יום שישי, 1 ביולי 2016

כל אמא יכולה לנהל זמן נכון גם בחופש הגדול






לא מעט מחברותי מתלוננות תמיד על העדר זמן. מרגישות שאינן מספיקות, מוותרות על עצמן לטובת הבית, הילדים והמשפחה. לא זוכות להזין את עצמן בעשייה של גוף ונפש. הולכות לישון תשושות ויותר מכך מתוסכלות.
מודה. מעולם לא סבלתי מניהול זמן לקוי. גם כשילדי היו קטנים, ללא עזרה ובמשרה עמוסת שעות, דרישות והעדר גבולות, תמיד עשיתי הכל תוך עמידת זמנים. אלא שהמחיר היה בהתאם...
עכשיו כשהחופש הגדול כבר כאן וכל פריצת מסגרת הופכת להיות לגיטימית כבייכול, נכון יותר לחלק את הזמן שלכן האמהות ולא לספור את הימים עד לסופו של החופש. 






ניהול זמן היא מיומנות נרכשת
אז.. מה צריך?  קצת יותר מודעות, קצת יותר סדר וכבר אתן אחראיות לזמן שלכן. 
השלב הראשון הוא שלב המודעות העצמית. 
הביטו על עצמכן מצצד ושאלו: 
*האם ההחלטות שאני מקבלת משקפות את מה שאני באמת רוצה או שאני מושפעת מאחרים?
*האם מה שקורה עכשיו, ברגע זה, הוא תוצאה של בחירה שעשיתי, או תוצאה של נסיבות שלא בשליטתי?

מודעות לדפוסי חשיבה שאינם מקדמים, היא פתח לשינוי וליצירת הרגלים מועילים.
החכמה היא להבין שגם כשהנסיבות אינן בשליטתנו, התגובות הן בהחלט שלנו (חדל תרוצים... )
תבינו-תמיד יש לנו את זכות הבחירה: לחפש תירוצים או לקחת את עצמנו בידיים ולהתמודד.

אני אחראית על הזמן שלי 
יש לנו יכולת לקבוע את סדרי העדיפויות שלנו ולהפיק את המקסימום מכל שעה בכל יום.
קוראים לזה אחריות! אנו ה"בוסים" לסדר העדיפויות שלנו.


לא הזמן הוא שמוביל אותי אני זו שמובילה אותו!
איך עושים את זה? 
מתחילים בשאלה מה אני רוצה לעשות עם עוגת הזמן שלי?
אילו מהעיסוקים שלי הם באמת משמעותיים עבורי והם אלו שיתנו ביטוי הכי ממשי לרצונות ולבחירות שלי בחיים?במילים אחרות נקרא לזה עיקר וטפל.

מבינים או רושמים: מהו הדבר שאינני מקדישה לו מספיק זמן לדעתי ואם אתחיל להקדיש לו זמן נוסף באופן אחראי ותוך מודעות ישתנו חיי והרגשתי באופן משמעותי?
שואלים: האם אני זורמת מיום ליום בלי מטרה מוגדרת ונותנת לזמן לעבור ללא תכלית?
האם אני עסוקה רוב שעות היממה במילוי רצונותיהם של אחרים כולל בני משפחתי! במחיר וויתור על רצונותיי שלי?
עניתם על השאלות האלו: אתם יודעים בברור את התשובות? 


ויש גם טיפים:

קומו 15 דקות מוקדם יותר, והקדימו את שעת השינה ב- 15 דקות. כבר הרווחתם חצי שעה!
הקדישו בכל בקר דקות לתכנון מהלך היום. (אפשר ערב קודם) .
אחדו משימות בעלות אופי דומה: הקדישו זמן מוגבל למחשב ושיחות טלפון. בצעו אותם באותו פרק זמן שכותרנו למשל: "תקשורת".
לא חובה לענות לכל שיחת טלפון. בשביל זה קיימת תיבת הודעות או מסרונים. תחזירו טלפון בזמן שנוח לכן.
מחכים בתור? נוסעים באוטובוס? נצלו את זמני ההמתנה לקריאת חומר שטרם הספקתם לעבור עליו. קחו ספר קריאה מרתק, ערכו את רשימת המטלות לשבוע הבא, ערכו את רשימת נמכולת... 
קצרו את זמני הארוחות כולל ההתעסקות לפני ואחרי. - כל ילד בכל גיל יודע להוריד צלחת, לערוך שולחן, (זה גם זמן איכות ושיתוף)
היו מרוכזים, מודעים לעצמכם ולכל אותם איתותים ששולח הגוף אליכם. 
כל אחד מאיתנו אפקטיבי יותר בשעות מסוימות של היום ונוטה לחוסר ריכוז בשעות אחרות. לכן בצעו את המשימות הדורשות את מירב הריכוז בשעות שאתם בשיא הכושר. (פיזי ומנטאלי.)
אמצו לעצמכם שניים או שלושה הרגלים חדשים החיסכון בזמן מובטח!
קבעו לוח זמנים ושבצו את הפעילויות השונות בסדר היום השבועי. (כולל הגבלת זמן של זוללי האנרגיה הנפוצים: מחשב, TV, שיחות טלפון בטלות...)
למדו להגיד לא! כי מנהיגות עצמית פרושה לדעת להגיד לא! לעצמנו ולאחרים. כמובן שרק מתוך שיקול דעת ובהתאם לסדרי העדיפויות שלכם.  אפשר לומר "לא" עם חיוך. תתפלאו לגלות עד כמה שזה עובד!
כדי להבין מהם זוללי האנרגיה עליכם פשוט מאוד לשאול וכמובן להשיב:
1. מה הדבר הכי גרוע שיקרה לי אם אוותר על... שיחת הטלפון? על הפרק בסדרה? על שוטטות בקניון.... ?
2. מהו הדבר הכי טוב שיכול לקרות לי אם אוותר עליהם? התשובה ברורה- השגתי, גילית מנהיגות כלפי עצמי, בחרתי בין טפל לעיקר, שמרתי על מודעות ואחריות אישית התייעלתי!

מתחילים לעבוד: 
1. מחליטים על איזה מההרגלים גוזלי הזמן שלי אני רוצה/מוכן לוותר ?
2. מה הצעד הקטן הראשון שאני יכולה לעשות כדי לצמצם את הזמן שגוזל ממני "ההרגל" הזה ?
3. ממתי אני מתחייבת לעשות זאת?

אני ממליצה תמיד: להתחיל מצעדים קטנטנים כדי שתרגישו את תחושת השליטה והבחירה שאתם מקבלים כך שאתם באמת יכולות להימנע מההרגל המסוים מתוך בחירה .
בהדרגה הגדילו את אורך הזמן מאותה בחירה (למשל גלישה חסרת תועלת ברשת... ) עד שתשיגו "גמילה" לשבעות רצונכם.

יומנים:
יומנים הם כלי עזר נהדר לניהול יעיל של הזמן כל עוד היומן הוא הכלי שמשרת אתכם ולא להיפך.
מותר וגם רצוי לעשות שינויים כי החיים שלנו דינאמיים וזה מה שנהדר בהם.
רצוי עד מאוד לשלב ביומן מטלות גוף נפש: קפה עם חברה, מניקור, מסז', סרט, מאהב/ת...

מודל חשוב דחוף היא שיטה יעילה לקביעת סדר עדיפויות -עיקר וטפל.

דחוף - משמע שגבול הזמן מגדיר אותו כדחוף- חייבים לבצע עכשיו ומיד.
חשוב- דברים שתורמים באופן משמעותי להשגת המטרות שלנו והם בעלי השפעה בחיינו בטווח הרחוק.
הבעיה היא שהרבה פעמים אנו לא עושים את הדברים החשובים כי:
ההשפעה שלהם אינה מיידית אלא לטווח רחוק.
לא חייבים לבצע אותם מיד.
מחייבים פעולה יזומה על ידינו.

משימות חשובות ודחופות - אלו הן משימות שחייבות טיפול מיד.
אל תדחו אותן הן חשובות מידי כדי שנפספס אותן. כל דחייה תגביר את הנזק.

משימות לא חשובות ודחופות - הן משימות שלא משרתות את המטרות אך מחובתכם לבצע אותן.
על כן הן דורשות פעולה מהירה וקצרה, אל תעמיקו בהן יותר מידי, חבל על הזמן, התועלת מהן לא כל כך משמעותית.
משימות לא ולא דחופות - תדחו.

משימות חשובות ולא דחופות - הן האידיאל, אילו הן משימות מורכבות וחשובות שאנחנו נוטים לדחות אותן,
עד שהן מגיעות להיות דחופות וחבל, ככל שנשכיל לטפל בהן בזמן נוכל להקטין את דחיפות ולהרכיב לנו לו"ז שרובו זמן מתוכנן.

דחוף וחשוב : ראשון בסדר הפעילויות. בצע בעצמך ומיד. הקדש זמן רב.
דחוף ולא חשוב: שני בסדר הפעילויות. בצע בעצמך מיד או האצל במלואו או בחלקו. הקדש מעט זמן.
חשוב ולא דחוף: שלישי בסדר הפעילויות. חסוך זמן לעיסוק בו - הקדש זמן רב.
לא חשוב ולא דחוף: אחרון בסדר הפעילויות. אל תבצע כלל או בצע או בשעות "המתות" שלך או בקש מאחרים.

מי שבאמת רוצה לתרגל ולרכוש את מיומנות ניהול הזמן בצורה אחראית: מוזמנ/ת להתנסות גם בתרגיל המשיבון.
התרגיל הזה מעמיד אותך בדילמה אמיתית ומלמד אותך לקחת פרופורציות נכונות
על הזמן שבאמת ראוי להקדיש לכל "מטלה" בחייך.



התרגיל:

יום רביעי השעה 17:00 הגעת הביתה אחרי יום עבודה מייגע. במשיבון ממתינות לך 10 הודעות. קרא/י וקבע/י את סדר העדיפויות שלך לטיפול בהודעות ואת אופן הטיפול.
אל תשכח/י ב 19:00 אתם חייבים לצאת לסרט עם בן/בת הזוג אחרי שהזנחת אותו/ה תקופה ארוכה.

1.שלום מדבר יצחק מחברת התעופה, הכרטיסים שהזמנת לנסיעה ללונדון מוכנים. אבקשך לדאוג שהיום עד 20:00 תגיעו לקחת אותם, כי אחרת לא אשמור אותם בשל הביקוש הרב.
2.היי מדבר בעליך האוהב. אל תשכחי שאנו יוצאים ב 19:00 וצריך לאסוף את אמא שלי שתעשה בייבי סיטר על הילדים.
3.אמא נפל לי המחשב ואני סומך עליך שתסדרי לי אותו היום, יש משהו מאוד חשוב באינטרנט שאני רוצה לעשות.
4.שלום. מדבר המנהל שלך. אני צריך לדבר איתך דחוף תרימי לי טלפון שאת מגיעה הביתה.
5.את צריכה להכין תוכנית עבודה לשבוע הבא
6.מדברת הפקידה של דר כהן, תתקשרי אלי לקבוע תור לרופא שיניים כי אחרת מצבך יהיה חמור.
7.היי מדברים יוסי ונירה, אנחנו באים אליכם ב 22:25 לראות את "סקס והעיר הגדולה" היום- אנו סומכים עליכם.
8.אהלן, מדברת רעיה העובדת הכי טובה בבית אבות /החולים. בשיחה איתי אמרת לי שכל פעם שיש לי בעיה תשמחי לעזור לי . אז עכשיו זה הזמן. מחכה לתשובה.
9.שלום. מדברים ממכון גומא הקורס שרצית כל כך בניהול זמן נפתח מחר בבקר, האם לשמור לך מקום? אנא בואי בדחיפות. ב 20:15 אנו סוגרים.
10.שלום. מדברת בילי הפקידה שלך, לבן שלי יש חום גבוה ורצנו איתו לבית החולים. צריך למצוא מחליפה למחר.
  


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה