יום ראשון, 1 בספטמבר 2019

"כורש הנסיך האחרון" - רומן הסטורי חדש מאת יונתן ילון










"כֹּה אָמַר כֹּרֶשׁ מֶלֶךְ פָּרַס כֹּל מַמְלְכוֹת הָאָרֶץ נָתַן לִי יְהוָה אֱלֹהֵי הַשָּׁמָיִם וְהוּא-פָקַד עָלַי לִבְנוֹת-לוֹ בַיִת בִּירוּשָׁלִַם אֲשֶׁר בִּיהוּדָה. מִי-בָכֶם מִכָּל-עַמּוֹ יְהִי אֱלֹהָיו עִמּוֹ וְיַעַל לִירוּשָׁלִַם אֲשֶׁר בִּיהוּדָה וְיִבֶן אֶת-בֵּית יְהוָה אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל הוּא הָאֱלֹהִים אֲשֶׁר בִּירוּשָׁלִָם. וְכָל-הַנִּשְׁאָר מִכָּל-הַמְּקֹמוֹת אֲשֶׁר הוּא גָר-שָׁם יְנַשְּׂאוּהוּ אַנְשֵׁי מְקֹמוֹ בְּכֶסֶף וּבְזָהָב וּבִרְכוּשׁ וּבִבְהֵמָה עִם-הַנְּדָבָה לְבֵית הָאֱלֹהִים אֲשֶׁר בִּירוּשָׁלִָם. וַיָּקוּמוּ רָאשֵׁי הָאָבוֹת לִיהוּדָה וּבִנְיָמִן וְהַכֹּהֲנִים וְהַלְוִיִּם לְכֹל הֵעִיר הָאֱלֹהִים אֶת-רוּחוֹ לַעֲלוֹת לִבְנוֹת אֶת-בֵּית יְהוָה אֲשֶׁר בִּירוּשָׁלִָם. וְכָל-סְבִיבֹתֵיהֶם חִזְּקוּ בִידֵיהֶם בִּכְלֵי-כֶסֶף בַּזָּהָב בָּרְכוּשׁ וּבַבְּהֵמָה וּבַמִּגְדָּנוֹת לְבַד עַל-כָּל-הִתְנַדֵּב. (עזרא א 2- 6)


בפעם האחרונה שלמדתי עד כמה משמעותית הייתה הצהרת כורש לעם היהודי, הייתי תלמידת תיכון. הצהרת כורש שינתה את פני ההיסטוריה בכך שאפשרה ליהודים לשמור על דתם בארצם מולדתם.  שיבת היהודים לארץ יהודה והקמת בית המקדש השני בשנת 516 לפני הספירה, היו צעד לגאולה ושימור זהותם ודתם. 

הסטוריה על קצה המזלג... 
כורש מלך פרס כבש בשנת 539 לפני הספירה את העיר בבל, בירת האימפריה הבבלית וייסד את האימפריה הפרסית. האימפריה הפרסית התקיימה למעלה ממאתיים שנה, עד שאלכסנדר מוקדון כבש את פרס בשנת 332 לפני הספירה והקים את האימפריה היוונית. כורש יצא למסעות כיבוש אדירים שבהם כבש את כל שטחי האימפריה הבבלית והוסיף עליה שטחים נוספים.










בימים אלו רואה אור הספר "כורש הנסיך האחרון" רומן היסטורי חדש מאת יונתן ילון. 
איזה נסיך? נסיך מקולל, שמיום היוולדו ריחפה מעליו נבואה מסכנת חיים; נער בעל יכולות יוצאות דופן ואומץ לב בלתי נתפס; וגבר הנחוש להילחם בעבור הצדק בכל מחיר, גם נגד הצבא החזק בעולם.



"עניו החיוורות של המלך בחנו את עיניו החלושות של תינוק שנח בשלווה בחיקה של אימו. הוא היה קטן וחסר ישע. האם הוא באמת יכל לסכן אותי, את המלך העליון? תהה לרגע, אך עד מהרה נזכר שתינוקות- טבעם לגדול.

הוא פנה הצידה והחל לשוטט בחדר השינה המרווח. כשהקיף את המיטה וחלף על פנין של אבי העולל, התעלם מראשו המורכן. 
"אבא?" פנתה אליו האם הצעירה בסוף, ונימה של חשש הסתננה לקולה.
הוא הסתובב לעברה, אך לא יצר עמה קשר עין.
"ברשותך, היינו צריכים לחזור לאנשאן בקרוב."
פנין הנוקשות של המלך לא זעו."....

גם כאשר כורש הנסיך האחרון הוא רומן בדיוני, הוא עדיין מבוסס על אירועים אמתיים ושופך אור על אחד המנהיגים החשובים והחידתיים ביותר בהיסטוריה על כורש מי שהיה הראשון שקידם זכויות אדם, שוויון וחופש דת. 
תמצאו ברומן קרבות מסעירים, דילמות מוסריות ודמויות בלתי נשכחות. 

👈אהבתי את הרומן ההיסטורי וקראתי אותו בכייף. דומה כי ניחוחות ההסטוריה הזכירו לי את ימי נעורי בבית הספר והשתעשעתי "לחזור" לשם משחזרת את שעורי ההיסטוריה שלא אהבתי אז. בכתיבה קולחת, וצבעים חדשים שקבלו ימי ה"עת החדשה" אותם "פספסתי" בזכות או בגלל המורה שלי להסטוריה, מאיר יונתן ילון פרק חשוב הנוגע לזכויות האדם באשר הוא.

כורש הנסיך האחרון הוא ספרו השלישי של יונתן ילון. קדמו לו קובץ הסיפורים אהוב על בנות וכן רומן ההרפתקאות המלך צ'ינגיס הראשון, שזכה להצלחה ולשבחי הביקורת. 




כורש הנסיך האחרון 
כתב יונתן ילון
























ריקי ברוך

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה