יום שני, 22 ביולי 2019

"וִיהִי מָה - מאיר הר ציון חייו ופועלו" - ספר מרתק בתולדות ישראל.






הכרתי חלקים מסוימים בביוגרפיה המפוארת של מאיר הר ציון, מתוך הסיפורים עליהם גדלתי בבית הורי לוחמי הפלמ"ח. סביב שולחן השבת ובשיחות רבות שאהבנו ועדיין לשוחח תמיד (שהיום גם לוקחים בהם חלק הנכדים והנינים!! ) הזכיר אבא  גם את תושייתו הרבה של הר ציון במהלך קרבות למרות שהכיר אותו רק לאחר פרוק הפלמ"ח (הר ציון צעיר יותר) בתקופת שהותו של אבא בצבא קבע. הר ציון מי שהקים את יחידת 101 הידועה כאחת מהמפוארות שביחידות צהל, סיפר אבא. מאיר והחליט ויצא למשימה אישית שלא לומר על דעת עצמו במטרה לנקום את רצח אחותו שושנה ובן זוגה עודד בידי בדואים במדבר יהודה בדצמבר 1954.

את סיפור פציעתו הקשה של הר ציון כבר הכרתי בימי נערותי. במבצע " יהונתן"  בספטמבר 1956 יצאו מפקדת פיקוד המרכז וחטיבת הצנחנים 202 לפעולת תגמול נגד הכפר אדנא, שלימים (אחרי ששת הימים) היה הכפר ממנו הגיעו בכל בקר עשרות פועלים לעבוד אצלנו בחקלאות במושב.
כדור בודד שפגע בצווארו, חדר לגרונו, קרע את כלי הנשימה ואת העורק הראשי למוח, נעצר בעמוד השדרה. את ניתוח החרום שהציל את חייו של הר ציון בצע הרופא תחת אש. על פעולתו זו הוענק לד"ר אנקלוביץ עיטור העוז. 













בימים אלו רואה אור הספר "וִיהִי מָה – מאיר הר-ציון חייו ופועלו". הספר המביא את הביוגרפיה המלאה של מאיר הר-ציון, הסייר והלוחם האגדי, שבטרם התגייס לצה"ל כבר כבש את פסגות הרי ארצנו וגילה במסעותיו את הנסתרות שבפינותיה.


מאיר הר-ציון היה הנועז שבלוחמי יחידה 101 ומפקדה הראשון של סיירת הצנחנים. על אף פציעתו האנושה בקרב, היה בין מקימיה של "היחידה" – סיירת מטכ"ל. הוא נולד במושב רשפון, ובנעוריו עבר לקיבוץ עין חרוד. הר-ציון היה איש אדמה, רועה צאן ומגדל בקר שהתיישב בפסגת כוכב הירדן. למרות נכותו הקשה, הקים שם, יש מאין עם רעייתו רותי, חוות בקר משגשגת. הספר מתאר לא רק את דמותו של הר-ציון, אלא מגולל גם את סיפורה של משפחתו: הוריו, הורי רעייתו, אחיותיו וילדיו. זהו סיפורה של משפחה ששורשיה נטועים באדמת ארץ- ישראל זה דורות; משפחה שמסמלת את ארץ-ישראל היפה; משפחה שתולדותיה נכתבו בדם, ביזע ובדמעות, ותרומתה לתקומת הארץ ולביטחונה לא תסולא בפז; משפחה שחוותה אירועים טרגיים, אך המשיכה להגשים את חזונה בדבקות ובנחישות הראויות להערצה. מעֵבר לכל אלה ספר זה הוא גם סיפורה של תקופה בתולדות ישראל. 




אריק שרון ומאיר הר ציון בימי ה-101 (קרדיט עיתון במחנה)




מחבר הספר הוא אל"מ (מיל') משה גבעתי, סופר והיסטוריון צבאי, בוגר המכללה לפיקוד ולמטה של צה"ל. סיים לימודים לתארים ראשון ושני בחוג להיסטוריה של עם ישראל באוניברסיטת תל אביב. שירת בגולני בכל מסלול התפקידים – מלוחם ועד מפקד גדוד, נלחם בשורות החטיבה ממלחמת ששת הימים ועד מלחמת לבנון השנייה ועד בכלל, ונפצע פעמיים. מתפקידיו בצה"ל: מפקד גזרת החרמון, מפקד בסיס האימונים של גולני ומפקד חטיבת 'יהודה' (חברון).

מעטים מבני הדור הצעיר של ימנו בקיאים במורשת הקרב וסיפורי הגבורה שליוו את ההיסטוריה הצבאית בימים שקדמו להקמת המדינה ואחריה. אחד הגדולים והחשובים שלא ידוע לי מה חלקו והאם מוזכר במערכי השיעור של תלמידי התיכון, הוא מאיר הר ציון מי שהיה איש אדמה רועה צאן, ומגדל בקר. סייר, ולוחם נועז ביחידת 101 ומפקדה הראשון של סיירת הצנחנים. ספר הביוגרפיה על חייו ופועלו מביא את ספורה של משפחה המסמלת את ארץ ישראל היפה והוא מביא סיפור של תקופה בתולדות ישראל.
ספר מרתק!!!










"וִיהִי מָה – מאיר הר-ציון חייו ופועלו" 
מאת אל"מ (מיל') משה גבעתי. 
בהוצאת העמותה להנצחת מאיר הר ציון ופועלו בסיוע כנרת זמורה, בשיתוף בי"ס שדה כפר עציון ויואל אמסטר, 506 עמודים. מחיר לצרכן 101 ש"ח. 
להשיג בחנויות הספרים ובאתר העמותה.































ריקי ברוך

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה