יום שני, 29 ביולי 2019

"הרזה שהשמין", "כישורים לחיים מאושרים" ו"שעת צהרים של החיים" שלושה ספרים הנוגעים בכישורים וצמיחה והצלחה.






אני מכירה את התהליך מקרוב. הבחירה באורח חיים אחר, חדש ומתגמל התרחשה אצלי לקראת גיל 40 לפני למעלה מ20 שנה. לא הייתי שמנה אבל הרזון שהייתי מורגלת לו כמעט כל חיי (למעט בפרק הצבא)הרגיש לי כבר לא מה שהיה כשהגוף התחיל להתעגל בזכות השנים. 







"פתאום אמרתי לעצמי: "זהו... אני לא שמן שעושה דיאטות יותר." בבוקר יש זריחה ובערב שקיעה. זה הטבע, ובטבע הזה אני רזה, כך החלטתי! הרגשתי טוב עם המילה "רזה", למרות שלא כיוונתי לרזון, אלא לנינוחות עם המשקל. למה בעצם לא להתחיל להתנהג כאילו כבר רזיתי, כאילו לא הייתי שמן מעולם?! מה כבר יכול להיות? נכון, את המשקל העודף צריך להשיל, אך למה לסבול? ומדוע מהר? ייקח זמן? שייקח, לפחות איהנה בזמן הזה. אף אחד לא רודף אחרי. (מתוך הספר)

כשאיתי יצא אל הדרך היה לו בראש דבר אחד בלבד- 100% הצלחה פחות מזה לא יתקבל ולמה? "כי אני רוצה ואני יכול". שינוי קל בכיוון החשיבה יכול להוביל לשינוי מהפכני ונצחי במציאות. ואצל זה קרה. הוא רזה 70 קילוגרם באופן טבעי. מתוך האמונה שאפשר להשתנות! וכדי להגשים חלום גם כדאי להשתנות!

"באחד הערבים , בסיום האימון חשתי צמא. ניגשתי אל חנות הגלידה וקניתי לי משהו לשתות.  כשעמדתי שם ליד הדלפק, הרהרתי איך לפני שנים חנות כזו היתה מבלבלת אותי וכעת אני קונה שתייה קלה בלבד, והגלידה לא מהווה כיתוי כלל. הצורך בה, כדי להסב לי עונג, נעלם כלא היה. חשתי באותם רגעים את השינוי.... חנות הגלידה הייתה עבורי סמל לאירועים חיצוניים רבים שהיו חלק בלתי נפרד מהמציאות שלי ואתם למדתי להתמודד נכון."  (עמ' 166 בספר).

הרזה שהשמין הוא ספר שחושף אפשרויות רבות וכיווני חשיבה ייחודיים המובילים לחיים איכותיים ומלאי שמחה. התובנות הרבות שהמחבר הפיק מהחוויות השונות שחווה במהלך דרכו האישית של המחבר מכונסות בשבעים פרקים קצרצרים הנוגעים להצלחה בכל תחום.

אנשים שמצליחים יוזמים ועושים, כותב אפשטיין מספרים בדיחה ברגעים הכי מותחים, הופכים בעיות להזדמנויות ומטרות ופחד לאתגר. אנשים שמצליחים הם סקרנים, נלהבים, שובבים, נועזים, שמחים בטוחים בעצמם, הם חולמים, יצירתיים, תלויים רק  בעצמם, אנשים מצליחים הם בני אדם כמוך. הם אוהבים ספורי הצלחה כמו זה שלך.

איתי אפשטיין, הידוע בכינויו "הרזה שהשמין" הוא מפתח תוכנה במקצועו שהוגדר בעבר כבעל עודף משקל חריג. החל בשנת 2010 ובמהלך שלוש שנים הוא השיל ממשקלו 70 קילוגרם, תוך שהוא יוצר לעצמו תנאים להרזיה טבעית מהנה ומלהיבה. שנים שמשקלו יציב. בספר מרגש זה הוא מתאר באופן הייחודי לו את סיפורו האישי. הוא כבר לא עסוק בדיאטות שדורשות מאמץ וסבל, ומתמקד ביוזמה פרטית לפיתוח משחקים לילדים, במשפחה, בספורט ובתזונה מועילה. מטרתו ליהנות מכל מה שהוא עושה ובכך להבטיח הצלחה.


"הרזה שהשמין-מה קורה לאדם שמתחיל להאמין שאפשר?
מאת איתי אפשטיין. 
הוצאת ספרי ניב. 
להשיג בחנויות הספרים הדיגיטליות ברשת.


***







"כישורים לחיים מאושרים" מאת אסתי גולדפלד 









היכולת להיות קשוב לאחר היא אלמנט בסיסי בכישורי חיים. זהו הבסיס ליחסים בין-אישיים בקבוצת בני הגיל, לזוגיות או למקום העבודה. כשאנו קשובים לילדינו ומלמדים אותם להיות קשובים לעצמם, ועם זאת להיחשף לרשמים של אחרים מתוך מקום של כבוד, הם למדים לנהל מערכות יחסים טובות, שבהן הם מודעים לעצמם בקשר ובאינטראקציה עם הזולת. כשאנו מבקרים ושופטים אדם, לעולם לא מתקיימת הקשבה לו. הקשבה אמיתית מתרחשת ממקום מכבד, גם אם תפיסת העולם שלו שונה משלנו. חשוב שנדע לשים מחיצות בין הדעות והתפיסות שלנו לבין אלה שלו, מתוך ידיעה שזה שלו וזה שלנו. 


"כישורים לחיים מאושרים – הבנת מערכת היחסים במשפחה בעידן החדש" הוא מדריך תיאורטי ויישומי להורים ולאנשי חינוך, הרוצים להעמיק בהבנת נפשם של הילד ושל ההורה בעידן הנוכחי ובהבנת היחסים ביניהם.

אסתי גולדפלד יצרה בספר אינטראקציה ייחודית ומעשית בין עבודות של תיאורטיקנים שהיוו את אבני הדרך של הפסיכולוגיה לבין ניסיונה כיועצת חינוכית ומשפחתית, כמטפלת רגשית וכמנחת הורים. הספר גדוש בכיווני חשיבה ייחודיים, בתיאורי מקרה ובכלים פרקטיים שישמשו את ההורים ואת המחנכים, במטרה להתוות דרך להבנת צורכי הילד, מצד אחר, וצורכי ההורה, מצד אחר, ולבחון את יישום ההבנות הללו במפגש המאתגר ביניהם. מתוך תובנות מובחנות ומודעות אלה ייבנו היחסים והאווירה בבית.


"זהו מדריך תיאורטי ויישומי להורים ולאנשי חינוך, הרוצים להעמיק בהבנת נפשם של הילד ושל ההורה בעידן הנוכחי ובהבנת היחסים ביניהם. הספר רווי כלים מעשיים וידע מקצועי המבוסס על תיאוריות פסיכולוגיות ועל ממצאים מחקריים. שזורות בו תובנות מקצועיות וחוויות אישיות של מטפלת ויועצת חינוכית שצברה ניסיון עתיר שנים בעבודה עם ילדים, עם מתבגרים ועם הוריהם. הספר מציג גישה אופטימית ומעשית לתקווה ולצמיחה." ד"ר יפעת הררי,יועצת חינוכית, מרצה וחוקרת במכללה האקדמית לחינוך דוד ילין

אסתי גולדפלד היא יועצת חינוכית מטעם משרד החינוך ומטפלת רגשית מומחית, יועצת משפחתית, מדריכת הורים ומנחת קבוצות וסדנאות להורים ולילדים. בעלת תואר מוסמך בלימודי הגיל הרך מטעם בית הספר לעבודה סוציאלית באוניברסיטה העברית. עבדה כרכזת תוכנית "ראשית" בליווי משפחות בסיכון במסגרת אגף שחר והמכון לחקר הטיפוח בחינוך של האוניברסיטה העברית בירושלים.



"כישורים לחיים מאושרים – הבנת מערכת היחסים במשפחה בעידן החדש" 
מאת אסתי גולדפלד. הוצאת ספרי ניב
להשיג בחנויות הספרים הדיגיטליות ברשת.


***





אֱלֹהִים מְרַחֵם עַל יַלְדֵי הַגַּן,
פָּחוֹת מִזֶּה עַל יַלְדֵי בֵּית הַסֵּפֶר.
וְעַל הַגְּדוֹלִים לֹא יְרַחֵם עוֹד,
יַשְׁאִירֵם לְבַדָּם,
וְלִפְעָמִים יִצְטָרְכוּ לִזְחֹל עַל אַרְבַּע
בַּחֹל הַלּוֹהֵט
כְּדֵי לְהַגִּיעַ לְתַחֲנַת הָאָסוּף
וְהֵם שׁוֹתְתֵי דָּם.
וְלִי עַל הָאוֹהֲבִים בֶּאֱמֶת 
יִתֵּן רַחֲמִים וְיָחוּס וְיָצֵל 
כָּאִילָן עַל הַיָּשֵׁן בַּסַּפְסָל 
שֶׁבַּשִּׁדְרָה הַצִּבּוּרִית. 

אוּלַי לָהֶם גַּם אֲנַחְנוּ נוֹצִיא 
אֶת מַטְבְּעוֹת הַחֶסֶד הָאַחֲרוֹנוֹת 
שֶׁהוֹרִישָׁה לָנוּ אִמָּא, 
כְּדֵי שֶׁאֲשָׁרָם יָגֵן עָלֵינוּ 
עַכְשָׁו וּבַיָּמִים הָאֲחֵרִים.  /יהודה עמיחי 



כמצוטט בשירו של יהודה עמיחי בפתיח לספר "שעת הצהריים של החיים – משבר אמצע החיים הזדמנות לצמיחה" העוסק בהתפתחות המתרחשת בחיינו כאנשים בוגרים. אנו עוברים מעין גיל התבגרות שני באמצע החיים, וחווים כאבים וסבל שמקורם בגדילה, זהו ״משבר אמצע החיים״. 
לא הייתה לה לכותבת מרים מצנר דרך מדויקת יותר מנקודת המוצא של השיר מעל כדי לדייק לקורא את העובדה שהספר מתמקד באנשים "האוהבים באמת" מול אלו הזוחלים "על ארבע בחול הלוהט" תוך עיסוק בשאלה איך אפשר לחיות בתוך תחושה של מוגנות באמצעות הכרת ההתפתחות בחיים המבוגרים. 

מצנר, בחרה לחקור את הנושא באמצעות שירה וספרות. לאורך הפרקים שבה מצנר ובקשה לברר את המאפיינים והאספקטים לתקופת אמצע החיים כפי שהם מופיעים בשירים שנכתבו בתקופה זו. בשלב שני נתחה מצנר יצירות של אותם כותבים מתקופות אחרות בחייהם לפני ואחרי "אמצע החיים" לצורך בקרה על המחקר שערכה. 








אף שרוב ספרי הפסיכולוגיה מסתיימים בסוף גיל ההתבגרות, חוקרים מעטים לאורך השנים היו ערים לתופעה ולמאפייניה, בספר זה מפורטים ומזוקקים העקרונות אותם זיהו. הבנת המשבר שאנו עוברים, עברנו או צפויים לעבור, יש בה כדי להקל עלינו את התקופה הקשה ואף לאפשר לנו לצלוח אותה באופן בונה ומשמעותי יותר.



מרים (מירלה) מצנר קינן, ילידת הארץ, היא מורה ויועצת חינוכית. עבדה שנים רבות בבתי ספר מ-א׳ עד יב׳. למדה ייעוץ חינוכי וספרות כללית. בפסיכולוגיה התפתחותית Bsc. בעלת תואר בייעוץ חינוכי MA מאוניברסיטת קליפורניה, ומאוניברסיטת תל אביב. במשך שלושת העשורים האחרונים חוקרת את תקופת אמצע החיים.



"שעת הצהריים של החיים – משבר אמצע החיים הזדמנות לצמיחה" 
מאת מרים מצנר קינן. הוצאת ספרי ניב
להשיג בחנויות הספרים הדיגיטליות ברשת.



                        

























ריקי ברוך



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה