יום שני, 15 ביולי 2019

תכירו ותפנימו את "פער ופוטנציאל"- ספר ילדים/הורים חשוב מאת יוקי ששון.








כשהייתי ילדה, תלמידת בית הספר היסודי שנאתי את המילה "פוטנציאל". איך שלא השתדלתי, כמה שלא השגתי והגעתי, תמיד שבה אמא ואמרה לי שאני "לא מספיק טובה",  שאני "לא ממצה את הפוטנציאל שלי". 
שנאתי את המילה!
הדרישות ממני היו תמיד גבוהות יותר ביחס לאחיותיי הגדולות. גם כשהשגתי, אף פעם לא זכיתי למילות עידוד. אבל מאז עברו שנים רבות ולימים הפכתי להיות אם לילדי ומורה לתלמידי וידעתי שעלי להיזהר מהשימוש במילה פוטנציאל.

פער ופוטנציאל הן "מילים המכאיבות". הן נאמרות על ידי מבוגרים כמעט מ"הפה החוצה" בשעה שהילדים עליהם מדובר עוברים בתוך עצמם תהליכים קשים ומבלבלים בדיוק כמו איתן הילד המיוחד שאהבתי בספר החדש: פער ופוטנציאל שכתבה יוקי ששון.








בימים אלו רואה אור ספר חדש שכל מורה וכל הורה, שלכל מחנך וכל איש הדרכה חייבים לקרא ולהפנים. 
הספר פער ופוטנציאל שכתבה יוקי ששון יועצת משפחתית שזה ספרה הראשון. באמצעות הספר מצליחה יוקי לגרום לקוראים, בעיקר למבוגרים יותר, לתהות ולהעמיק במחשבות בנושא הפוטנציאל האישי, מימושו, והפער הקיים ביניהם. אם להודות בהרגשה האישית בזמן קריאת הספר... אני אפילו הייתי ממש עצובה בגלל איתן.


"פַּעַר הוּא הֶחָבֵר הֲכִי טוֹב שֶׁלִּי. 
לְפַעַר יֵשׁ חָבֵר מַמָּשׁ טוֹב שֶׁקּוֹרְאִים לוֹ פּוֹטֶנְצְיָאל. 
רֹב הַזְּמַן הֵם בְּיַחַד, מַמָּשׁ כָּמוֹנִי וּכְמוֹ אָח שֶׁלִּי 
גַּם הֵם מִדֵּי פַּעַם רָבִים וּמִתְרַחֲקִים, 
אֲבָל כִּמְעַט תָּמִיד הֵם עוֹשִׂים הַכֹּול בְּיַחַד". 



עלילת הספר מספרת על איתן, הבן הבכור במשפחה בת שני בנים. איתן משתף את הקוראים במחשבותיו ובקורותיו, סביב יחסיו עם הוריו ועם אחיו הצעיר, יובל, בעל הפוטנציאל. דרך נקודת מבטו הייחודית, מובאת ההתמודדות של איתן אל מול הפער והפוטנציאל הקיימים בו.
יוּקי ששון מצליחה בספרה לגרום לקוראים, ילדים ומבוגרים כאחד, לתהות ולהעמיק במחשבות בנושא של הפוטנציאל האישי, מימושו, והפער הקיים ביניהם. 


"פער ופוטנציאל נולדו אצלי עוד כשהייתי קטנה" משתפת אותנו יוקי ששון, "והם מלווים אותי לאורך כל חיי. בזכות ההבנה והקבלה ששניהם תמיד קיימים בתוכי הצלחתי להתמודד עם מצבים מורכבים בחיי ולהתמודד אתם, לחוות וליצור דברים רבים וטובים כמו הספר הזה."













אני מכירה את התחושה של הכותבת. חוויתי  אותה אך מקרוב. ילד ששב ושומע את הטענה: שאינו מממש את הציפיות ממנו, שמאכזב, שקיים פער בין מה שהוא משיג בפועל לבין הפוטנציאל שטמון בו, הוא ילד שיתקשה עוד יותר. תמיכה, חום, עידוד, תשומת לב, הבנה, הקשבה והפנמה שהילד מקסים, מיוחד ושהוא שלנו גם אם הפוטנציאל שלו לא ימומש במלאו, הם המפתח להצלחה מנקודת מבטי שלי.









הספר מאפשר להורים לנהל עם ילדיהם שיח פתוח בנושא בעזרת שימוש בדמויות שקצת דומות לנו וקצת שונות מאיתנו.
יוּקי ששון היא אמא לשתי בנות, מנחה קבוצות הורים ויועצת משפחתית וזוגית. עוסקת זה שנים בתחום היחסים במשפחה, בין הורים למורים/גננות, ובעיקר בינינו לבין עצמנו.
מיועד לקוראים מגיל 6 ומעלה.








ער ופוטנציאל"

מאת: יוּקי ששון/ איורים: דַריה סינָָה. 
הוצאת ספרי ניב 
לרכישה בחנויות הספרים ובאתר של יוקי ששון































ריקי ברוך

תגובה 1:

  1. נושא חשוב ביותר. האמירה "יש לך פוטנציאל אבל" היא אמחרה "מרגיעה" ומובילה לחוסר מאמץ. תןדה!

    השבמחק