יום שבת, 14 בספטמבר 2019

"הכד השחור" - רומן חדש מאת ארד שרון





נולדתי במושב כבת שלישית בין חמישה אחים 25 שנה אחרי מי שעומד במרכזו של הרומן כד החרס וכבר אז לא הסכמתי שיחלמו בשבילי ויחליטו מהו תחום העיסוק ש"נכון לי" לקחת בחיי. כשהשתחררתי מהצבא כבר גמרתי אומר והחלטתי ללמוד חינוך מבלי שאפשרתי להורי לעמוד כנגדי ולנתב את חיי לבחירה אחרת, והאמת היא שלא הייתה להם את האופציה, שהרי לא נולדתי למשפחת אצולה תל אביבית והורי היו אנשי אדמה (עד היום בגיל 90) ולוחמי פלמ"ח שההתבוננות שלהם על החיים ועל עתיד ילדיהם באה ממקום אחר. ואנו חמשת ילדיהם לא אכזבנו. בזכותם הקמנו שבט עשיר בילדים, נכדים ונינים כשהבכור שבהם סיים זה עתה שנת שרות בגרעין עודד וממתין לגיוס הקרוב. 


תל אביב, סתיו 1940. לודוויג, אדריכל צעיר ומצליח, יוצא לבלות עם ליאו, בנו בן השבע, בשעות אחר הצהריים בגינה ליד הים, כשלפתע מפציצים מטוסי חיל האוויר האיטלקי את הגינה ואת העיר כולה. הפצצה זו עתידה לשנות את מהלך חייו של ליאו, גיבור הסיפור, שיישלח בעקבותיה על ידי הוריו לחיות הרחק מתל אביב, כילד חוץ בקיבוץ בשרון, במשך שבע שנים.
איך תשפיע חוויית ההרחקה על היחסים בין ליאו להוריו, על חיי האהבה שלו, על המשפחה שיקים, על האב שיהיה, על בחירת החברים שלו? ואיך תשפיע אישיותו הקרועה על חייהם של הקרובים אליו? בסיפורה של משפחה, שנפרש על פני שלושה דורות וארבעים ושמונה שנים, טמונות התשובות לשאלות הללו, כמו גם פשר שמו של הרומן - הכד השחור.










ליאו גיבור הספר "הכד השחור", הוא דור שני למשפחת אדריכלים ישראלית ידועה. בגיל שבע נשלח ליאו, על ידי הוריו, אנשי האצולה התל- אביבית, לקיבוץ למשך שבע שנים, בתואנה שהם מגנים עליו בפני האיום הביטחוני שהחל בהפצצה האיטלקית על תל אביב.
כל חייו חלם ליאו להיות רופא, אך בחייו הבוגרים נאלץ ליאו ללמוד אדריכלות (שלא לומר הוכרח) ולהמשיך את דרכו של אביו מי שהיה האדריכל של המדינה והביא את זרם הבאוהאוס לאדריכלות בישראל. דומה כי חייו של ליאו, סומנו מהרגע שבו נולד. הוא הקים משפחה ותכנן מבנים ציבוריים חשובים כשלצד כל אלה ניהל חיי לילה חסרי מעצורים, רווי אלכהל וסקס, עד אשר עשה את הגרוע מכל.


במהלך ארבעים ושמונה השנים המתוארות ברומן המשפחתי, העסיסי ורווי הסקנדלים המשפחתיים, שזורים, בשפה פשוטה אך מצמררת, אירועים מכוננים בישראליות שלנו ודמויות ידועות מהתרבות, האמנות ומהפוליטיקה של אותם הימים.
שלושה דורות בני משפחה אחת נשזרים כנרטיב בתוך ההוויה הישראלית לאורך חמישה עשורים. בניית הארץ, המלחמות, הפוליטיקה והכלכלה, ולצידם חיי התרבות והאמנות, אשר השפיעו לא אחת גם על גורל הגיבורים בספר. זו הישראליות המשתקפת בשינוי אופייה של תל-אביב מעיר קטנה וחלוצית עד להפיכתה למרכזה של בוהמה תוססת. 
ארד שרון בחר לספר את הסיפור המשפחתי המורכב שלו ממרחק הזמן בישירות ובפשטות מצמררת, שכן הוא גדוש אירועים משפחתיים דרמטיים - תככים, בגידות, מזימות, שנאה, קנאת אחים ונקמה, העומדים בפני עצמם.
אהבתי את הרומן וגמעתי אותו בסוף שבוע אחד. ליאו, כמו גם שותפיו לעלילה, העבירו אותי טלטלה רגשית באירועים סוערים שהיו מנת חלקם בסיפור וקרוב לוודאי שגם במציאות. בכתיבה קולחת, מהולה במידת הומור עצמי ולא רק, כתב ארד את סיפור חייו ותיבל אותם ברכילות שהייתה עבורי מציצנות לחיים שלא היו לי מעולם. על מהותו, ייחודו וגורלו של כד החרס תאלצו לקרא לבד... ממליצה לכם מאוד!


ארד שרון, דור שלישי למשפחת אדריכלים, יליד ת"א בוגר ביה"ס לאדריכלות, ה-AA בלונדון וממשיך דרכו של סבו אריה שרון - אבי האדריכלות הישראלית. ארד חי בת"א עם בת זוגו האדריכלית ולו 4 ילדים.
 "הכד השחור" הוא ספרו השני לאחר ספרו הראשון "להציל את החולדה" (2018, הוצאת "כתב").







הכד השחור
: רומן משפחתי
מאת: ארד שרון
עורכת: עדנה שבתאי
285 עמודים, 88 ₪, להשיג באתר ההוצאה ובחנויות * קיים גם בגרסה דיגיטלית.












אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה