יום רביעי, 13 במרץ 2019

"אחר הצהריים של החיים"- המבוגרים הצעירים במסעם אל הגיל השלישי, הרביעי, החמישי, השישי, השביעי...ספר מרתק






כולנו רוצים להישאר צעירים כי אמרו לנו "שהעולם שייך להם" האומנם? עד כמה באמת? 

כשהתחלתי לקרא את הספר "אחר הצהריים של החיים" התברר לי מהר מאד שמה שסברתי אכן מתקיים. הספר הזה שיקף והאיר לי את אבא ואמא מבוגרים צעירים העומדים בבגרותם המאוחרת, בשעות אחר הצהריים של חייהם, כשהערב עוד רחוק והלילה כלל אינו נראה באופק.













"אחר הצהריים של החיים" עוסק בגיל השלישי, אשר במאה ה־21 הוא גיל טרום־זִקנה, תקופת חיים לא מדוברת. "אחר הצהריים של החיים" הוא ביטוי שטבע קארל יונג, והספר מספר על בני גילה של המחברת, בני דור ה"בייבי בום", שנולדו לאחר מלחמת העולם השנייה ומסרבים להזדקן.

ייחודו של הספר בראייתו הכֵּנה, המפוכחת, האמיצה ולעתים החצופה. בטקסט, שנכתב מנקודת מבט אישית ביותר, משולבים ראיונות עם בני דור ה"בייבי בום", שתוחלת חייהם התארכה לפתע והם מוצאים עצמם באמצע החיים, בדרך כלל לאחר הפרישה מעולם העבודה, ולפניהם נפרשות עוד שנים רבות של עשייה (או ריקנות), על הישורת האחרונה של המרוץ, אשר משתרעת עד קצה האופק ואין רואים את סופה.

"אולי ציפיתי שהמסע הזה אל עבר הזִקנה הממתינה אי־שם ישיב לי את נעוריי האבודים?" שואלת המחברת, ומוסיפה, "מבחינתי העיסוק בנושא היה בפירוש טיפולי. אולי כשאסתכל למפלצת בעיניים אצליח להכניע אותה, ואם לא אותה — את פחדיי לגביה." אבל הטיפול העצמי הפך לספר שנכתב מתוך תחושת שליחות, כאשר המחברת בוחנת, בין היתר, את הצורך של הדור שלה לתזז מעיסוק לעיסוק, מתחביב לטיול, מסדנה לקורס ולהתנדבות, העיקר לא לעצור, "כי אולי אנחנו כמו כרישים, ואם נעצור לרגע נמות?"
"אחר הצהריים של החיים" מביא את סיפורם של המחברת ושל חבריה ומרואייניה, המלווה בהערותיהם של אנשי מקצוע ובתמציות של חוכמת חיים, אימרות קצרות ומדויקות הנוגעות לסוגיות השונות שנידונות לאורכו. אחר הצהריים של החיים מעלה סוגיות שאנחנו לא מעזים לדבר עליהן ודן בהן באומץ: ליווי ההורים בשנותיהם האחרונות, מותם ומותנו שלנו, פתרונות לזקנה פעילה, חשבון נפש וסגירת מעגלים, ולבסוף מציב מיקרופון בפני הילדים שהיינו ועודנו, כדי לאפשר לנו לומר את המילה האחרונה לפני שלא נהיה כאן עוד.

זהו ספר על מבוגרים צעירים העומדים בבגרותם המאוחרת, בשעות אחר הצהריים של חייהם, כשהערב עוד רחוק והלילה כלל אינו נראה באופק.




"ספר ייחודי ומרתק שטרם נכתב כמותו, לפחות לא בארץ... כתוב בכנות נוגעת ללב ובאומץ רב ומתמודד עם סוגיות שאין מדברים בהן. ספר חובה בכל בית." ד"ר רון בריימן, לשעבר יו"ר חוג הפרופסורים לחוסן מדיני וכלכלי

"ספר חשוב מאד ונוגע ללב שצריך להיות נחלת הכלל, צעירים ומבוגרים כאחד... בספר עולים נושאים רגישים, וחשובים, שלא תמיד מדברים עליהם. אבל צריך ואף הכרחי."  פרופ' נורית גוברין


"הספר בוחן עם המון תעוזה, את הגיל המוזר שבין הנעורים ל"אייג'ינג" ... זה ספר שעניינו תשוקה סוחפת לחיים מלאים למרות, ואולי דווקא, בגלל הגיל הכרונולוגי... ומעל לכל הוא ספר אופטימי וריאלי ואמיתי בראייתו... ספר חובה בכל בית."  פרופ' דוד אלכסנדר

"ספר חזק וכואב, מגיעה לו הצלחה." ורדה רזיאל ז'קונט



טלי נתיב עירוני היא עיתונאית,עורכת ומתרגמת. כלת פרס שרת החינוך לתרגום ספרות ילדים ונוער. יוצרת, מפיקה, מביימת ועורכת סרטים דוקומנטריים. כתבה מספר מחזות קצרים וספרים. מרצה בתחומים שונים.










אחר הצהריים של החייםהמבוגרים הצעירים במסעם
אל הגיל השלישי, הרביעי, החמישי, השישי, השביעי...
מאת: טלי נתיב עירוני
יעוץ פסיכולוגי: ד"ר שולמית פרידמן, פסיכולוגית קלינית
הוצאת פרדס
362 עמודים, 96 ₪






















ריקי ברוך

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה