יום רביעי, 11 בספטמבר 2019

"מעשה בחיפשושית שאיבדה ומצאה את כל ה... נקודות". ספר חדש מאת אירית קדם.






חרם, 
מילה קשה. מילה נוראית. רובנו היינו שם בשלב כזה או אחר בחיינו. תופעת החרם אינה מצטמצמת לעולם הילדים בלבד. גם בעולם המבוגרים נוכל לפגוש עדיין את התופעה גם אם לבשה פנים אחרות.
בשנים האחרונות תכפו תופעות החרם מחוץ למסגרות וכתלי בית הספר והורחבו לרשתות החברתיות שם הופך כל תוכן מקוון קל להפצה וקשה להסרה. צעירים רבים בגיל ההתבגרות, שהוא שלב מורכב וחשוב בחייהם, נפגעים בעולם הווירטואלי מיחס חבריהם. החרם ברשת מתפשט במהירות, המידע מועבר בקלות, נגיש לכלל, ללא כל סינון וזמני התגובות מאד קצרים בשונה מחרם במרחב הפיזי.














חרם חברתי הוא מנגנון אכיפה וענישה פנימי בחברת הילדים. במרבית המקרים נועד החרם להשגת מעמד, סטטוס חברתי, שהוא אחד הדברים המשמעותיים והחשובים ביותר עבור ילדים בגיל זה.
מי‭ ‬לא‭ ‬היה‭ ‬שותף‭ ‬לחרם‭ ‬על‭ ‬אחר, ‬או‭ ‬אפילו‭ ‬היה‭ ‬המוחרם‭ ‬בעצמו‭ - ‬הילד‭ ‬הדחוי‭ ‬שכל‭ ‬הילדים‭ ‬מפנים‭ ‬לו‭ ‬עורף‭, ‬לועגים‭ ‬לו‭ ‬או‭ ‬מתעלמים‭ ‬מקיומו‭?‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
זה‭ ‬מה‭ ‬שקרה‭ ‬למושית‭ ‬החיפשושית‭ ‬מכיתה‭ ‬ב‭'‬‭ ‬3‭ ‬בבית‭ ‬הספר‭ "‬חיפשושן‭", ‬שהייתה‭ ‬חביבה‭, ‬כשרונית‭ ‬ומקובלת‭ ‬על‭ ‬כולם; ‬עד‭ ‬שמנהלת‭ ‬בית‭ ‬הספר‭ ‬החליטה‭ ‬לערבב‭ ‬את‭ ‬הכיתות‭, ‬ואז‭ ‬החלו‭ ‬הצרות. מלך‭ ‬ומלכת‭ ‬הכיתה‭ ‬החדשים‭ ‬העלילו‭ ‬עליה‭ ‬עלילת‭-‬שווא‭ ‬וקראו‭ ‬לכל‭ ‬שאר‭ ‬החיפשושים‭ ‬להחרים‭ ‬אותה‭




כך‭ ‬איבדה‭ ‬מושית‭ ‬החיפשושית‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬הנקודות‭ ‬שעל‭ ‬גבה, ‬עד‭ ‬ליום‭ ‬בו‭ ‬החליטה‭ ‬להשיב‭ ‬אותן‭ ‬לעצמה‭.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
סיפורה‭ ‬של‭ ‬מושית‭,‬‭ ‬החיפושית‭ ‬האנושית‭,‬‭ ‬מעודד‭ ‬חשיבה‭ ‬ודיאלוג‭ ‬סביב‭ ‬נושא‭ ‬החרם‭ ‬ו‬ה"שיימינג‮"‭,‬ומעורר‭ ‬להפעלה‭ ‬פרטנית‭ ‬וקבוצתית‭ ‬סביב נושא החרם וההתמודדות החברתית מולו. 










חינכתי ולמדתי תלמידי חטיבה במשך שנים רבות. לפחות פעם בשנה נדרשנו אנו, הצוות החינוכי למגר תופעת חרם באחת או יותר מכיתות השכבה. חרם חברתי הוא אירוע טראומטי עבור הילד המוחרם וחוויה מקלקלת לילדים המחרימים. חווית הדחייה מעוררת בילד תחושות קשות של בדידות, בושה ואשמה, ויכולה להותיר צלקות של פגיעה בדימוי העצמי לאורך שנים רבות. 

הספר, שנכתב בעקבות חוויה אמיתית של המחברת בילדותה, כתוב בחרוזים קליטים ובהירים, הוא מעודד חשיבה ודיאלוג סביב הנושא ומהווה זרז להפעלה פרטנית וקבוצתית. בספר מוצגות אפשרויות שונות להתמודדות עם התופעה הכאובה.
גם כשסגנון ושפת הכתיבה פונה לגיל הצעיר,  קהל היעד של הספר, אין ספק שקדם מציגה את תופעת החרם ממקום כואב ונוגע. היא אינה פוסחת על ההשלכות ואינה מוותרת על העובדה שהכוח להתמודד מול הקבוצה המחרימה טמון קודם כל ביכולתו של הילד המוחרם לעזור לעצמו.
קדם מציעה להורים, למורים, לאנשי המקצוע כלים לטיפול בנושא רגיש, כואב וחשוב בחברת הילדים, בעיקר בימים אלו כשהרשת החברתית והמדיות השונות הופכות את התופעה לזמינה יותר. 





"מעשה בחיפשושית שאיבדה ומצאה את... כל הנקודות"

ספר ילדים, כתבה ואיירה: אירית קדם, בהוצאת סער
לרכישה והזמנות היכנסו לכאן
לפעילות חברתית בקבוצות גיל שונות היכנסו לכאן






















ריקי ברוך


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה