יום שבת, 15 בפברואר 2020

"ניצנה" - רומן מתח מרתק מאת אביחי אורן.







1948, מדבר סיני. חיילים מוצאים בחולות תינוקת בדואית נטושה ומביאים אותה לישראל. הם קוראים לה ניצנה. כארבעים שנה אחר כך, משמשת ניצנה כעוזרת במוסד למפגרים שנפתח סמוך לביתו של ויקטור. ויקטור, גבר ממוצא יווני בן 59, שכל משפחתו נספתה בשואה למעט אחותו, שאף במשך כל חייו להתערות בחברה הישראלית ולזכות ליציבות בה. הוא הפך לקצין בצה"ל, הקים משפחה והתקדם בעבודתו. אולם לאחר יותר משלושים שנות נישואים, אשתו מודיעה לו כי היא נוטשת אותו כדי לבלות את שארית חייה עם אחותה הגדולה, שלא נישאה מעולם.


ברגע שהתחלתי לקרא את סיפורה של ניצנה נזכרתי בסיפורה של סינייה. לצד גופת אמה ההרוגה מצאו החיילים את סינייה התינוקת בחולות סיני בתקופת "מבצע קדש" (1957) עשור לאחר שנמצאה התינוקת הבדואית הראשונה, ניצנה. סיפורה של סינייה הפך לסרט כבר בשנת 1962 ואילו סיפורה של ניצנה רואה אור בימים אלו בספר חדש מאת אביחי אורן. 







ויקטור אינו מוצא נחמה למצוקתו , לא בידידו הטוב, לא בילדיו שהתרחקו ממנו במהלך השנים, ולא בבקבוק הראקי החביב עליו. רק המפגש עם ניצנה מטלטל את עולמו הסדור והמוגדר ומכניס לחייו תשוקה וציפייה, אך גם סכנה גדולה ולבסוף, אישום ברצח ומשפט מתוקשר.

"ההזמנה למשטרה לא נשמעה לי מדאיגה במיוחד, וגם לאחר שעיינתי בה בלבי, עדיין לא חששתי מדבר, אולי כי השוטרים שהתקשרו אלי נאותו לספר לי על מטרתה של הפגישה הזו.  הם בקשו מידע נוסף שיעזור להם למצא את ניצנה. שכן ימים מספר קודם לכן הודיעו להם מהמוסד על היעלמותה.  הרושם הנינוח הזה התחזק בי כאשר הם לא התעקשו על מועד הפגישה, ואפשרו לי לבוא כשנוח לי. " גם בתחילת השבוע הבא זה יהיה בסדר" נאמר לי. זה באמת נשמע לי כמו מדובר בעניין של מה בכך" (עמוד 32 בספר) 


ניצנה הוא רומן מרתק ומותח, הכתוב ביד אמן ופורש יריעתו מימי מלחמת העולם השנייה ביוון ועד שנות התשעים של המאה העשרים בישראל. במרכזו עומדת ההתנגשות בין הסדר הפטריארכלי הישן, שעל פיו חונך וגדל ויקטור, לבין ערכים פמיניסטיים הפולשים אל חייו מכל כיוון וסוגרים עליו. חסר אונים צופה גיבור הסיפור בקריסת אידיאל הגבר הלאומי שבו דבק מאז הגיעוֹ ארצה, אך גם מצפה לתפנית שתטעין את חייו במשמעות חדשה.

אביחי אורן, אב לשניים ומתגורר בהרצליה. מלמד היסטוריה יהודית באוניברסיטה הפתוחה ומרכז את התכנית להכשרת מורים להיסטוריה ולמדעי היהדות. בשנת 2013 פרסם בהוצאת "גוונים" את הרומן "שלישית בית הכרם".

ניצנה,  כתב: אביחי אורן, הוצאת פרדס, 336 עמודים, 88 ש"ח

























ריקי ברוך

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה