יום שלישי, 12 במרץ 2019

ספר חדש: פנקסי חרמון מאת דניאל א. דרבקין










במרץ 2014 גזר בית משפט השלום בנצרת מאסר של שלוש שנים בפועל וקנס של 30 אלף שקלים על דרבקין, שגנב 2.5 מיליון שקלים מלקוחותיו. לפי כתב האישום, הוא נהג בין היתר לערוך עסקאות מקרקעין עבור לקוחותיו ולצורך כך נמסרו לידיו כספים רבים, בהתאם למצג שיצר שלפיו הם מוחזקים בחשבונות נאמנות. בשנים 2008־2013 הוא קיבל 2,554,010 שקלים מ־26 לקוחות ונטל אותם לצורך כיסוי חובותיו."בדיעבד, כמובן שהייתי בוחר לא לעבור את כל זה ולא לגרום נזק לאנשים. אבל ברגע שזה קרה אני מתייחס לזה כשיעור שאין לו מחיר", אומר 
דרבקין

הסיפור של דניאל א. דרבקין הוא סיפור על אדם שהיה לו הכל - קריירה נהדרת כעורך דין, רווחה כלכלית ומוניטין ללא רבב – והוא איבד את הכל בגלל בחירות גרועות במיוחד.











"שישה עשר פנקסים זעירים, חמש מחברות וצרור דפי פוליו. חוץ מהטרנינג שלבשתי, זהו המטען היחיד שנשאתי עמי מבעד לדלת הברזל שנסגרה עליי שנתיים קודם לכן בכיוון ההפוך. החופש שהקביל את פניי באותו ערב פברואר גלילי היה יקר מפז ושאפתי ממנו מלוא החזה. זה היה החופש ממנו נפרדתי כשנכנסתי לכלא: השליטה על מרחב המחיה ועל סדר היום; על רצף הקואורדינטות של הקיום, להבדיל מכל מה שחשוב. והוא היה שם כעת בדיוק כמו קודם; בעצם, כמו תמיד. החבילה שהחזקתי ביד והייתה הדבר היחיד מבין הפקלאות שצברתי במהלך המאסר שאיש לא ביקש ממני להשאיר לו, טמנה בחובה חופש אחר לגמרי: זה שאין לו קואורדינטה; שקיים באמת."










"פנקסי חרמון" מאת דניאל א. דרבקין בהוצאת "בבואה" נכתב על ידי עורך-דין לשעבר שהורשע בעבירות מרמה וריצה עונש מאסר במתקן הכליאה השיקומי 'חרמון'. הספר מאגד בתוכו הגיגים ורשימות שנכתבו בפנקסים קטנים שהמחבר נהג לרכוש בקנטינה של בית הסוהר ונמצאו תמיד בהישג-יד בכיס הקדמי של החולצה הכתומה. הטקסט הייחודי בספר נכתב מאחורי הסורגים, אך הוא יונק מעולמו הפנימי של המחבר, שמצא דרור לנפשו מאחורי הקירות הגבוהים וגדרות התיל, וביד אמן המריא מעל דפיהם הקטנים הרחק מעבר למעגלי הקיום של אסיר במדים. התוצאה היא פנינה של התבוננות והגות, תוך חישוף יוצא דופן בעומקו וצלילותו של קו התפר בין הוויה נטולת רחמים, חשבון נפש מטלטל ותאווה לחיים בכל נימי הנפש.



"הסופר הוא זה שנשאר במקומות שבהם הייתם וכבר הפסקתם להיות. במפגשים שבהם לבכם פעם בלהט, באירועים שאירעו שם.. במרחבים ובחצאי וחתכי המרחבים שעטפו אתכם או צרבו בכם אז.. בלילות מוארים, בדוּמיוֹת מתמשכות, בכל המקומות בהם אתם רוצים להיות עכשיו משום הזיכרון כמה טוב היה אז.. לא בהיסטוריה. בקיום. בחיים. הוא מרחרח בקיום, שם. לא כמו כלב. והוא מבין. אתכם? את מה שהיה? מה שישנו? מה זה שמשהו 'ישנו'? איפה זה? זה מה שניתן רק להריח.
והוא כותב." פנקסי חרמון, עמוד 494









דניאל א. דרבקין, תושב נתניה בן 45, הוא אב חד הורי לילדה בת 14, בעל תואר במשפטים מהאוניברסיטה העברית בירושלים ותואר שני בפילוסופיה מאוניברסיטת נוטינגהם באנגליה. במשך 13 שנה עסק בעריכת דין, עד שמעל בכספי לקוחותיו ונשפט לשלוש שנות מאסר. 
"בפנקסי חרמון חבוי עולם שלם. עולמי. זהו עולם של שאלות ותהיות שנולדו בתקופה של חושך גדול, ובצדן רגשות ווידויים שנבטו תחת אותה העלטה. העששית היחידה שהייתה בסביבה היה האומץ להתבונן פנימה, להושיט יד לעצמי. לגעת. במוגלה שהקרישה כמו ברסיסי היופי ואף במצולות התבונה. במקום להתרגל אל החושך ולראות בו את תאורת החדר של חיי מעתה והלאה, בחרתי להשיב לתוכם להבת אמת.
השמש שבחוץ לא אחרה להגיע.
פנקסי חרמון הצורה הגאומטרית המושלמת בלב הכאוס.
הם אינם מספרים את הסיפור שלי. הם תגובתי למה שאירע, תגובתי מימים ימימה, מאז ומעולם." 




'פנקסי חרמון' מכניסים את הקורא הישר לנבכי נשמתו של המחבר והתמודדותו בזמן אמת עם ההיבטים החשובים והעמוקים ביותר של חיי אדם בעת משבר קיומי. אין בהם נרטיב מנחה, אך את מקומו תופסות כנות ושקיפות אבסולוטית, והקורא חולף על-פני איים של מחשבה רעננה ונוקבת על האחריות הנגזרת מן הבחירה החופשית, על היחסים בין אדם לחברו כמו גם בין אדם למקום, ועל טיבן של האמנות והפילוסופיה ככוח משחרר ובונה מחדש. המקום הנקלה בו ניצב המחבר במודע בזמן אמת אינו מונע ממנו לרצות להתחבר לכל מה שחשוב. אדרבה, האומץ להביט באופן מפוכח פנימה מוליד בקרבו זווית ראייה צלולה במיוחד גם כלפי חוץ. התוצאה היא פסיפס נדיר של תובנות שקשה להניח מן היד.

ספר מרתק.






כתב דניאל א. דרבקין. 
הוצאת "בבואה"
532 עמודים. מחיר לצרכן 98 ש"ח.
להשיג בחנויות הספרים.


















ריקי ברוך




















אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה