יום רביעי, 12 בפברואר 2020

סיפורי גבריאל, בדרכי, אינשם ולא חשוב מה קורה לך- ספרים אישיים חדשים על מדף הספרים






אני מאוד אוהבת לקרא ספרים אישיים. ספרי אוטוביוגרפיה, ספרים המגוללים אירועים משני חיים, חוויות מאתגרות או התנסויות של פעם בחיים שאדם מוציא מתוכו ומשחרר ליקום בכדי לשתף. בימים אלו רואים אור שלושה ספרים אישיים שונים זה מזה המגוללים פיסות מחייהם של שלושה אנשים שונים. בכל אחד מהם מצאתי את נקודת ההזדהות האישית כמו גם את השיעור שלי ממה שהם חוו. 






לא חשוב מה קורה לך מאת רות בן פנחס
מזיכרונותיה של מורה



גם אני מורה שפרשה לגמלאות. הייתי מורה ומחנכת לאורך 25 שנה. מידי יום נכנסתי לכיתות הלימוד והחינוך שלי וראיתי לנגד עיני דור של בני עשרה (חטיבת הביניים) המתמודדים מול מציאות ואינם בטוחים להיכן הכי נכון להם נתב את חייהם. אהבתי אותם ועדיין. רבים מהם שומרים עמי על קשר מתמשך גם כשהפכו בוגרים והורים-מחנכים בזכות עצמם.
בספר "לא חשוב מה קורה לך... – מזיכרונותיה של מורה" מתארת רות בן פנחס את שלל התנסויותיה במוסדות החינוכיים ומגוללת סיפורי חיים מרגשים ומרתקים. עם חלק ניכר מהאירועים הזדהיתי כמו הייתי לצידה וכמו ספרתי אותם אני ממגרוני שלי. 

"מה יש כאן לדבר? הכול קשה, הכול מעיק, הכול עצוב, וזהו זה! ובכל זאת, מירב, בואי ננסה למצוא נקודות אור. בואי נחפש דרך להבין את מה שמתרחש סביבך, כך שתמצאי דרך להפיק תועלת מחייך. אי אפשר למצוא כל נקודת אור, מורתי. הכול שחור משִחור. ובכל זאת, מירב, שכחת? לא חשוב מה קורה לך, חשוב מה את עושה עם זה!"  (מתוך הספר)

רבים מההורים מתקשים להבין את המורים של ילדיהם כמו שכחו מה עבר עליהם באופן אישי בתקופת בת הספר. לא חשוב מה קורה לך... הוא ספר חובה לעוסקים במלאכת החינוך, הורים ומורים כאחד, הספר מעורר זיכרונות מחדד תובנות ולא רק אצל מי שהויות בית הספר היא לה עשייתו. 

רות בן פינחס, אשר כונתה בעבר "רותי הקטנה" ו"רותי ספרותי", היא מורה בגמלאות, בעלת תואר שני במדעי הרוח ועוסקת בהוראת מבוגרים במסגרות שונות. ספר זה הוא מעין דרישת שלום חמה שהיא שולחת לאלפי תלמידיה הפזורים בכל הארץ.


" לא חשוב מה קורה לך... – מזיכרונותיה של מורה" מאת רות בן פינחס, הוצאת "ספרי ניב",
 234 עמודים. מחיר לצרכן 74 ש"ח, להשיג בחנויות הספרים הדיגיטליות ברשת.







אינשם מאת איזאק לנדאו 




לרוני הנער כישורים טכניים יוצאי דופן. כל כלי רכב שניגש אליו הוא מאבחן ומתקן משמיעה בלבד. חיים מנהל המוסך בקיבוץ מטפח ומפתח את הכישרון המיוחד של רוני. הקשר ביניהם הופך לאינטימי ורוני הופך מאהבו הסודי של חיים, עד לגיוסו לצה"ל.
לאחר הגיוס 'עולה' אסף, מפקדו של רוני, על יכולותיו הטכניות המופלאות ולוקח אותו איתו למערך הניסויים כנהג ניסוי של טנק סודי. בעזרת אסף נחשף רוני לעולם הטכנולוגיה הגבוהה וגם לאהבתו של אסף. קרבתם האינטימית סוחפת אותם לאהבה גדולה, שנגדעת בתאונת אימונים.

עשרים שנה מאוחר יותר, מנהל אסף חברת ביומד, וחולק את חייו ומיטתו בין תל אביב לניו יורק, בין אינשם, נער אבוד שהגיע מהפריפריה ובין מיז ג'ניפר הממיסה את הקרח בעורקיו ומטלטלת את חייו.

איזאק, איציק לנדאו נולד בחיפה, דור ראשון לצברים ישראלים. הוא בן לדור, שהאמין כי הכל מותר לו, אין דבר העומד בפניו ומוסכמות נועדו כדי לנפץ אותן. בתום ימי האוניברסיטה הוא נכנס לתחום ביומד כמוכרן, מנהל שיווק, ומנהל פיתוח עסקי בחברת סטרטאפ. בשנות השישים לחייו גילה את כישרון הכתיבה שלו ומאז הוא סופר במשרה מלאה. 

הספר "אינשם" מביא את סיפורה המוטרף של הקהילה הגאה, העובר מקיבוצו הדתי של רוני, דרך מערך ניסויים בצה"ל, משם לניו יורק ועד סצנת המועדונים הגאה התל אביבית. זהו ספרו השני של לנדאו. ספרו הראשון "גורו", הוא רומן קולח על סיפור אהבה כואב ובלתי אפשרי, סיפור רווי יצרים, בין דוקטור הדס, קרדיולוג תל אביבי מוכר, לאישה נשואה תושבת הדרום שחייה מצטלבים לפתע בחייו.

"אינשם" מאת איזאק לנדאו, הוצאת "ספרי ניב", 345 עמודים. 
מחיר לצרכן 82 ש"ח, להשיג בחנויות הספרים ברחבי הארץ ובחנויות הספרים הדיגיטליות ברשת.






בדרכי מאת מדלן ואנונו



"במשך שנים רבות, שנה ועוד שנה, הביטה על עץ הזיתים באהבה ובירכה אותו שימשיך לפרוח וייתן מפירותיו, עד לאחר מלחמת ששת הימים, שאז יום אחד הסתובבו להם דחפורים בשכונתנו להרוס כל פינה או חלקה שהפרידה בין הבתים לשטח ההפקר ובאכזריות רבה עקרו את עץ הזיתים שלנו, בלי מחשבה ובלי רחמים עליו. כשאימי חזרה אחר הצהריים מהעבודה וראתה שהעץ איננו, ישבה ובכתה. במשך תקופה ארוכה היא התאבלה עליו." (מתוך הספר)

מדלן הייתה תינוקת בת שלושה חודשים כשעלתה ממרוקו לישראל עם משפחתה. ממעברת עתלית מגיעה המשפחה לשכונת מוסררה בירושלים, הנמצאת על קו התפר של הגבול עם ירדן. המשפחה, בת 12 הנפשות, מתמודדת עם הקשיים של חיים בתנאי דלות ומחסור, כאשר כל שני ילדים ישנים במיטה אחת. מדלן מתחנכת במוסד דתי חרדי, וכתלמידה מצטיינת, עתידה ללמוד בסמינר למורות – מובטח לה, אך משהו ישתבש בדרך והיא תצטרך למצוא את דרכה. חייה של מדלן והווי שכונת ילדותה שזורים זה בזה בקשר בל ינותק, וכך לצד סיפור חייה המרתק, אנו מתוודעים להיסטוריה של שכונת מוסררה, 1948-2018, של העלייה ממרוקו ושל עם ישראל בכללותו.
מדלן ואנונו ילידת 1948, נשואה, אימא לחמישה ילדים וסבתא לנכדים. אמנית ואוצרת תערוכות, בעלת תעודת הוראה ותואר ראשון בחינוך ממכללת דוד ילין ותואר שני בלימודי "משפחה וקהילה" ו"אמנויות ביהדות" ממכון שכטר למדעי היהדות. עבדה בגלריה העירונית – אגף אמנויות בעיריית ירושלים כ- 17 שנה, ובעשר השנים לאחר מכן עבדה כרכזת אמנות במחלקה לאמנות פלסטית – אגף אמנויות. הקימה שתי גלריות קהילתיות ואצרה תערוכות של אמנים רבים מירושלים ומחוצה לה בהצלחה רבה. פעילה בהתנדבות בשכונת מוסררה, חברת הנהלה במנהל מזה 30 שנה ועדיין ממשיכה לתרום למען הקהילה בשכונה.
"בדרכי" הוא סיפור אוטוביוגרפי מרתק ומעורר השראה.
"בדרכי" מאת מדלן ואנונו, הוצאת "ספרי ניב", 220 עמודים. 
מחיר לצרכן 68 ש"ח, להשיג בחנויות הספרים הדיגיטליות ברשת.

***
ברגע שפתחתי את הספר והתחלתי לקרא את שורותיו הראשונות מצאתי את עצמי מזמזמת בלא שליטה את השיר הנפלא של להקת חיל הים המיתולוגית
"...המלח גבריאל, המלח גבריאל, 
אל מי תקשיב בערפל, שיעזור לך האל המלח גבריאל..." וגם אם השיר נכתב אז על המלח גבריאל קרוב לוודאי שרמז נואשות למלאך ההוא גבריאל.

"שלום, אני גבריאל ואני מלאך," ענה המלאך, "גבריאל במלרע, ולא במל
עיל כמו שנהוג. זה המקסימום שהבוס מרשה לנו לעשות כדי להפגין מחאה, לשנות את הדגש בשם."
כך מתחיל הסיפור הראשון מתוך אוסף הסיפורים "סיפורי גבריאל" שכתב גל ארג'נטרו.






חלק מהסיפורים בספר משעשעים וחלקם לא, חלקם דמיוניים וחלקם לא, חלקם מקוריים וחלקם מושפעים, וכולם פונים לחבר'ה בגיל המבולבל שלפני הצבא והקמת משפחה ("הלא אפויים").
ב"סיפורי גבריאל" תמצאו סיפורים מאת מלאך ממורמר, חוויות מחיי חייל משוחרר בהודו, סטודנט שמחפש אהבה והרבה מוזיקה.

גל ארג'נטרו נולד בשנת 1977, השנה שבה מכבי תל-אביב זכתה באליפות אירופה ונשיא מצרים סאדאת ביקר בישראל. גל התחיל לכתוב בגיל 5 והגיע לתהילת עולם כאשר שיר שלו פורסם בסוף הספר "חבורת ידיעת הארץ 10" מאת גלילה רון-פדר. סיים תואר שני בספרות עברית ולימודי מידע. חי בבאר שבע עם ילדה ועם רוח של חתול בשם צ'ארלי.


"סיפורי גבריאל" מאת גל ארג'נטרו, הוצאת "ספרי ניב", 53 עמודים. מחיר לצרכן 65 ש"ח, 

להשיג באתר ספרי סיון  או בגרסה הדיגיטלית באתר













ריקי ברוך



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה