יום רביעי, 24 ביוני 2020

הסוחר משטוטגארט, וסודות- ספרי מחזות מעוררי השראה בהמלצה



שני ספרי מחזרות רואים אור בימים אלו ומתחדשים על מדף הספרים. הראשון שבהם "סודות" שעלה בשנים האחרונות בבית לסין וקצר שבחים רבים והאחר הוא "הסוחר משטוטגארט" פרי יצירתו של המחזאי יהושוע סובול . שניהם עכשיו בהמלצתי. 




המחזה של הדר גלרון-"סודות" 




השנה היא 1996. נעמי, בתו של דיין חרדי, הרב הס, מצליחה לשכנע את אביה לדחות את חתונתה ולאפשר לה ללמוד במדרשה לבנות בצפת. את חלומה החתרני להיות הרב-אשה האורתודוקסית הראשונה היא חולקת רק עם הרבנית דבורי, מנהלת המדרשה.

דבורי, שהבטיחה לדיין להכין את נעמי לחיי נישואין, מגלה שנעמי היא עילוי ומפרה את הבטחתה לדיין. היא גם בוחרת בנעמי להיות החברותא של מישל, תלמידה סוררת, שנשלחה למדרשה כעונש על חטא אפל וסודי. נעמי נחושה אמנם להיות רב-אשה, אך הקשר בינה לבין מישל סוחף את שתיהן למחוזות בלתי צפויים ומאיים להרוס את כל חלומותיה. 





כאמור היא נחושה לא לחיות בצל כמו אימה, אלא להתפתח ולהיות בעלת תואר רבני כמו אביה - הדיין וראש הישיבה. בלי לגלות לו את חלומה היא מצליחה לשכנע את אביה לדחות את החתונה בשנה ולאפשר לה ללמוד בשנת האבל במדרשה לבנות בצפת.
רבנית המדרשה, חלוצה בתחום הסמכת נשים לרבנות, מזהה את הפוטנציאל והרצון של נעמי, ומייעדת אותה לפרויקט סודי. כחלק מתנאי הקבלה לפרויקט נעמי מצוותת להיות החברותא של מישל המרדנית, שנשלחה למדרשה כעונש ואין בה רצון ללמוד כלל.
הקשר מתחיל ברגל שמאל, אך אט אט השתיים מתאהבות. האהבה האסורה גואלת את נעמי מייסוריה, אך מעמידה בסימן שאלה את כל מה שהיא חלמה אי פעם להשיג או להיות.
סיפור התבגרות בעולם שבו אסור לחלום מחוץ לחוקים. מה ש
פותח צוהר לעולמם המורכב של נשים חרדיות, הכמהה לפרוץ את המחסומים של כבלי הדת ומוסכמותיה. 


מתוך ההצגה "סודות" בבית לסין


הדר גלרון
, שכתבה את "מקווה" (פרס התיאטרון הישראלי 2005), היא מחזאית חרדית לשעבר, ביצירותיה ובהופעותיה נותנת קול מרתק ונועז לנשים דתיות בחברה הישראלית. המחזה הועלה בבית לסין וגרף שבחים רבים. 


סודות מאת הדר גלרון, כריכה רכה, מחיר 59 שקל הוצאת אור עם
להשיג בחנויות הספרים הנבחרות ובאתר 



הסוחר משטוטגארט 


מחזה מאת יהושוע סובול העוסק בפרשת עלייתו וחיסולו של יוסף זיס אופנהיימר, איש כספים יהודי בן המאה ה-18, שיעץ לדוכס וירטמברג בענייני כספים, מיסים והשקעות, והפך לאויב האצולה כאשר יעץ להטיל מס רכוש ומס הכנסה על האצילים. דמותו של היהודי זיס עוותה ושימשה את התעמולה האנטישמית והנאצית כדי להכפיש את דמות היהודי.
הסוחר משטוטגארט מחבר: סובול יהושע הוצאה: אור-עם. להשיג בחניות הספרים ובאתר 



















ריקי ברוך




































אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה