יום שלישי, 24 בנובמבר 2020

דרך ארז, סיפור שמתחיל בכנרת, משפחה רגילה ולקינוח ספר שירים אתמול הרגתי עציץ.








שלושה ספרי קריאה משובחים ונוגעים וספר שירים לקינוח מובאים ברשומת הסקירה של היום. מוזמנים ליהנות. 

משפחה רגילה מאת דבורי יעקבי

דומה כי כולנו היינו רוצים לקטלג את עצמינו תחת הכותרת חיים במשפחה רגילה. מה שיעניק לנו ביטחון שאנו בנורמה וגם אם יש בדרך תלאות הן בתחום הנורמלי של החיים ושום דבר לא יחריג אותנו לכאן או לכאן.

שלומית, לאה ובועז הסתירו במשך שנים סוד הגדול מילדיהם - לבועז ילדה מחוץ לנישואים, רקפת, ושני הילדים שלו ושל שלומית מנישואיהם, נעמה ואמנון, לא יודעים מכך דבר, במסגרת החלטה משותפת של בועז ושל שלומית. ספר חדש "משפחה רגילה" מאת דבורי יעקבי רואה אור בימים אלו המביא לקורא רומן מרגש, סיפור נוגה, כואב ונפלא. 

התחברתי לספר בשקיקה מהפרק הראשון ולא יכולתי להפסיק לקרא. משהו בכאב ובעצב שירד עלי לא נתן לי להרפות.
בכתיבה משובחת ובשפה רהוטה ואיכותית מתארת דבורי את קורותיהם של בני משפחה על המשברים, השמחות והאהבות שהם חווים.

"האוויר שָרַק ונהם כשריאותיה של שלומית בת השתים-עשרה נשפו אותו. סכין כמו חתכה בין צלעותיה הימניות, אבל היא לא חדלה מלרוץ. כשחלפה ליד פנס רחוב העיפה מבט מהיר בשעונה. לא טוב. היא לא תספיק להגיע הביתה לפני עשר".

"מי ביקש ממך להיפרד מאשתך?", התיזה לאה בלחש זועם. "אמרתי לך כבר בהתחלה. אני אף פעם לא אקח אותך מאשתך ומהילדים שלך". "אז מה תעשי?" הסרעפת של בועז חזרה למקומה, אבל תחושת בחילה החליפה אותה" (מתוך הספר)


ד"ר דבורה (דבורי) יעקבי פרסמה בעבר שני ספרי לימוד בכימיה: ״בסביבת הכימיה״ ו"ועכשיו כימיה״, הנלמדים בבתי ספר רבים בארץ. "משפחה רגילה" הוא הרומן השני שהיא מפרסמת. קדם לו "מחברת מולדת".

"משפחה רגילה" מאת דברי יעקבי, הוצאת "ספרי ניב", 230 עמודים. מחיר לצרכן 82 ₪. להשיג בחנויות הספרים המקוונות או באתר ההוצאה 


 דרך ארז - לגעת באדם לגעת בשמיים מאת אביבה פלקסר

ארז היה טייס במילואים במסוק קרב "קוברה" שהתרסק חמש דקות לפני סיום אימון שגרתי ונחיתה בבסיס "פלמחים" בשעה אחת בבוקר של ה- 12 במרץ 2013 כשהרוטור האחורי של מסוק הקרב נשבר וניתק בגלל בורג משוחרר שיצר סדק שלא אותר. יחד עם ארז נהרג גם טייס המילואים נעם רון בן ה- 49. ארז הותיר אחריו אישה ותינוק בן ארבעה וחצי חודשים. שנים אחר כך כתבה אימו את הספר "דרך ארז - לגעת באדם. לגעת בשמיים" הרואה אור בימים אלו.


זהו ספר ביכורים של אביבה אימו ושל חבריו של ארז מקורס טיס. ספר על צעיר בן שלושים ואחת וחצי שהיה תאב חיים וחגג אותם בחדוות עשייה, בצנעה ובסקרנות אין קץ.  מהסיפורים שליקטה אימו  ניתן להכיר את ארז, בייחודו כומדוע  דרכו - "דרך ארז" - יכולה לשמש השראה לצעירים רבים איך למצות את החיים במלואם כי אין לדעת כמה שנים הוקצבו לאדם.

"ארז ידע להעריך את הדבר היחיד שאי אפשר להרוויח, ושרובנו חוטאים ומבזבזים אותו – זמן. מההערכה הזאת היה לו הכוח לקום בחמש בבוקר לגלוש בים לפני שיצא לצבא, לוותר על שעות שינה וצפייה בטלוויזיה כדי לטייל בטבע ולסחוף אחרים אחריו. הוא נתן בעיקר מעצמו לכולם בכל זמן נתון למרות העומס, תמיד ברצון ללמוד, להתפתח ולהספיק כל מה שאפשר". - כתבה אחת החברות 

חבר מקורס טייס כתב בספר "ארז כרגיל היה שקט מאד, ואנחנו שכבר הכרנו אותו היטב, ידענו מה מסתתר מאחורי החזות השקטה. ידענו שמדובר בבחור מבריק ומצחיק שיודע להיות אסרטיבי ולהוביל כשצריך, אבל כנראה שלא כך הכירו אותו צוות המפקדים. מול עיניהם הצטייר אני מניח, בחור גמלוני, שהמדים והכובע נחו עליו בצורה מרושלת כשמסביבו תמיד לחש וצחקוקים. הם החליטו לבחון את הפער המוזר באמצעות האתגר המשמעותי ביותר שיכלו לתת לחניך באותו שלב".

אביבה פלקסר (68), תושבת חיפה, אם ל-4 ילדים +7 נכדים ואחד בדרך: "אל תשכחו את ארז פלקסר. אל תשכחו שהיה צעיר, שיכול היה לעשות בעולם רק טוב."  

"ארזי בדרך חייו מזכיר לכולנו שכדאי ואפשר לנצל כל רגע מהחיים ולתת משמעות לחיים כי לא נדע כמה זמן נקצב לנו. הרבה דברים אפשר ללמוד מ"דרך ארז". בתמצית אפשר לומר שאפשר ללמוד מ'דרך ארז' לאהוב את החיים הפשוטים, השקטים, את החיבור לטבע , לנוף ארצנו. לדבר מעט ולעשות הרבה בחדוות עשייה ובסקרנות אין קץ בלי לפחד להיכשל  ולסייע למי שזקוק ובעיקר להיות אדם – 'ואהבת לרעך כמוך'."

"היות שהספר מוגבל בכמות החומרים שאפשר לשתף, הקמתי גם אתר אינטרנט על ארז בו תכנים מגוונים". מדור "רסיסי חיים" משלים בסרטונים את הכתוב בספר ובמדור "'זעקת אם" מאירה אביבה זרקור על תאונות אימונים מיותרות בצבא, על בזבוז חיי אדם בחיל האוויר ועל הדרך למנוע זאת כי "כל המציל נפש אחת כאילו הציל עולם ומלואו". האתר הוא חלק בלתי נפרד מהספר ומשלים אותו - אתם מוזמנים להיכנס ולשוטט באתר.

דרך ארז - לגעת באדם. לגעת בשמיים מאת אביבה פלקסר, הוצאת "ספרי ניב", 266 עמודים. אפשר לרכוש את הספר המודפס באתר במחיר של 50 ₪  כתרומה ישירה להלומי קרב במסגרת עמותת "ההלם והקרב". גרסה דיגיטלית וגרסת שמע אפשר למצוא חינם באתר או בהוצאת ספרי ניב

***

סיפור שמתחיל בכנרת מאת יצחק מיכאל ליסמן

עוד ספר מתח מרגש נוגע רואה אור בימים אלו. "סיפור שמתחיל בכנרת" מאת יצחק מיכאל ליסמן. הספר החדש מביא סיפור חוצה גבולות, שראשיתו בארץ ישראל של לפני קום המדינה, והמשכו בתוככי לבנון, בנורווגיה ובעוד ערים וארצות. ... תארזו מזוודה!!


טניה היא נערה ציונית ילידת גרמניה, ממייסדות קיבוץ עין-גב, מתאהבת בעומאר, מוסלמי-עלווי, יליד הכפר עג'ר, שמצטרף לקיבוץ כדייג. הם נישאים, אך מה שהתחיל כסיפור אהבה ייחודי ותמים הולך ומסתבך כשעומאר נעלם ומשאיר אחריו קיבוץ ללא רכז ענף הדיג, את טניה שבורת הלב ואת בנו בן העשר, אמציה. ערב אחד כעבור שנים שבה סירת הדיג של אמציה מיום עבודה כשעל סיפונה, מלבד שלל הדגים, כריסטין, יפהפייה נורווגית, שתהיה לבת זוגו. אלא שלא יחלפו שנים רבות, וגם היא תיעלם במפתיע.

הסיפור ההיסטורי, שהוא גם סיפור אהבה מרגש, המתפתח לעלילת מתח וריגול סבוכה עד שהקשה עלי כמו גם עליכם להניח את הספר מהיד. הספר כתוב כרצף של תחקירים ועדויות, וכל עדות מובאת בשפתו הייחודית של הגיבור המספר.


"... אני לא הפרס שאימא שלי קיבלה, אם עוד לא הבנת את זה. אני הוא העונש! או הגמול שה׳חבר אלוהים׳, סידר לה – שהעלים לה את בן זוגה, אהוב ליבה – קטע באחת את הזוגיות עם עומאר שלה, את הזוגיות המופלאה, החריגה הזאת, שהייתה יכולה להדהד בכל מדינת ישראל, שהייתה יכולה להשפיע על היחסים בין יהודים לערבים במדינה! כן, ׳האדון אלוהים׳ לקח לה את הארז הגבוה, היפה, החסון, שאגב, גם הוא עצמו עזב בית, משפחה, עם ומולדת והלך לארץ בחירה כמו רעייתו, הקים משפחה וזכה ממש בדקה התשעים ליורש עצר..." (מתוך הספר)

 יצחק מיכאל ליסמן , "איציק" בפי כול, יליד חולון ותושב העיר, נשוי ואב לשלושה, איש תרבות ורוח, "חוטא בכתיבה" כבר שנים רבות, בעיקר בכתיבת שירה וסיפורים קצרים. בנובמבר 2018 עלה לאוויר הבלוג שלו, My View , שבו הוא מפרסם מעת לעת יצירות ספרותיות ומאמרי דעה והגות. "סיפור שמתחיל בכנרת" הוא ספר ביכוריו.

"סיפור שמתחיל בכנרת" מאת יצחק מיכאל ליסמן, הוצאת "ספרי ניב", 178 עמודים. מחיר לצרכן 80 ₪ (מודפס) או 35 ₪ (דיגיטלי). להשיג בחנויות הספרים המקוונות או באתר.

***


אתמול הרגתי עציץ מאת עוז פרנקל-שירים

חדש על מדף ספרי השירים רואה אור בימים אלו הספר "אתמול הרגתי עציץ" מאת עוז פרנקל. אוסף שירים מיוחד הנוגע בכל אותן תחושות יומיומיות ועל הרגעים שעוז הצליח ללכוד. תמצאו בו את גורלו של גרגיר סוכר שנשאר על השיש, פצצת אטום, ג'וקים שרוצים הסכם שלום, חנות שמוכרת חיבוקים, חלומות של קיפודים, קילוף קלמנטינה באוטובוס, ועוד.



הוקוס פוקוס
כְּשֶׁהָיִיתִי קָטָן תָּמִיד חָלַמְתִּי
לַהֲפֹךְ יוֹם אֶחָד לְקוֹסֵם,
יָמִים וְלֵילוֹת הִתְאַמַּנְתִּי
לִלְמֹד אֶת הַקְּסָמִים וּלְיַשֵּׂם.
לְהוֹצִיא אֶת הָאַרְנָב מִתּוֹךְ מִגְבַּעַת,
לַהֲפֹךְ אֶת הַשַּׁרְבִיט לְזֵר פְּרָחִים,
לְהַעֲלִים מִטְפַּחַת בְּהֶסַּח הַדַּעַת
וּלְקַבֵּל מְחִיאוֹת כַּפַּיִם וּשְׁבָחִים.
לְנַחֵשׁ אֵיזֶה קְלָף הוּא הַנָּכוֹן
מִתּוֹךְ הָעֲרֵמָה שֶׁלְּפָנַי
וּלְהַכְרִיז עִם יָם שֶׁל בִּטָּחוֹן:
"הוֹקוּס פּוֹקוּס! גְּבִירוֹתַי וְרַבּוֹתַי."
יָכֹלְתִּי לַעֲשׂוֹת לַהֲטוּטִים מַדְהִימִים,
לַעֲמֹד מוּל כָּל קָהָל וּלְהַמֵּם,
אֲבָל כְּשֶׁהֵבַנְתִּי אֶת הַסּוֹד שֶׁל הַקְּסָמִים,
פִּתְאוֹם הַכֹּל הָפַךְ מְשַׁעֲמֵם.



"אתמול הרגתי עציץ" הוא ספר ביכוריו של עוז פרנקל. תל -אביבי בן 37, קופירייטר, רודף תובנות, סרבן מטריות, חובב דוקו ואלוף בלהרכיב שמיים של פאזלים. "מהיום שאני זוכר את עצמי אהבתי ללכוד רגעים, להביט בעולם מקרוב ולבטא במילים מחשבות, רגשות ורעיונות שנצרבו בזיכרוני", הוא מספר.



בגדים

הִיא הוֹרִידָה אֶת כָּל הַשְּׁכָבוֹת
וְעָמְדָה מוּלִי שָׁם חֲשׂוּפָה,
וְרֹאשִׁי הִתְמַלֵּא מַחְשָׁבוֹת
אֵיךְ הִיא כֹּה חַיְכָנִית וְיָפָה.
לְפֶתַע הִיא שָׁבְרָה אֶת הַדְּמָמָה
וְאָמְרָה בְּקוֹל מַקְסִים, עָטוּף פְּחָדִים,
"לֹא אִכְפַּת לִי שֶׁתִּרְאֶה אוֹתִי עֵירֻמָּה,
רַק אַל תָּצִיץ לִי בַּאֲרוֹן הַבְּגָדִים."


"אתמול הרגתי עציץ" מאת עוז פרנקל. הוצאת "ספרי ניב", 131 עמודים. מחיר לצרכן 72 ₪. ניתן להשיג בחנויות הספרים הדיגיטליות ברשת או באתר ההוצאה





















ריקי ברוך

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה