יום ראשון, 21 ביולי 2019

תכתוב+תרוויח ספר חדש מאת צפריר בשן







אני אשת המילה הכתובה. אוהבת לכתוב. ככל שאני יכולה ללהטט במילים אני שבעת רצון ומסופקת. 
על מדפי הספרים שלי נמצאים אין ספור ספרים שרכשתי לאורך השנים ומתיימרים ללמד אותי לכתוב נכון, לכתוב סיפור ולהתמודד עם טעויות נפוצות בכתיבה. שנים שאני נושאת בתוכי את החלום הזה לכתוב ספר, ובכל פעם שהחלום הזה "מרים ראש" אני מוצאת את התירוץ הנכון להטביע אותו בכל מיני המטלות משכנעות שזה לא הזמן, כי בכל מקרה כולם כותבים ומעטים הם הקוראים.

כבר חציתי סדנאות כתיבה. אחת ממושכת ואחרות קצרות יותר. בכל פעם חזרתי הביתה ואמרתי לעצמי שאני לא מספיק טובה ושאין לי נושא מעניין (באמת אין לי! )אבל דומה כי הריגוש הזה לכתיבה עדיין מפרפר בתוכי, הופך את בטני,מאתגר את מחשבתי, דמיוני וחושי בכל פעם שאני מסקרת ספר פרוזה מוצלח.

השבוע הגיע לידי הספר תכתוב+תרוויח מאת צפריר בשן שרואה אור בימים אלו והוא שהצית בי את התקווה שעוד לא נסתם הגולל על החלום שלי.
















דומה כי הכל התחיל מפייסבוק נאלץ בשן להודות בסופו של דבר, למרות שהעדיף להאמין כי השתמש בהן עוד בטרם נקראו: הרשתות החברתיות. "פייסבוק הפך אותנו לתחנות שידור פרטיות שמעבירות לעולם שורה אינסופית של מחשבות, רעיונות, דעות ודחקות מיותרות עד פייסבוק רובנו לא ידענו שאנחנו כאלו". 

"יש לי משימה לשפר את התקשורת בין בני אדם". שב בשן וחוזר על האמירה פעמים מספר ב"מבוא" לספר. 
מליארדי אנשים רוצים שיקשיבו להם ושיקראו מה שיש להם לומר, ובעבורם נכתב הספר הזה. מטרתו לסייע להם להביע בצורה מדויקת את אשר על ליבם כך שיבינו בדיוק את כוונתם. לאחר שנאלץ להסכים ולהודות בעיקר בפני עצמו, כי העברית היא  שפה חיה, דינמית ומשתנה מתפנה בשן "להנחות את הכותבים ולהקל עליהם לארוז את המחשבות והרעיונות שלהם לכדי תוכן מהודק יותר מדויק יותר, משפיע יותר, אסתטי יותר, חשוב יותר מוצלח ויפה יותר."

ראשון בין ראשונים מדייק הספר בחשיבותו של הסדר בכתיבה תוך הזדקקות לראשי פרקים בהתאם לתכנים והנושאים הספציפיים. משם מקדיש הספר פרק רחב לטקסט שהרי "לשמו התכנסנו", הוא העיקר.  אחריו מגיעה העריכה. בפרק העריכה מדייק בשן בהבדל המהותי שבין כתיבה=יצירה לבין עריכה=-ביקורת. מדייק במקומן של המילה אגב, מוותר או ממליץ על נקודות, מקפים, שיבושי מילים מכוונים "ואסורים" (שימו לה האקדמיה מאחרינו!)

רבות הן הדוגמאות ושגיאות הלשון שהוזכרו בין פרקי הספר. מצאתי את עצמי מזדהה עם הקושי לקבל את טעויות הדיבור כמו גם טעויות הכתיבה, שנשתרשו בשפה. שנים של הוראה בחטיבה ותיקון שפתם העילגת (סליחה! ) של תלמידי דוברי עברית שפת אם! עוררו בי את האמפתיה לסלידה של בשן מאמירות שאין לסלוח עליהן לעומת אחרות שהפכו ידידותיות כמו גם קבילות.  



גם אם תמה עבורי הקריאה הראשונית, אני רואה בספר ארגז כלים חשוב אליו אשוב  כדי לדייק לי בכל פעם מחדש לקראת כתיבה אפקטיבית בבלוג וברשת החברתית. עוד תורמים וראויים לציון עבורי הפרקים שהאירו את כתיבת האימייל, התנהגות מול טרולים, דרך הוספת תגובות, מהי כתיבה ויראלית וכיצד עושים זאת נכון. (כולנו שואפים! ) איך לכתוב ברכה בפייסבוק, כיצד להשתמש באימוג'יס, המלצות להורים בקבוצות הוואטאפ המייגעות, עמודי נחיתה, מידתיות בהעלאת תמונות והרבה טיפים המנוסחים בלשון מחייכת וחוש הומור. 
בשן מגיש לנו ספר מקצועי הנוגע בכתיבה העכשווית לימים אלו. גם עם העושר הרב של התכנים דומה כי בשן אינו לוקח את עצמו ביתר רצינות ומכאן יתרונו היחסי על פני ספרי כתיבה רבים שעברו בעשור האחרון תחת ידי. 
אם גם אתם כמוני נגועים בייצר הכתיבה אני ממליצה לכם להתחיל מכאן - הספר תכתוב תרוויח מביא נקודות מרכזיות בהן כתיבה שיווקית, כתיבה ויראלית, כתיבה בפייסבוק, וכתיבה מצוינת. הספר כולל מדריכים, דוגמאות, המחשות, חוש הומור וטיפים נפלאים שאימצתי לעצמי ככאלו שיעזרו לי כמו לכם לשפר את הכתיבה. 





כתב צפריר בשן
לרכישה ישירה ובהנחה הכנסו מכאן
















כתיבה אפקטיבית
לרכישת שני  הספרים מכאן

































ריקי ברוך

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה