לישראל. זמן קצר לאחר מכן נישואיהם קורסים ואלכסנדרה נותרת חסרת כול, עם תינוקת קטנה, בלי שפה, בלי קשרים ובלי פרוטה. בבת אחת היא מושלכת מן הפסגה לתהום.

אבל לא אישה כאלכסנדרה תניח לנסיבות להכתיב את מסלול חייה. היא קמה על רגליה ומוצאת את עצמה מתגלגלת מירושלים לבורסת היהלומים ברמת גן; מישראל לתעשיית היהלומים בקונגו; משדות הקטל של קונגו לחוגי החברה הגבוהה במנהטן; וממנהטן לישראל ועד לוותיקן, כשבכל מקום היא נאלצת להתמודד עם קשיים וחושפת סודות מאיימים.

המסע של אלכסנדרה הוא סיפור הרפתקאות מסחרר ועוצר נשימה של תעצומות נפש, של הישרדות ושל התגברות על מכשולים. היא לומדת לאהוב, להאמין בעצמה, לתת וגם לקחת.

לב אש רומן עוצר נשימה ומותח שהגיבורה שלו, אלכסנדרה, היא אישה שהעולם היה פרוש לרגליה, עד שיום אחד מגיעה שיחת טלפון שמשבשת הכול, ובבת אחת היא מושלכת מהפסגה לתהום ונותרת חסרת כול, עם תינוקת קטנה, בלי שפה, בלי קשרים ובלי פרוטה. אבל לא אישה כאלכסנדרה תניח לנסיבות להכתיב את מסלול חייה. אט-אט היא מתחילה לבנות את עצמה מחדש ועוברת הרפתקאות מסמרות שיער תוך שהיא מגבשת מחדש את זהותה העצמית. בכתיבה רגישה, כנה ומדויקת מצליחה אולסיה קנטור לשרטט דמות אוניברסלית, אנושית ובעלת תשוקה אדירה לחיים. זהו ספר שלא תרצו להניח מידיכם מן העמוד הראשון ועד לאחרון.

אולסיה קנטור היא אוצרת, משמרת וגמולוגית. היא עובדת על פרויקטים מיוחדים במוזיאון הוותיקן. בעברה שימשה כאשת תקשורת בכירה בברית המועצות וכתבה מחקרים ומאמרים על רוחניות. חייתה באפריקה, בארצות הברית ובאיטליה. מתגוררת בישראל. היא אם לארבע בנות.
לב אש מאת אולסיה קנטור ידיעות ספרים, תרגון נמרוד ברקו, מחיר 82 ש"ח לרכישה ישירה לחצו כאן




לטובת הילדה מאת תמר אשכנזי
לטובת הילדה מגולל את מאבקה של מתאמת השתלות למימוש אמהותה, מטיפולי הפריון המתישים, דרך המסע הארוך ומלא התלאות לאימוץ ילדיה ברוסיה, שעובר גם בבית המשפט העליון שם, ועד גידולם הלכה למעשה כאם לשניים. אבל היא לא מוותרת לרגע ולומדת להכיר עולם חדש, מלא אהבה וקשיים, ומגלה שצמחו לה בגוף שני לבבות נוספים.
זהו גם סיפורה של רופאת ילדים רוסייה שמתאלמנת בגיל צעיר והצרות לא מפסיקות ליפול עליה: היא הופכת לסבתא, כלתה מתמכרת לאלכוהול, בנה נפצע קשה ואז נוחת עליה אתגר חדש: להיות סבתא בפעם השנייה, והיא עומדת מולו חסרת אונים.

וזהו אף סיפורה של הילדה המאומצת אלה, שאמנם גדלה כישראלית לכל דבר, אבל החור העמוק בזיכרונה מתרחב אל תוך לבה, והוא לא יפסיק לדמם עד שתצא יחד עם אמה המאמצת למסע חיפוש עצמי.
לטובת הילדה הוא סיפור אופטימי על אהבה ונטישה, שמסיר את היריעה מעל עולם של אימוץ ותרומות איברים, על הצדדים הכואבים והמורכבים שבו, מול הצדדים מלאי החמלה ואהבת האדם.

"שמונה תינוקות נולדו במשמרת הלילה בבית החולים, אך רק שבע אמהות שמחו. אצל האם השמינית נמוגה שמחת ההיריון כבר בחודש החמישי, אז נפצע בעלה בתאונה. אפילו הלידה לא עוררה אצלה את הצורך לגעת ולחבק. גם כשבכתה התינוקת עת הגיחה מהרחם, לא מצאה מילים בפיה להרגיע אותה. באותו רגע נחרתה חוויית החסר הראשונה בספר הזיכרון שבמוחה של התינוקת.
אף אחד לא המתין בציפייה מתוחה לראות אותה מעבר לחלון הזכוכית. אף אחד לא אמר שהיא דומה לאמא או לאבא, לסבתא או לאחיה. אף אחד לא ציין בדיוק כמו מי תהיה כשתגדל או איך תיראה
." (מתוך פרק ראשון בספר)

זהו ספרה השני של ד"ר תמר אשכנזי, ילידת קיבוץ בית השיטה. ספרה הראשון, "אבל - היום שאחרי", בחן היבטים בהתמודדות עם אובדן של מי שאיבדו את יקיריהם. על כך גם עשתה את עבודת הדוקטורט שלה. אשכנזי עובדת כיום כמנהלת המרכז הלאומי להשתלות במשרד הבריאות וזה כ-22 שנה מנחה קבוצות תמיכה למשפחות שכולות.
הספר חושף ממקור ראשון את עולם של אימוץ ותרומות איברים, על הצדדים הכואבים והמורכבים שבו, מול הצדדים מלאי החמלה ואהבת האדם. זהו סיפור מאבקה המרגש של מתאמת השתלות למימוש אמהותה, מטיפולי הפריון המתישים, דרך המסע הארוך ומלא התלאות לאימוץ ילדיה ברוסיה, שעובר גם בבית המשפט העליון שם, ועד גידולם הלכה למעשה כאם לשניים.
לטובת הילדה מאת תמר אשכנזי, ידיעות ספרים לרכישה לחצו כאן



אור נגד פז 2 המרוץ לתכנית הטלוויזיה
הספר השני בסדרת הספרים לראשית קריאה מאת מחברת רבי-המכר "מבצע מנהטן" וכל המשכיו, כלת פרס דבורה עומר לספרי ילדים ונוער, דנה אלעזר-הלוי. הספר הראשון בסדרה נכלל ברשימת מומלציי "הארץ".
והפעם – ילדי חבורת הָאוֹרְנִיקִים מגלים שהַפַזְנִיקִים עומדים להופיע בכתבת חדשות בטלוויזיה, ונחושים להופיע במקומם. לגיל 6-9



בַּיִּשּׁוּב אוֹרְפָּז יֵשׁ שְׁנֵי בָּתֵּי סֵפֶר: בֵּית הַסֵּפֶר אוֹר וּבֵית הַסֵּפֶר פָּז. הָאוֹרְנִיקִים מִבֵּית הַסֵּפֶר אוֹר לֹא אוֹהֲבִים אֶת הַפַּזְנִיקִים מִבֵּית הַסֵּפֶר פָּז. וְהֵם יוֹדְעִים טוֹב מְאֹד לָמָּה.

חֲבוּרַת הָאוֹרְנִיקִים מְגַלָּה דָּבָר מַדְהִים: הַפַּזְנִיקִים עוֹמְדִים לְהוֹפִיעַ בְּכַתָּבַת חֲדָשׁוֹת בַּטֵּלֵוִיזְיָה. הָאוֹרְנִיקִים כּוֹעֲסִים. לָמָּה שֶׁדַּוְקָא הַפַּזְנִיקִים יוֹפִיעוּ בַּטֵּלֵוִיזְיָה ויִהְיוּ מְפֻרְסָמִים? הָאוֹרְנִיקִים רוֹצִים לְהוֹפִיעַ בִּמְקוֹמָם!

אבָל אֵיךְ עוֹשִׂים אֶת זֶה? מִי יוּכַל לַעֲזֹר לָהֶם לִזְכּוֹת בַּתְּהִלָּה?
דָּנָה אֶלְעָזָר־הַלֵּוִי הִיא סוֹפֶרֶת וּמְתַרְגֶּמֶת, זוֹכַת פְּרַס דְּבוֹרָה עמֶֹר לְסִפְרֵי יְלָדִים וָנֹעַר. סְפָרֶיהָ הַקּוֹדְמִים נִמְכְּרוּ בְּיוֹתֵר מִמֵּאָה אֶלֶף עֳתָקִים.
הספר הראשון בסדרה, "אור נגד פז 1: תחרות הספורט הגדולה", נכלל ברשימת מומלצי "הארץ".
ובקרוב: "אור נגד פז 3: המרדף אחרי האוצר.
אור נגד פז 2 המרוץ לתכנית הטלוויזיה, מאת דנה אלעזר-הלוי, איורים דניאל פלג, ידיעות ספרים, לרכישה לחצו כאן.





















ריקי ברוך

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה