יום חמישי, 30 ביולי 2020

כיצד יראו ביתי הספר של העתיד?





גם עשור ויותר מאז פרשתי ממערכת החינוך בתום 25 שנות חינוך והוראה אני עדיין קשובה וסקרנית להכיר כל שינוי וחידוש בתחום. דומה כי תפיסת העולם שלכל בתי הספר אמור להיות מבנה אחיד תוך שמירה על חלוקה מונוטונית לחדרי לימוד ומרחבים מאפשרים, כבר אינה נכונה כלל ועיקר. החשיבה הבלתי מקובלת הידוע כהנחת היסוד של תאוריית "סאמרהיל" היא שכאשר הילד ירגיש בנוח במקום בו הוא נמצא, הוא יממש את עצמו באופן מרבי. ילד אשר רוצה להצליח צריך להיות במקום בו הוא מרגיש חופשי ופתוח. אין ספק כי "סאמרהיל" נחשב למימוש הקיצוני במיוחד של החינוך החופשי ונשאר לרוב בגדר מושא אוטופי...
בימים אלו מוצבת במוזיאון ישראל בירושלים תערוכה חדשה של סטודנטים שנה ד' בבית הספר לעיצוב וחדשנות במכללה למנהל מציגה דגמי עיצוב חדשניים של מרחבים בבתי ספר. במסגרת התערוכה מוצגות 70 עבודות של בתי הספר השונים בעיר, אשר חלקם נמצאים במצב של קריסה ובפיגור משמעותי של משאבים מול מערכת החינוך. בסופה של התערוכה יבחרו שלוש עבודות אשר על פי הן יעצבו את מרחבי הלימוד החדשים.



כמו שציינתי מעל, מונחת ביסוד התערוכה, ההנחה כי מערכת החינוך איננה חדשנית ולא מתקדמת שכן אינה מאמצת את ההתפתחות הטכנולוגית והמחשבתית שתפסה תאוצה בשני העשורים האחרונים. בתערוכה יציגו הסטודנטים חשיבה מחודשת על המרחבים הפיזיים במערכת החינוך הישראלית על ידי שילוב של חשיבה ארכיטקטונית חדשנית וחשיבה פדגוגית מתקדמת כפי שנעשה בכל העולם המתקדם.



קדם לתערוכה, מחקר איכותני מעמיק בבית הספר אותו בחרו לעצב על מנת להבין מה הצרכים, הן של התלמידים והן של הצוות המקצועי, על מנת להנחיל דרך עיצוב החלל תהליך למידה יעיל ומכוון יותר. הפרויקט בשיתוף עם מנהל החינוך של עיריית ירושלים ודמויות המפתח במערכת החינוך בעיר, נעשה במטרה לקרוא תיגר על עיצוב בית הספר המסורתי ולבחון כל מוסד על פי צרכיו. הסטודנטים איתרו סוגיות עיצוב ותכנון רלוונטיות, חקרו וגיבשו הצעות לעיצוב יצירתי של המרחב כמשלים לגישות הפדגוגיות החדשות, אותן הם ייחסו לכל ביה"ס בהתאם לדנ"א שלו ולרלוונטיות המתפתחת בארץ ובעולם.

 



במסגרת שיתוף הפעולה בין ביה"ס לעיצוב וחדשנות במכללה למינהל לעיריית ירושלים יעצבו הסטודנטים 14 בתי ספר ייחודיים הפזורים ברחבי העיר - בית הספר ראשית, התיכון לאמנויות ע"ש צ'ארלס א' סמית', תיכון קדמה, בית ספר המכיל ?פלא?, מעלה ערב, אולפנת אמונה לאמנויות, בנות ירושלים, ענבר, פלך בנים, בית הספר לחינוך מיוחד אל באסמה, בית ספר אל בכרייה ב, בית ספר מדעי טכנולוגי, רואד אל קודס.

אוצרי התערוכה הם שי עיד אלוני וטלי כהן אנדרסון שגם מרכזת את הפרויקט: "קראנו לפרויקט "מעצבים חינוך" ומיד היה ברור לכולנו כי המשימה העיקרית היא למצוא את הכלים הנכונים שדרכם נצליח לגרום לחינוך לפגוש את העיצוב ולהתמזג אחד בשני. כיוון שמדובר בעיר ירושלים היה עלינו להתבונן על הקוטביות והמורכבות שבה, להתייחס למצבים הייחודיים הקיימים בה, עם האתגרים של החינוך בעולם, ובאמצעות כלי העיצוב שלרשותנו, לייצר חדשנות.

אסטרטגיית העבודה הייתה, לימוד מבוסס פרויקטים, בשיתוף פעולה עם בעיות מורכבות מהעולם האמיתי. מתוך גישה ושאלות אלו, אני מאמינה כי עיצוב טוב משתמש בידע רב-תחומי המגיע מעולמות של חקר משתמשים, אפיון חווית משתמש, ובסיס תאורטי רחב. באמצעות כל אלו וכלים טכנולוגיים העומדים לרשות הסטודנטים, פרויקט זה היווה הזדמנות מצוינת ליישום גישות יצירתיות המגיבות ונותנות מענה לצרכי המשתמשים השונים, בעיר מורכבת ומאתגרת זו - ירושלים. כולי תקווה כי הצלחנו לחולל שינויי משמעותי בקשר שבין חינוך לעיצוב ושהתערוכה והקטלוג ישאירו חותם רב על המבקרים בה."








ד"ר גוין סאס, דיקאן ביה"ס לעיצוב וחדשנות, המכללה למינהל: "אנו מוקירים וגאים בשיתוף הפעולה שנעשה עם מוזיאון ישראל אשר לראשונה יציג אצלו תערוכה של סטודנטים לעיצוב. הסטודנטים עמלו רבות על מגוון עיצובים חדשניים, מקוריים, בזוויות ייחודיות, לחללי בתי הספר המורכבים ביותר במדינה, במטרה לקדם ולייעל את הליך הלמידה כך שהמידע הרלוונטי ייטמע אצל התלמידים וייתן להם כלים אשר ישמשו אותם בחייהם הבוגרים ככלל והמקצועיים בפרט"



מוזיאון ישראל אינו פתוח לקהל הרחב עקב מגבלות הקורונה. 




קרדיט תמונות:
התמונה הראשונה - קרדיט: שלי אהרון
שלוש התמונות הראשונות קרדיט: שלי אהרון
תמונה 4+5 קרדיט: סתיו רוזנבאום
התמונה האחרונה: פזית קוטיק
























ריקי ברוך



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה