יום רביעי, 19 ביוני 2019

החיים הפשוטים שלי, סיפורים ומעשיות מעדות ישראל וכותבת את העולם - שלושה ספרי נוער מיוחדים.








גדלתי על ספרי הילדים והנוער שכתבה דבורה עומר. במשך שנים חלמתי לפגוש את מי שכתבה את סדרת הספרים תחת הכותרת "דפי תמר"- מה שהחל כיומן במדור בעיתון "דבר לילדים" עליו הייתי מנויה שנים רבות.  הספר "אמא עשרה" סדרת "אמנון ותמר", "הבכור לבית אב"י, לאן נעלם קפיטן קוק? "צוללים קדימה," "אני אתגבר," "שלך באהבה" ועוד רשימה אינסופית של יצירות מופת שראו אור לאורך שנים רבות. עטורת פרסים ושבחים על ספריה הלכה עומר לעולמה בשנת 2013 לא לפני שקבלה את פרס אקו"ם על מפעל חיים. 
כזאת היתה עומר- מפעל של מילים, ספרים שהפכו לנכס צאן ברזל. רבים מספריה מגוללים את סיפור חייהם של חלוצים ולוחמים, שכתבו פרקים בתולדות הציונות, אך לא תמיד הם מוכרים וידועים לבני הנוער. בין גיבוריה: בנימין זאב הרצל, דוד בן גוריון, יצחק רבין, ואחרים עומר כתבה רבות על פרקים בתולדות היישוב והמדינה, על מלחמות ישראל ועל השואה.







בימים אלו רואה אור הספר "סיפורים ומעשיות מעדות ישראל"
למה התחפש היהודי למשה רבנו? 
האם ינצח הרוכל היהודי את השר הצורר? אלה שנים מהסיפורים הכלולים בספר. הספר גדוש במעשיות וסיפורים שאיגדה ועיבדה כלת פרס ישראל דבורה עומר ואתם מוזמנים לצלול אל עולם קסום וחכם של מסורת יהודית מכל קצות תבל ולקרוא בו שבעה סיפורים נהדרים. 

מאות אלפי היהודים, שנקבצו מהגלויות השונות, הביאו עימם לארץ ישראל מורשת תרבותית עשירה בצורה של סיפורים שעברו מדור לדור. הסיפורים לוטשו ושוכללו במהלך הדורות, ורק הטובים והמשמעותיים שבהם שרדו. דבורה עומר ליקטה עבורכם סיפורים אלה, המעבירים לקוראים הצעירים ערכים חשובים, כמו עזרה לזולת, מעורבות חברתית וקבלת האחר. 










רשימת הסיפורים בספר: 
השד הענק שכלא שלמה המלך בכד
היצליח רוכל המלח לזכות בפרס?
הנער יעקב וכל מה שקרה לו כשהפליג מן החוף 
למה התחפש היהודי למשה רבנו? 
מעשה ביהודי ובקנס קשה שנתבע לשלם; 
עלילות ג'וחה הטיפש-החכם 
האם ינצח הרוכל היהודי את השר הצורר?
הסיפורים יוצאים בספר זה בלבוש חדש ובלוויית איורים מרהיבים של אלישע כץ. קסם של יצירה לבני הנוער. 


"סיפורים ומעשיות מעדות ישראל"- ליקטה ועיבדה דבורה עומר. 
איורים: אלישע כץ, 
הוצאת "שרברק-דני ספרים", 64 עמודים. מנוקד. 
מחיר לצרכן 78 ש"ח. 
להשיג בכל חנויות הספרים ובאתר
_____________________________________________




ספר חדש נוסף לבני הנעורים "כותבת את העולם" מאת קרן פרידור


"בכל ערב חיכיתי לזה-
אימא יושבת כל כך קרוב אלי, עד שאני יכולה להריח את הבושם שלה מהבוקר. היא מקריאה לי את הפרק הבא בספר שאנחנו קוראות השבוע, ולפעמים אפילו עוד סיפור אחריו, וכל הפנים והגוף שלה מספרים יחד עם הקול שלה את המילים שכתובות בספר.
בכל ערב אימא מזכירה לי ש"קסמים יש באגדות ובסיפורים, אבל לפעמים לפעמים אפשר למצוא אותם גם מחוץ לספרים. תלוי מהיכן מסתכלים". 
וכשהיא מבדקת את השמיכה היא לוחשת לי:
"את ואני זה משהו מיוחד.
מכל הילדות המתוקות בעולם,
את הגעת אלי, ולעולם לא ניפרד.
לא משנה מה היה קורה, 
הקסם היה מביא אותך אלי."
עד שיום אחד הבנתי שזה לא ככה ושהיא משקרת לי. "(עמ' 7 בספר. )








כשסיימתי לקרא את השורות שציטטתי מעל, נותרתי מאוכזבת מהשורה האחרונה. משהו התכווץ לי בפנים וידעתי שזו בדיוק הסיבה שעלי לקרא את סיפורה של סופיה הצעירה. 

בתקופה האחרונה, מאז שאחיה הקטן נולד, סופיה מוצאת את עצמה מבלה זמן רב בספריית בית הספר. היא עוזרת לפלה הספרנית עם משלוחי הספרים, מציצה בספרים החדשים ואוכלת את העוגיות הטעימות שפלה אופה. יום אחד יודעת פלה שסופיה מוכנה לקרוא את הספר בצבע השמיים שעל כריכתו מנצנץ כוכב זהוב. פלה מבטיחה לה שזהו ספר קסום ומיוחד במינו. אף על פי שסופיה כבר מזמן לא מאמינה בקסמים, היא לוקחת אתה את הספר. הקסם אכן מגיע לבקר בחייה של סופיה. היא יודעת שלא סתם קרה לה הנס הזה והיא מחליטה לצאת ולחפש את התשובות לכל השאלות שמלוות אותה כבר ימים רבים.
סופיה עוד לא יודעת שהדברים שייקרו לה במסעה והאנשים שתפגוש בדרך, יתעלו על כל הסיפורים שאי פעם קראה.



קרן פרידור, נשואה ואימא לשלושה מתל אביב. כשבנה הבכור שאל אותה – "אימא, כשהיית קטנה, מה חלמת להיות כשתהיי גדולה?" נזכרה שתמיד חלמה להיות סופרת או משוררת. זהו ספרה הראשון.
"כותבת את העולם" הוא ספר מקסים לבני נוער, שמשלב בין פנטזיה למציאות בעולם הדמיוני של נערה. 



"כותבת את העולם" 
מאת קרן פרידור. 
הוצאת "דני ספרים", 216 עמודים. 
להשיג בכל חנויות הספרים ובחנות האתר

____________________________________________




"החיים הפשוטים שלי" 
מאת אורה קרופיק 


".... כשחזרתי הביתה לקחתי את האופניים ורכבתי אל בית הקברות, הזזתי את כל חלוקי הנחל והתיישבתי על המצבה של אמא. לא היה אפשר להגיד לה כמה היא חסרה לי . דיברתי איתה, עם אמא שלי מבלי שהמילם יצאו לי ממש מהפה. רק מהלב. ספרתי לה כמה קשה גם לתמר ולארז בלעדיה, וכמה הם נראים אבודים. " (עמו' 64 בספר.)



בשנת ההוראה השנייה שלי בחטיבה הייתי בת 24 בלבד. מחנכת צעירה שזכתה לקבל את כיתה החינוך הראשונה שלה, כיתה ז' "סיירות" שהיתה אז כיתת הדגל של החטיבה. לא נבהלתי מהאתגר. המפגש עם 40 המופלאים הפך מהר מאוד לקשר מיוחד והיווה מושא לקנאה אצל עמיתים בצוות שהיו ותיקים ממני בשנים ששבו ושאלו: מה סוד הקסם? בכיתת החינוך הזו הייתה גם שירי (שם בדוי) לשירי לא היתה אמא. אמא של שירי מתה ממחלת הסרטן שנתיים קודם לכן. לא היו לשירי אחים והיא חיה עם אביה. מהרגע שהתוודעתי לנערה השתדלתי לבחור נכון כדי להעניק לשירי מעט מהחסר שחיה בו. יותר מכל חשוב היה לי לוודא שהיא מתנהלת ללא קשיים חריגים בחייה החברתיים. סוככתי עליה מרחוק וגם כששדרה מידה של חוסן כלפי חוץ, היו בדרך מעידות ושברים שלא תמיד יכולתי לתקן על אף הרצון. בשנת ההוראה הזו הבנתי עד כמה לא קל לו לילד להיות ילד יתום. 









"החיים שלי די פשוטים. בית ספר, כיתה ז', מבחנים, עבודות לפעמים. חברים - לא יותר מדי. ואמא אחת שמתה". בספר חדש לבני הנוער "החיים הפשוטים שלי",
מביאה אורה קרופיק את סיפורו של תום, שחייו נעשים לא כל כך פשוטים לאחר מות אמו. אביו שקוע באבלו, אחיו ואחותו קטנים מכדי להבין לאן נעלמה אימם, ותום נשאר בודד לנפשו. אבל אז מתקרבת אליו אלונה, נערה מסקרנת ומסתורית המיטיבה להבין לליבו יותר מכולם. אחרי ה"שבעה", תום חוזר למציאות ואל המאבקים היומיומיים בבית הספר ובבית. האם הוא יצליח, בעזרתה של אלונה, למלא מחדש את כל החורים שהשאירה אחריה האם בחייו ובנפשו? 


בעדינות וברגישות רבה מובילה אורה קרופיק את תום דרך המאבקים של חייו וניסיונו להבין את עצמו ולהצליח לבטא את רגשותיו.
ספריה הקודמים של אורה קרופיק, "חברות עם שחר", "החברים של אדם", "מריה", "דור לא מושלם", "לא כמו כולם" ואחרים, יצאו גם הם בהוצאת "דני ספרים". הם זכו להצלחה רבה וחדרו אל ליבם של בני הנוער בכל הארץ.




"החיים הפשוטים שלי" 
מאת אורה קרופיק. 
וצאת "דני ספרים", 
להשיג בכל חנויות הספרים ובחנות האתר






















ריקי ברוך









אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה