יום רביעי, 8 ביולי 2020

"בן הזוג הטורף-המדריך המשפטי להישרדות בזוגיות" מאת עו"ד סופי כהן










נושא אלימות בתוך המשפחה, הוא נושא שנמצא בכותרות. לאור מקרי האלימות ורצח הנשים עליהם שמענו בתקופה האחרונה, עולה הצורך להבין את התופעה של בני זוג המוכרים כאוהבים ומסורים כלפי חוץ, בעוד בין ארבעת הקירות הם ביקורתיים, מתעללים נפשית בבני הזוג, שולטים בהם כלכלית, מבודדים אותם מחברים ומשפחה ומגיעים עד אלימות פיזית ורצח. שלא נאמר לא ראינו לא ידענו...
בימים אלו רואה אור ספר עיון חדש, חשוב ומעניין - "בן הזוג הטורף-המדריך המשפטי להישרדות בזוגיות" הספר שראוי שיגיע לכל תא זוגי באשר הוא ויקבל את תשומת הלב הראויה במטרה שיהווה מודל למניעה במקרים שהזוגיות מאבדת את מה שהתכוונו לה כאשר נוצרה.




" יש ביננו נשים וגברים, שמתחת למראית העין הקוסמת שלהם מסתתר טורף של ממש, אשם שאין בו שום רגש אנושי או ערכי מוסר. אנו נתקלים באנשים כאלה במערכות יחסים וזוגיות, שבהן הם משעבדים ומנצלים את בן או בת זוגם לכל אורכה של מערכת היחסים אנו נתקלים בהם גם בסכסוכי גירושין קשים, שבהם הם אינם מהססים להשתמש בכל האמצעים העומדים לרשותם כדי להרוס את בן או בת זוגם, ברגע שאלה מנסים להיפרד מהם: מניפולציה של סביבה ואנשי מקצוע; תלונות שווא במשטרה; דמוניזציה והכפשה של בן או בת הזוג; ניצול הילדים וגיוסם למערכה ולעתים עד כדי ניתוק הקשר בינם לבין ההורה האחר.

כיצד ניתן לזהות את האנשים הללו לפני שנופלים ברשתם? מדוע הופכים אנשים אלה לטורפים חסרי רחמים? מה כלי הנשק שלהם ומאידך גיסא, מה המחיר שנדרשים קרבנותיהם לשלם תמורת חירותם.
יש בקרבנו אנשים המסוגלים להרוס אדם אחר באמצעות מילים., מבטים, רמזים והשפלות. מדובר בתהליך קטלני הגורר את הקרבנות למעגל ייאוש. הקרבן נכנע, משתעבד, אם יתמרד יצביע תוקפו על רוע ליבו. במצבים כאלו מתבסס תפקוד עריץ של הטורף שמושתת על פחד ומטרתו להשיג צייתנות סבילה. הקורבן נהפך לחפץ אין לו עוד מחשבות משל עצמו, הוא חייב לחשוב בדיוק כמו תוקפו" (מתוך עמו 17 בספר)

כשהתחלתי לקרוא על דמותו של ה"טורף" ראיתי לנגד עיני את כל הנשים שנרצחו לאחרונה על ידי בני הזוג. היו משפחות שהטורף היה כה אכזרי שבחר להתנקם בזוגתו באמצעות רצח ילדיהם. ידוע מוכר סיפור הטרגדיה של לילך שם טוב שבעלה איתי רצח לפני עשור את שלושת ילדיהם במטרה לנקום בשנאתו הגדולה.


הספר נועד ללמד נשים וגברים איך לזהות את הטורף הזה לפני שהם מתכננים לחיות איתו לאורך שנים. חשוב שאנשים יקראו את הספר כדי לדעת איך להימנע מכניסה למערכת יחסים לא בריאה, חיים אומללים, קשים ובלתי נסבלים עם בן זוג שיהפוך אותם לתלויים, נדכאים ונזקקים על לא עוול בכפם. למרות שרוב הזוגות מצויים בסוג של אופוריה ו'התאהבות' לפני הנישואין ניתן לזהות סימנים מקדימים. בספר מתארת עו"ד כהן את כל השלבים והסימנים שחייבים לשים לב 
אליהם. ככל שנמנע מלהכנס למערכת יחסית הרסנית נחסוך לעצמנו חיים קשים מנשוא בעתיד. חשוב לשים לב לסימנים. ישנם אנשים שחיים עם בן זוג מניפולטיבי והם בכלל לא מודעים למצבם



עו"ד כהן:" הספר מתייחס לתופעה של השתלטות בן זוג אחד על השני, נשים וגברים, תוך כדי התעללות נפשית, פיזית וכלכלית. המודעות לתופעה ולסימנים המוקדמים למערכת יחסים רעילה יכולה להציל חיים . אני חשה את כאב הקורבנות בכל פעם שאישה שסובלת מאלימות נפשית ו/או פיזית מגיעה אלי מאוימת, מתוך הידיעה שמערכת המשפט בארץ, וכן העוסקים בתחום ברווחה, אינם ערוכים לטפל בתופעה שאני מתארת בספר."
הסבל הוא לא רק של נשים, התעללות נפשית של אשה בגבר, רואים בספורים שהבאתי בספר. "
עו"ד סופי כהן, תושבת ירושלים, נולדה בצרפת. היא בוגרת תואר שני מאוניברסיטת הסורבון בפריז. דמותם של לקוחותיה אותם ייצגה בבית המשפט עמדה מול עיניה "אגב,  אין הבדל מי הטורף המשפחתי שלך, כי לפעמים זה לא בן או בת זוג, אלא דווקא הורה." היא מסבירה ופונה אל הציבור:. "אם יש במשפחתך אנשים בעלי אישיות נרקיסיסטית פתולוגית. אנשים שבאופיים יש צורך בשליטה על האחר, "חיות טרף  שהופכים את השני למשותק נפשית, חסר אונים, מדוכא ונפחד וכלוא בתוך מלכודת מהגיהינום, כדאי לדעת  שיש מוצא, והוא כתוב בספר זה.
בין פרקי הספר: מנגנוני הפעולה שלו, כחיית טרף, דיוקנו של הקרבן וחולשותיו. המלכודת והתוצאה של אבדן העצמאות של הקרבן. התנהגותו היום יומית של המתעלל- בערמומיות, השלטת כוח, התנהגות ילדותית, האשמות חסרות בסיס, קנאות עיוורת. ההיבט המשפטי- מחיר המאבק של הקרבן לחירות והמאבק המשפטי, ופרק חשוב בו מעלה עו"ד כהן הצעות לפתרונות והדרכה. בעיקר לאנשי מקצוע.

צופית גרנט שקראה את הספר העלתה בפייסבוק המלצה :"הספר הזה צריך שיהיה בכל בית. מאחר ויש בו את היכולת להסביר במילים פשוטות מנגנונים פסיכולוגים מסוכנים בזוגיות, שכולם צריכים להיות מודעים להם."
מהדורת הספר הראשונה שיצאה לאור גם בצרפתית ופורסם בצרפת, נחטפה מן המדפים וגם בארץ הוא הפך לתנ"ך של קורבנות הרוצים להיחלץ מהמלכודת.


בן הזוג הטורף מאת עו"ד סופי כהן. מצרפתית דן שליט קינג, אור המערב-הוצאה לאור.



















ריקי ברוך 














אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה