יום רביעי, 13 ביולי 2016

חדש-רונה וגיורא, נובלה גרפית מאת ענבר אשכנזי






רונה וגיורא הוא סיפור על צמד של אישה וחתול  מסוג הצמדים שכולנו מכירים, אבל בעצם לא מכירים כלל. זהו סיפור על אינטימיות, על נפש האדם המסוכסכת, על פילוסופיה חתולית ועל מוות. ומעל לכול – זהו סיפור על הניסיונות העצובים והנהדרים למצוא שותף לחיים.


"רונה וגיורא" היא נובלה גרפית הכתובה כמעין מסע של חקר פילוסופי אל נבכי ההתנהגות האנושית; המעשית והתודעתית. קול המספר הוא של גיורא, חתול חד חושים ואבחנה, נדבך נוסף במסורת  החתולים הפילוסופיים הספרותיים. הטקסט הוא שלו לגמרי, בעוד רונה, בת האדם שעמה הוא חי, מופיעה באיורים בלבד. לכן מתקיים בנובלה מבט כפול – של החתול גיורא את רונה, ושל הקוראים את רונה וגיורא ומערכת היחסים והכוחות ביניהם.








בתנועה רציפה אך מפותלת, ובמבע אלגנטי אך עוקצני מנסחת ענבר אשכנזי את הפערים בין אורחות החיים של שני היצורים, את היעדר היכולת ליצור שיח משותף, ואת הכאבים והמצוקות שבני האדם חווים משום תפיסות עולמם והתנהלותם. אשכנזי מאירה את הדפוסים, ההרגלים והמוסכמות ומבקרת את ההליכה בתלם, שהיא בלתי נמנעת עבור בני האדם. אך זהו אינו כתב אישום ביקורתי, אלא סיפור נוגע ללב על שותפות גורל, על חברות ודאגה, על היופי שבאפשרויות אחרות ולא מוכרות; סיפור על מסתורין שיכול להיחשף אט-אט רק כאשר זה שמגלה אותו הוא יצור חידתי כמו חתול.

את האיורים בחרה אשכנזי לעשות בטכניקה מעורבת – רישום בעט, וקולאז'ים של גזרי נייר והדפסים. יחדיו יוצרים הטקסט והאיור יצירה שלמה, דיאלוגית ומעוררת מחשבה.

רונה וגיורא, הוא הרומן הגרפי הראשון של ענבר אשכנזי. קדמו לו ספר הסיפורים "בגוף הדברים" והרומאן הקצר "שימורי אהבה" (שראה אור ב"פרדס"), שמיצבו אותה כקול ייחודי ובלתי מתפשר בספרות הישראלית החדשה. אשכנזי היא גם – ככל הנראה – בעלת הספרייה הגדולה ביותר בישראל לרומנים גרפיים. 
ענבר אשכנזי, ילידת תל אביב 1970, אדריכלית נוף בעלת תואר בוגר בביולוגיה מטעם אוני' ת"א ותואר מוסמך לאדריכלות נוף מטעם הטכניון בחיפה. עבדה במספר משרדי אדריכלות נוף פרטיים. עובדת מדינה במשרד החקלאות ופיתוח הכפר בתפקיד מנהלת תחום תכנון ומידע באגף יער ואילנות.
בין הפרוייקטים הרבים שהיתה שותפה להם: טיילת שפך הירקון ופארק ע"ש דאהן – פארק מרכזי לקמפוס החדש של אוני' בר-אילן , מסמכי מדיניות מחוזות התכנון לשימור עצים במרחב העירוני ונטיעות עתידיות ועוד.
התגוררה עם משפחתה 12 שנים בראשון לציון (גיל 5-17), חזרה להתגורר בתל אביב ולאחר מכן עברה לחיפה לחמש שנים (גיל 23-28). מגיל 30 מתגוררת בנס ציונה.

מציירת ומפסלת, נשואה +2 + כלבה ושני חתולים. 




"ענבר אשכנזי היא אחד הקולות האמיצים, המקוריים והמעניינים ביותר בספרות הישראלית החדשה"             יותם שווימר

"ענבר אכנזי היא כותבת אמיצה במיוחד... משתדלת לפורר כל מוסכמה שהיא" דפנה לוי, מבקרת ספרות (רשת א' ו"לאשה")

רונה וגיורא, נובלה גרפית,  מאת ענבר אשכנזי עורך: יותם שווימר
הוצאת פרדס (204 עמודים, 79 ₪)





ריקי ברוך

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה