יום שלישי, 12 במרץ 2019

"בניין חסר" ספר חדש מאת עידו כנען











גופתה של עדנה מתגלה על ידי שכניה. איש לא יודע לספר על השכנה המתבודדת או על נסיבות מותה המסתוריות. דיירי הבניין שברחוב הרואה 9 בתל-אביב בוודאי לא מכירים אותה, כך שחסרונה הלא צפוי לא אמור להפריע לשגרת יומם, אלא שתוכנית נסתרת נרקמת מאחורי הקלעים ומובילה את הדיירים למסע חטטני, לעיתים מציצני, שהולך ומתרחב ללא שליטה. כך הם מכירים את שכנתם, את תשוקותיה וסודותיה, ואלה מטלטלים את חייהם. 











העלילה של הסיפור מתרחשת בשבוע אחד בבניין מגורים בתל אביב. הוא מתחיל במפגש אקראי של דניאלה ואורי בכניסה לבניין. דניאלה היא בעלת הבניין, אישה מבוגרת, אלמנה, מרירה וצינית שירשה מבעלה את הבניין הזה. אורי הוא אחד השוכרים שלה שגר בדירה מולה וגם הידיד היחיד שלה בבניין. אורי היה בנעוריו צייר מבטיח שבלית ברירה היה מורה לציור במכללה ופוטר מעבודתו כשנה לפני כן. הם עולים יחד לדירתם ובעקבות ריח עז הם מגלים את גופתה של השכנה הבודדה מהקומה העליונה, עדנה שמה. באותו ערב אחרי שעוזבים הפרמדיקים והשוטרים, הם מחליטים לארגן לעדנה ערב זיכרון, כל אחד מהאינטרסים שלו. בעקבות המפגש הזה שגולש למפגשים אחרים באותו שבוע, דיירי הבניין (והקוראים) מתחילים להכיר את שכניהם ולומדים על סודותיה האפלים של המנוחה.

השכנים בבניין מגיעים מכל קצוות הקשת החברתית, ואינם מכירים זה את זו: גרוש אמיד ומזדקן, ערבי חילוני שנודה מהקהילה שלו, רווק תל אביבי מלא בעצמו, צעירה רוסייה מפתה ושורדת, צעיר לוקה במחלת נפש, זוג בגיל העמידה שנישואיו רעועים, בעלת בית מזדקנת ודיירת לסבית שחזרה בשאלה וחיה בבדידות. 








כנען




כנען: "הרעיון לכתיבת הספר הגיע מתחושה של ניתוק מהסביבה שמאוד מאפיין את חווית המגורים בתל אביב", מספר כנען. "בעיני רוחי האבסורד הגדול בחוויה הזאת מגולם בבנייני מגורים, בין שכנים והתחושה שככל שהתקרבנו זה לזה מהבחינה הפיזית, כך גדל המרחק הרגשי. התחלתי להרגיש שאני חי בתוך בועה, לא הבועה התל אביבית הדמיונית, אלא שיש לי את העולם שלי – חברים, משפחה, עבודה כשכל מה שמחוץ לו לא מתערבב איתו, גם כשהוא מעבר לקיר, וכן ההבנה שכנראה הרבה אנשים מסביבי חווים מציאות דומה. עלתה במוחי המחשבה המעניינת שהשכנות בבניינים המשותפים היא בעלת קווי דמיון עם יחסי השכנות במדינה. מכאן עלה הרעיון ליצור בניין שאליו התכנסו כל מני טיפוסים, מעט פגומים ומוזרים מקצוות האוכלוסייה בארץ – מעין מיקרוקוסמוס של מדינה. בספר אני מנסה להבין את יחסי השכנות ביניהם ומה בכל זאת יכול למוטט את המחיצות המוקמות בין שכנים-זרים, מה יכול לגרום לנו להתעניין, להיפתח". (קרדיט)

"בניין חסר" הוא רומן שעלילתו מתרחשת בשכונה דמיונית בתל אביב, שמשלבת בתוכה מיקומים אמיתיים ומוכרים עם מיקומים נרמזים ופיקטיביים. הרומן מביא את קולו של כותב צעיר ומבטיח, שיודע להתבונן בצורה מפוקחת על הטבע האנושי לפגמיו, לחלומותיו ולשאיפותיו. בעברית רהוטה, משרטט עידו כנען ניכור וקרבה, תעתוע וריאליזם נוקב

עידו כנען (34), תושב תל אביב, נשוי לחן, ניורו-פסיכולוגית שיקומית שמטפלת בפגועי ראש בעל תואר ראשון במשפטים וכלכלה באוניברסיטת ת"א כיום עידו הוא מנכ"ל של בית דפוס שבניהולו. "בניין חסר" הוא ספרו הראשון שרואה אור. 








"בנין חסר" 

כתב עידו כנען
הוצאת ספרי "ניב". 
עורכת: הלנה מגר טלמור. 
376 עמודים, מחיר לצרכן 78 ש"ח. 
להשיג בחנויות הספרים ובחנויות הספרים המקוונות במהדורה מודפסת או דיגיטלית. 


















ריקי ברוך











אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה