יום שלישי, 25 בפברואר 2020

"מתחת לעץ שלי" - ספר ילדים חדש, מקסים וחשוב במיוחד.









גדלתי במושב, קרוב לאדמה, לעצים, לציפורים ולטבע. אהבתי את החיים בכפר ואת כל מה שהיה חלק מהם. בחצר הבית שלנו היו עצים שונים ששתלנו יחד עם אבא והם נמצאים שם עד היום. עץ הזית העבות העתיק, עץ הלימון, ועץ השזיף עצי הפומלה, עץ התאנה, שדרת הרימונים, עץ הפקאנים ועץ האזדרכת. בכל פעם שאני מגיעה לבית הורי ( וזה קורה לפחות פעם בשבוע) אני אני מתבוננת סביבי חווה מחדש את הימים שהייתי מטפסת על העצים וקוטפת את פיריים.






ילדים רבים נוטעים עצים בט"ו בשבט אבל בעיר רמת השרון בה נולדו ילדי, נוטעים ב"יער הילדים" עץ חדש בכל פעם שנולד תינוק והעץ מסומן על שמו. גם לשני ילדי יש שני עצים ב"יער הילדים" אלא  שעד היום הם לא נפגשו... לעומתם בספר הנפלא "מתחת לעץ שלי" פגשתי את סוזן שהכירה עץ אחד ממש מקרוב ואהבה אותו יותר מכל עצי היער מסביב.







"פעם היה עץ... לא כמו שאר העצים. הוא היה העץ המיוחד שלי. אפשר היה לחשוב שהוא דומה לכולם: גבוהים, כמעט עד השמים; חזקים ואיתנים עם גזע רחב, מכוסים בעלים ירוקים. כך נראים כל העצים. אבל העץ הזה ביער, שאני רוצה לספר לכם עליו, היה שונה... העץ הזה היה העץ שלי. "






בעולם הנשלט על ידי מסכים וטכנולוגיה, אנו מאמינים שהספר הזה, וספרים כאלו יעודדו את הילדים לצאת החוצה, להריח, להרגיש, לטעום ולחוות. הספר מציג גם דפי מגע, וחיתוכי לייזר – לאפשר לילדים להרגיש, ולו קצת, את עוצמתו ויופיו של היער.
בסוף הסיפור, המגלה את נפלאותיו של היער, מופיעה המלצה, באדיבות קק"ל, לביקור בארבעה יערות נפלאים בארץ: יער יתיר, יער תל חדיד, יער ביריה, יער בית קשת. 

בכל 25 שנותי כמורה בחטיבה, למדתי ועסקתי באיכות סביבה. תאריך ה- 21/3 בשנה, הוכרז על ידי האו"ם כיום היערות הבינלאומי, ומציין הכרה בינלאומית והבנת חשיבותם של היערות והעצים, במיוחד במסגרת המאבקים למען איכות הסביבה ונגד ההתחממות הגלובלית. 
תרומתו של העץ לסביבה משמעותית וחשובה לאדם וכדאי שנדע:
*עץ אחד מסייע להפחתת הטמפרטורה בסביבתו, בימי הקיץ, עד ארבע מעלות! 
*עץ אחד יוכל לספוג בשנה 20 ק"ג אבק ו"לבלוע" 80 ק"ג תרחיפים, המכילים מתכות רעילות ככספית, ליתיום ועופרת. *עץ אחד מנקה, מסנן ומטהר 100,000 מ"'ק אוויר מזוהם, מייצר 700 ק"ג חמצן וקולט 20 טון פחמן דו-חמצני *על אדם לטעת כ-200 עצים כדי "לקזז" את הזיהום שיצר במהלך חייו.
*נטיעת עצים מסייעת לשימור קרקעות ומניעת מידבור. (מדבור משמעו הרחבת שטח המדבר על חשבון השטח האזור הנושב)
*עץ אחד בקרבת הבית דומה לקיר אקוסטי שכן הוא מסייע משמעותית לבלימת רעשים.


👈"מתחת לעץ שלי" הוא ספר מומלץ לכל ילד וילדה ולא רק.  👈אז... חבקו עצים, הכירו בתרומתם, העריכו את יופיים, אמצו לכם עצים, התקרבו לסביבה הירוקה ולמדו זכות בתרומה לסביבה. 



אִם תְּטַיּיְלוּ בַּיּעַרַ עִם סוּזןָ הַקְּטַנּהָ
תּוּכְלוּ לִלְמוֹד כָּמוֹהָ לְהִתְבּוֹנןֵ, לְהַקְשִׁיב,
לְהָרִיחַ ולְָגעַַת בַּטֶּבַע הַסּוֹבֵב אוֹתָנוּ.

סִפּוּר עָדִין וּמְרַגּשֵׁ, מְלוּוּהֶ בְּאִיּוּרִים נפְִלָאִים,
עַל חֲבֵרוּת הַנּרְִקֶמֶת בֵּין ילְַדָּה לְבֵין עֵץ,
שֶׁבְּצִדּוֹ מֵידָע עַל חֲשִׁיבוּת הָעֵצִים לְעוֹלָמֵנוּ.

בְּסוֹף הַסִּפּוּר, הַמְּגלֶַּה אֶת נפְִלְאוֹתָיו שֶׁל הַיּעַרַ,
הוֹסַפְנוּ הַמְלָצָה לְבִקּוּר בְּאַרְבָּעָה יעְָרוֹת בָּאָרֶץ.





עץ הזית העתיק בבית ילדותי
   


מתחת לעץ שלי מאת מיוריאל טאלאנדייה; מיזוהו פוג'יסווה 
עורכת מטר לילדים: דנה טריואקס פשיץ'; מצרפתית: נעמי בן גור; עורכת תרגום: חמוטל לוין; 78 ₪; הוצאת מטר 











ריקי ברוך






אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה